منابع مصری: هیچ پیشرفتی در مذاکرات آتش‌بس غزه حاصل نشده است

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مصری گزارش داد: مذاکرات با میانجی‌های قطری، مصری و آمریکایی با هدف دستیابی به آتش‌بس در غزه امروز نیز همچنان در جریان بوده، اما هیچ نشانه‌ای از پیشرفت به وجود نیامده است.

به گزارش ارز پرس، این مذاکرات روز چهارشنبه، زمانی که ویلیام برنز، مدیر سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) با مقامات ارشد قطر و مصر در دوحه دیدار کرد، آغاز شد تا در مورد پیشنهادی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده هفته گذشته علناً از آن حمایت کرد، گفت‌وگو کند. بایدن این طرح سه مرحله‌ای را ابتکار تل‌آویو توصیف کرده است.

به گفته منابع مصری، مذاکرات در قطر با هدف یافتن قاعده‌ای انجام گرفت که بتواند به سران حماس نسبت به تقاضای آنها برای گرفتن تضمینی مبنی بر توقف کامل درگیری‌ها در نوار غزه و عقب‌نشینی کامل اسرائیل از این منطقه اطمینان دهد. این منابع افزودند که حماس نسبت به برخی مفاد این طرح، به ویژه مرحله دوم آن ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس خلاصه‌ای از این طرح که توسط کاخ سفید منتشر شده، مرحله دوم شامل پایان دائمی درگیری‌ها و همچنین خروج نیروهای اسرائیلی از غزه است.

منابع مصری گفتند که میانجی‌گران قطری و مصری به‌طور جداگانه با مقامات حماس و آمریکا در دوحه دیدار کرده‌اند. آنها گفتند هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه حصول توافق نزدیک باشد، وجود ندارد.

بنابر گزارش رویترز، مقامات قطری، مصری و آمریکایی از ماه‌ها پیش مذاکراتی را با هدف تضمین آتش‌بس در غزه و همچنین آزادی اسرای اسرائیلی و فلسطینی انجام داده‌اند.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس روز چهارشنبه گفت که این گروه با هر توافقی که مبتنی بر پایان دادن به تجاوزات و عقب‌نشینی کامل اسرائیل و مبادله زندانیان باشد، به‌طور جدی و مثبت برخورد خواهد کرد.

اما تل‌آویو اعلام کرد که در جریان مذاکرات آتش‌بس، در حالی که حمله جدیدی به بخش مرکزی نوار غزه انجام داده است، درگیری‌ها متوقف نخواهد شد.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس روز پنج‌شنبه به رویترز گفت در حالی که این گروه از آنچه او «ایده‌های بایدن» می‌خواند، استقبال می‌کند پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل به پیشنهاد آتش‌بس اسرائیل وابسته است که حماس آن را دیده و رد کرده است.

وی تصریح کرد: در سند (ایالات متحده) هیچ اشاره‌ای به پایان دادن به تجاوز یا عقب‌نشینی نشده است.

این مقام حماس افزود: اسناد اسراییل از مذاکره بی پایان و بدون ضرب‌الاجل و از مرحله‌ای صحبت می‌کند که طی آن رژیم اشغالگر اسرای خود را باز می‌گرداند و جنگ را از سر می‌گیرد.

ابوزهری تاکید کرد: ما به میانجی‌ها گفته بودیم که چنین برگه‌ای برای ما قابل قبول نیست.

او در ادامه گفت که حماس به پیشنهاد پنجم ماه مه خود متعهد است که مبتنی بر پایان جنگ و عقب‌نشینی اسرائیل، توافق مبادله اسرا و رفع محاصره منطقه است.

حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه از ماه اکتبر تاکنون بیش از ۳۶۵۰۰ شهید و هزاران زخمی بر جای گذاشته است که به‌رغم فشارهای بین‌المللی و رای دادگاه لاهه برای توقف فوری حمله اسرائیل به رفح همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.