نقش شورای نگهبان در انتخابات ریاست‌جمهوری چیست؟

به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری ارز پرس، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌‌جمهوری به واسطه سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور که موجب به شهادت رسیدن آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان شد، قرار است یک سال زودتر از موعد قانونی و در تاریخ 8 تیر ماه سال جاری برگزار شود.

بر همین اساس شورای نگهبان به عنوان یکی از بازوهای اصلی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری وظایف قانونی را برعهده دارد، به طوری که  طبق اصل (99) قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظیفه شورای نگهبان، نظارت بر فرآیند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است.

طبق قانون انتخابات، شورای نگهبان قبل از شروع انتخابات دو نفر از اعضای خود و پنج نفر از افراد مسلمان و مطلع و مورداعتماد دارای حسن سابقه را با اکثریت مطلق آرای اعضای شورای نگهبان به‌عنوان هیئت‌مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری و سه نفر به‌عنوان عضو علی‌البدل، انتخاب و به وزارت‌کشور معرفی می‌نماید.

همچنین شورای نگهبان می‌تواند محل کار هیئت‌مرکزی نظارت بر انتخابات را در وزارت‌کشور قرار دهد.

علاوه بر این، شورای نگهبان در کلیۀ مراحل در صورت اثبات تخلف با ذکر دلیل نسبت‌به ابطال یا توقف انتخابات در سراسر کشور و یا بعضی از مناطق، اتخاذ تصمیم نموده و نظر خود را از طریق رسانه‌های همگانی اعلام می‌نماید و نظر شورای نگهبان در این مورد قطعی و لازم‌الاجرا است و هیچ مرجع دیگری حق ابطال یا متوقف‌کردن انتخابات را ندارد.

انتهای پیام/
 

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.