توضیحات حماس درباره پیشنهاد بایدن و مذاکرات غیرمستقیم با دولت اشغالگر

جنبش حماس با ارسال یادداشتی برای گروه‌های مقاومت فلسطین درباره مذاکرات غیرمستقیم با دولت اشغالگر اسرائیل، سخنرانی روز جمعه رئیس جمهور آمریکا، طرح پیشنهادی اشغالگران درباره آتش بس‌ در غزه و وجود تناقض در متن پیشنهادی و اظهارات بایدن توضیح داد.

به گزارش ارز پرس، یادداشت توضیحی جنبش مقاومت اسلامی حماس به شرح زیر است:

«با توجه به آنچه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در خصوص دیدگاه‌های مرتبط با لزوم توقف حتمی جنگ، خروج ارتش اشغالگر، ورود کمک‌ها، بازگشت آوارگان و بازسازی بیان کرده، و نیز مواضع و اظهارات مقامات دولت اشغالگر و دولت آمریکا و بر اساس شنیده های ما از برادران میانجیگر در قطر و مصر درباره پیشنهاد دولت اشغالگر که رئیس جمهور بایدن در سخنرانی خود در ۳۱ ماه به آن اشاره کرد، برای ما عدم شفافیت موضع دشمن، تناقض در اظهارات مقامات ارشد آن و تمرکز اظهارات اعضای دولت بایدن بر این موضوع که مشکل یا مانع در موافقت حماس است و نیز فعالیت رسانه‌ای، سیاسی و دیپلماتی دولت آمریکا  برای تمرکز بر این موضوع و ارائه تصویری تحریف شده روشن شد.

بنابراین جنبش حماس موضع خود را در قبال همه این موارد از طریق نکات زیر روشن می‌کند:

اول: جنبش حماس با همفکری گروهای مقاومت، در تمام دورهای قبلی مذاکرات غیرمستقیم تا اعلام موافقت با پیشنهاد برادران میانجی در ۶ مه، همواره نسبت به تلاش میانجیگران انعطاف و موضع مثبتی نشان داده است؛ به‌عبارت دیگر، هنگامی که دریافت این پیشنهاد شامل اصول لازم و همسو با منطق توقف دائمی جنگ و پاسخگوی خواسته های مردم ماست که شامل توقف دائمی تجاوز، تیراندازی، خروج کامل از نوار غزه و امکان بازگشت آوارگان، ارسال کمک‌های بشردوستانه، بازسازی و انعقاد معامله جدی تبادل اسرا می‌شود.

دوم: اشغالگر پیشنهاد میانجی‌گران را رد کرد و با تجاوز آشکار به رفح و اشغال این گذرگاه به آن پاسخ داد، قتل‌عام‌های زیادی انجام داد و خیمه‌های آوارگان را به آتش کشید و به جنگ گرسنه نگه داشتن که یک سیاست سیستماتیک برای نابودی مردم فلسطین است ادامه داد و همه اینها تلاشهای میانجیگران را به شکست کشاند.

سوم: هنگامی که رئیس جمهور بایدن اظهارات خود را بیان کرد، جنبش حماس اعلام کرد که از گفته های او استقبال می‌کند، زیرا مبانی لازم برای دستیابی به توافقی را فراهم می‌کند که آتش‌بس دائمی، خروج ارتش اشغالگر از نوار غزه، ورود کمک‌های فراوان، بازگشت آوارگان، بازسازی و تبادل اسرا را محقق می‌کند. پس جنبش در اعلام فوری موضع مثبت خود در قبال این اظهارات تردیدی نکرد، زیرا با سند ۶ مه مطابقت داشت و دارای مبانی و اصول لازم بود که مهمترین آن آتش‌بس دائمی و خروج کامل از نوار غزه است.

چهارم: وقتی میانجی‌ها  ما را محتوای طرحی که رئیس جمهور بایدن درباره آن صحبت کرده و گفته بود که آن طرح اسرائیل است، مطلع کردند مشخص شد که این طرح فاقد مبانی و اصول مثبتی است که در اظهارات بایدن مطرح شد و اینکه میان آنچه بایدن گفت و آنچه در طرح آمده تفاوت وجود دارد که این امر جنجال زیادی به پا کرد. بنابراین آیا آنچه بایدن درباره آن صحبت کرد تفاسیر شخصی او از این طرح است یا توافق‌های شفاهی با طرف‌های اسرائیلی یا غیر این دو؟

پس از بررسی محتوای طرح رژیم اسرائیل مشخص شد که این طرح فاقد اصول صحیحی برای توافق مورد نیاز است، زیرا آتش‌بس دائمی را تضمین نمی‌کند، بلکه موقتی است و نه‌تنها ارتباط نزدیکی با سه مرحله مذکور ندارد، بلکه بر عکس پل‌هایی که توافقنامه را از مرحله‌ای به مرحله دیگر منتقل می‌کند تخریب کرده است تا یکپارچگی همه مراحل آن را از بین ببرد و آن را به مرحله‌ای که در آن تجاوز موقتا متوقف می‌شود، محدود کند و نیروهای اشغالگر در نوار غزه باقی بمانند و اشغالگر در ازای آن بخشی از اسیران که برای آن اهمیت دارند بازگرداند و سپس جنگ نابودی علیه مردم ما را از سر بگیرد.

پنجم: جنبش حماس و گروه‌های مقاومت به اصول صحیح برای  دستیابی به توافق پایبند هستند و آمادگی دارند با هر توافقی شامل این مبانی که قوانین بدیهی است، موافقت کنند، بنابراین هرگونه توافقی که آتش‌بس دائمی به صراحت در آن قید نشده باشد معنایی ندارد. همچنین توافقی که به نیروهای اشغالگر اجازه دهد در سرزمین ما باقی بمانند و تنها آنچه اشغالگر می‌خواهد، یعنی آزادی اسرا، ادامه جنگ نابودی و گرسنگی مردم ما را محقق کند، هیچ معنایی ندارد.

ششم: جنبش نسبت به خطرات صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت پیش از توافق طرفین و همچنین تنظیم پیش‌نویس قطعنامه با هدف فشار بر جنبش و گروه‌های فلسطینی هشدار می‌دهد.

المیادین نوشت، جنبش همچنین بر پایبندی به موضع مثبت خود در قبال اظهارات بایدن، که معتقد است با مبانی مورد قبول جنبش سازگار است، تاکید می‌کند و معتقد است که بایدن باید موافقت دولت اشغالگر را تضمین کند و این امر در متن توافق منعکس شود تا قابل تایید و اجرا طبق مراحل مورد توافق باشد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.