تحقق وعده رییس جمهور بابهره برداری طرح جامع آبرسانی به سیستان

به گزارش خبرنگار ارز پرس، علی اکبر محرابیان در سفر یک روزه به سیستان و بلوچستان، در مراسم افتتاح و آغاز بهره برداری از طرح جامع آبرسانی به زاهدان و سیستان، افزود: پس از بازدیدی که رئیس جمهور شهید در سال ۱۴۰۰ به منطقه سیستان و بازدید از وضعیت ناگوار آبی مردم این منطقه داشت، وعده رفع این مشکل را به مردم این دیار داده بود و متأسفانه در نبود ایشان، امروز افتتاح طرح جامع آبرسانی به زاهدان و سیستان به بهره برداری رسید و برگ زرینی در کارنامه درخشان دولت سیزدهم ثبت شد و این در حالی بود که قرار بود در این روزها با حضور این شهید، این طرح بزرگ به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان ۱۱ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده، بر نگاه ویژه رئیس جمهور شهید به این خطه تاکید کرد و بیان کرد: با تأکیدات این شهید و نگاه ویژه هیأت دولت سیزدهم، برنامه ریزی جامعی برای کل استان در راستای افزایش میزان متوسط برخورداری مردم این خطه پهناور از آب شرب بهداشتی صورت گرفت و براساس آن، احداث سد و بندها، اجرای طرح انتقال آب، آبرسانی روستایی، اجرای تصفیه خانه‌ها و طرح‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت که برخی از آنها به مثل سد عظیم کهیر در منطقه جنوب در کمتر از یک سال به بهره برداری رسید و تکمیل سدهایی به مثل ماشکید سفلی و شهری کور در دستور کار قرار گیرد.

سهم روستاهای سیستان و بلوچستان ۲۵ درصد از طرح جهاد آبرسانی است

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه موضوع جهاد آبرسانی به صورت ویژه در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت، ادامه داد: این طرح، ۳۱ استان کشور را در بر می‌گیرد اما از بین تمام روستاهای کشور، ۲۵ درصد روستاها سهم سیستان و بلوچستان بود.

وی گفت: حاصل عملکرد دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور شهید در طول خدمت خود، بیش از سه کیلومتر خط لوله در سیستان و بلوچستان بود که در موضوع تأمین آب شرب بهداشتی، خط لوله تنها یک بخش از اجرای آبرسانی به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: بدترین شرایط آبی را در شمال سیستان و بلوچستان، به ویژه پنج شهرستان منطقه سیستان و زاهدان داشتیم، چرا که خشکسالی‌های متعدد از یک سو و عدم وفاداری کشور همسایه به اجرای معاهده بین‌المللی مبنی بر رهاسازی آب از هیرمند که حدود سه سال انجام نشد این‌ها، همه مزید بر علت شد تا بر اساس طرح‌های مهندسی بتوانیم بدون اتکا به کشورهای دیگر اقداماتی انجام و اجرایی کنیم که لایه بندی شدند.

تأمین آب هیرمند از کشور همسایه حق مسلم ملت ایران

محرابیان اضافه کرد: تأمین آب هیرمند از کشور همسایه حق مسلم ملت ایران بوده و خوشبختانه در ماه‌های اخیر بخشی از این حق مسلم مردم ما را حکومت طالبان رهاسازی کرد و امروز بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب در چاه نیمه‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه طرح‌های آبرسانی را در سه لایه برنامه‌ریزی کرده‌ایم، ادامه داد: اولین آنکه در طول کمتر از هشت ماه انجام شد حفر چاه‌های متعدد در شمال سیستان و بلوچستان و زاهدان بود، در این راستا ۱۵۰ حلقه چاه پیش بینی شد، اما معضل بزرگ شوری و ای سی آب بود که متوسط آن ۲۱ هزار میکروموس است که برای هیچ فعالیتی قابل استفاده نبود.

وزیر نیرو ادامه داد: بیش از ۱۱۰ کیلومتر خطوط انتقال اجرا و بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده دسترسی و همچنین به همین میزان خط انتقال برق و پست گسترش پیدا کرد، با اجرای این طرح‌ها در کنار ساخت بزرگترین آب شیرین کن غیر ساحلی و فراساحلی کشور که یک رکورد در سطح بین الملل به شمار می‌رود و این آب شیرین کن با ۱۰۰ متر مکعب در شبانه روز در کمتر از هشت ماه راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه سرعت و ظرفیت این طرح در نوع خود بی‌نظیر است، ادامه داد: لایه دوم طرح انتقال آب از تهلاب و اتصال آن به منطقه سیستان است، طرح بسیار بزرگی که توسط قرارگاه خاتم الانبیا عملیاتی و به سرعت در حال اجراست گونه‌ای که تا سال آینده شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

محرابیان لایه سوم را طرح انتقال آب از دریا به عنوان یکی از طرح‌های شاخص که با سرعت در حال پیشرفت است عنوان کرد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.