تغییر اسم آزادراه شیراز - اصفهان به «آزادراه شاهچراغ»

به گزارش خبرنگار ارز پرس، بر اساس آمار راه آهن جمهوری اسلامی ایران میزان ترانزیت ریلی کشور در سال ۱۴۰۰ بالغ بر یک میلیون و ۹۳۸ هزار و ۵۸۲ تن بوده که این رقم در سال ۱۴۰۱ با رشد منفی حدود ۲۶ درصدی به یک میلیون و ۴۳۲ هزار و ۵۸۲ تن کاهش یافت.

در ادامه سال گذشته ترانزیت ریلی با رشد حدود ۹.۶ درصدی به یک میلیون و ۵۷۰ هزار و ۴۳۴ تن رسید. این میزان در مقایسه با ترانزیت سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹ درصد کمتر است.

بیمه مهندسان پس‌از سه دهه تصویب شد

حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار ارز پرس با اشاره به اینکه بیمه مهندسان نظام مهندسی پس‌از سه دهه، سال گذشته در صحن مجلس به تصویب رسید، گفت: بیمه مهندسان در سال‌های اخیر یکی از مطالبات قدیمی جامعه مهندسی کشور بود و این موضوع به‌دلیل اهمیت آن برای جامعه مهندسی به موازات موضوع اصلاح قانون نظام مهندسی با همت رئیس مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران مجلس در سال گذشته (چهارشنبه، یکم آذرماه) تصویب و در قالب برنامه توسعه هفتم ابلاغ و اجرایی می‌شود و با توجه به تصویب بودجه برای اجرای بیمه مهندسان، برای اجرای این قانون هیچ مانع اجرایی وجود ندارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره تأخیر در ابلاغ این قانون، افزود: بند مرتبط با بیمه مهندسان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است اما به‌دلیل اینکه با چند موضوع دیگر از مفاد برنامه هفتم مورد ابهام، شورای محترم نگهبان بوده که به مجلس مجدد بازگشت و پس از رفع اشکالات آن موضوعات، دوباره به شورای نگهبان ارسال شد؛ پس‌از تأیید شورای نگهبان قانون بیمه مهندسان در قالب برنامه هفتم ابلاغ خواهد شد.

تخصیص یک میلیارد دلاری هندی‌ها برای توسعه بندر چابهار

علی‌اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: اجرای قرارداد بندر چابهار با هند در اولویت برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد. و روند بهره‌برداری بندر چابهار را کشور هندی انجام می‌دهند، البته سرمایه‌گذاری طرف هندی به‌صورت مستقیم است. از سه ماه قبل کارها را در زمینه این سرمایه‌گذاری آغاز شده و در مرحله نهایی برای امضای قرارداد تأمین تجهیزات قرار دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ایجاد شرکت کشتیرانی مشترک ایران و هند، گفت: درباره بخش دوم قرارداد هندی تأمین مالی حداقل ۲۵۰ میلیون دلار و حداکثر یک میلیارد دلار است. اولین جلسه اجرایی‌سازی این برنامه با بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و سفیر هند در ایران برگزار شده و پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی که عمدتاً طرح‌های حمل‌ونقلی (افزایش سرعت تکمیل پروژه ریلی، جاده، فرودگاه و …) در پس‌کرانه بندر شهید رجایی است.

وی خاطرنشان کرد: بخش دوم قرارداد با هندی، تسهیلات که در بخش خصوصی به‌عنوان مجری قرار می‌گیرد. در این راستا با همکاری معاونت ساخت وزارت راه و شهرسازی در حال تهیه مطالعات فنی و اقتصادی پروژه‌ها هستیم که برای طرف هندی ارسال می‌شود.

افزایش ۲۹ درصدی تخلیه کالای اساسی در ۲ ماه امسال

میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور در دو ماهه فروردین و اردیبهشت ماه سال گذشته (۱۴۰۲)، معادل ۴ میلیون و ۵۷ هزار و ۴۷۳ تن بود که در این بین جو رشد ۱۴۰ درصدی، ذرت رشد ۲۸ درصدی، سویا رشد ۱۶۱ درصدی، شکر رشد ۱۰۰ درصدی و روغن رشد ۱۳۲ درصدی داشت.

میزان تخلیه گندم طی دو ماهه نخست سال جاری، معادل ۲۶ هزار و ۳۲۵ تن و میزان تخلیه جو نیز معادل ۱۴۷ هزار و ۷۵۸ تن بود که حاکی از رشد ۱۴۰ درصدی جو نسبت به مدت مشابه سال گذشته است و میزان تخلیه ذرت طی مدت مذکور معادل ۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۷۶۶ تن بود که حاکی از رشد ۲۸ درصدی است.

افزون بر این گزارش، میزان تخلیه سویا طی ۶۰ روزه نخست سال جاری، معادل یک میلیون و ۶۴ هزار و ۷۱۰ تن بود که رشد ۱۶۱ درصدی را نشان می‌دهد و میزان تخلیه برنج نیز طی مدت مذکور، معادل ۱۰ هزار و ۴۳ تن بود.

اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای ترمیم آزادراه پس‌از هفت سال

حسین مینایی رئیس هیأت مدیره شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه شیراز - اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ارز پرس، گفت: شرکت ساخت، نگهداری و احداث آزادراه شیراز - اصفهان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت دفاع، از بودجه این وزارتخانه در اجرای آزادراه استفاده نشده است.

وی ادامه داد: کریدور شمال - جنوب یکی از پروژه‌های اصلی و مهم کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت است و زمانیکه آزادراه شیراز-اصفهان به بوشهر و در نهایت عسلویه وصل شود، گامی بلند در زمینه اجرایی شدن کریدور شمال-جنوب برای کشورمان و تحقق دستاوردهای آن رخ می‌دهد.

رئیس هیأت مدیره شرکت احداث و نگهداری آزاد راه شیراز - اصفهان تاکید کرد: هر هفت سال آزادراه ساخته شده نیازمند ترمیم مجدد است، زمانیکه تاکنون عوارضی در آزادراه شیراز - اصفهان تعیین و اخذ نشده قطعاً پس‌از هفت سال با کمبود اعتباری مواجه خواهیم شد زیرا برای ترمیم نیازمند ۱۰ هزار میلیارد تومان منبع مالی است این در حالیست که حمل و نقل پایه اصلی توسعه کشور و یکی از عناصر پیشرفت و توسعه هر کشوری زیرساخت‌های حمل و نقل و ترانزیت آن است.

مینایی در پایان خاتمه خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند، هم‌اکنون برای ساخت هر یک کیلومتر از قطعات باقی مانده آزادراه شیراز - اصفهان باید ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه کرد اما زمانیکه نرخ عوارضی تصویب و ابلاغ نشود این پروژه کند پیش خواهد رفت به دلیل ضرورت دارد وزارت راه و شهرسازی تمهیدات جدی داشته باشد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.