فارن افرز: حماس با جنگ زیر زمینی، اسرائیل را زمین‌گیر کرد

مجله آمریکایی «فارن افرز» می‌نویسد: جنبش حماس با استفاده از تونل‌هایی که ساخته، رژیم صهیونیستی را در یک جنگ زیرزمینی به چالش کشیده و با استفاده از تکنیک‌هایی در این تونل‌ها نه تنها پیروزی را برای صهیونیست‌ها میسر نساخته، بلکه هزینه‌های سیاسی و دیپلماتیک را برای این رژیم به همراه داشته است.

به گزارش ارز پرس، تونل‌هایی که جنبش حماس ایجاد کرده به کابوس نیروهای صهیونیستی بدل شده‌اند و این نیروها از ابتدای آغاز جنایاتشان در نوار غزه، درگیر تخریب این تونل‌ها بوده‌اند اما به‌رغم حملات گسترده آنها، رژیم اشغالگر تنها به ۲۰ درصد از شبکه تونل‌ها دست یافته و بیشتر تونل‌ها هیچ آسیبی ندیده‌اند.

مجله آمریکایی «فارن افرز» در گزارشی با اشاره به تونل‌های حماس می‌نویسد: «از نظر جنگ تونلی، تنها جنگی که می‌توان با آن مقایسه کرد، جنگ‌جهانی اول است که در آن تعداد بیشماری از سربازان بریتانیایی و آلمانی در تلاش برای تخریب، مین‌گذاری، و حفر تونل جان خود را از دست دادند.»

این نشریه در ادامه گزارشش می‌نویسد: «توانمندی‌های حماس در این تونل‌ها، ارزیابی‌های اسرائیل را با مشکل مواجه کرده است. اسرائیل هرگز تصورش را هم نمی‌کرد که درگیر چنین جنگ زیرزمینی شود. هم‌چنین، جنگ در نوار غزه احتمالا به توسعه روش‌های جدید برای مقابله با این نوع جنگ منحصر به‌فرد کمک خواهد کرد. سیستم تونل‌های حماس بی‌شک توجه نظامیان و بازیگران دیگر را به خود جلب کرده است و همه آنها به میزان تاثیرگذاری تونل‌ها در پیشروی حماس اشاره می‌کنند.»

فارن افرز هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر که حماس بر اکثر موانع مربوط به جنگ زیرزمینی از جمله ارتباطات، سطح پایین اکسیژن، ترس از فضای محصور و دیگر موارد غلبه کرده است، این تاکتیک گسترش خواهد یافت زیرا استفاده خلاقانه حماس از زیر زمین، ارزش و ماهیت جنگ و رویارویی‌های نظامی را تغییر داده است.»

این گزارش در ادامه با طرح قیاسی از جنگ اوکراین، به قدرت بالای حماس و نیروهای این جنبش اشاره می‌کند و می‌نویسد: «مردمی که در تونل‌های آزوف‌استال زندگی و مبارزه می‌کردند، نتوانستند بیش از ۲ ماه دوام بیاورند، اما اکنون مشاهده می‌کنیم که نیروهای حماس تقریبا هشت ماه است که در این تونل‌ها با امکانات پیشرفته‌ای که دارند، همچنان به بقای خود ادامه می‌دهند.»

فارن افرز: حماس با جنگ زیر زمینی، اسرائیل را زمین‌گیر کرد
تونل‌های حماس

فارن افرز ضمن تاکید بر برنامه‌ریزی دقیق حماس می‌افزاید: «شرایط در این تونل‌ها سخت است اما برنامه‌ریزی دقیق و چند ساله حماس نشان می‌دهد که با راه‌حل‌هایی می‌توان بر این شرایط سخت غلبه کرد.»

این گزارش متذکر می‌شود که رژیم صهیونیستی پیامدهای جنگ زیرزمینی را دست‌کم گرفته و حماس هم از طرفی به عنوان بخشی از استراتژی‌اش به این تونل‌ها اتکا کرده است.

فارن افرز در ادامه می‌نویسد: «حماس هم‌چنین به عنوان بخشی از استراتژی خود، جنگ تونلی را یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و راهبردی می‌داند که برای تضمین بقای زنجیره فرماندهی خود در جنگ طراحی کرده است، نه صرفا تاکتیکی برای مقابله با قابلیت‌های اطلاعاتی، نظارتی و جاسوسی اسرائیل.»

این رسانه آمریکایی در پایان تاکید می‌کند: «حتی تجهیزات پیشرفته اسرائیل هم نتوانست مانع حماس نسبت به گسترش تونل‌ها شود. حماس می‌دانست که شبکه تونل‌های گسترده‌اش در غزه عملیات اسرائیل را آهسته می‌سازد، برتری اسرائیل را کاهش می‌دهد، از رهبران ارشد حماس در غزه محافظت می‌کند و تلفات سنگینی برای اسرائیل به همراه دارد. درنتیجه، جنگ با فناوری پایین در غزه نتیجه داده و این موفقیتی است که جنگ تونلی را در هر جایی توسعه خواهد داد.»

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

زمینی اسرائیل

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.