سهم 250هزار شغل برای فارغ‌التحصیلان از اشتغالزایی امسال

به گزارش خبرنگاراقتصادی پایگاه خبری ارز پرس، دولت سیزدهم مانند سایر دولت ها برای کاهش نرخ بیکاری اقداماتی را انجام داد. اما یکی از نکاتی که باعث شد دولت سیزدهم در کاهش نرخ بیکاری موفق تر از سایر دولت ها باشد،  توجه به احیای واحدهای راکد و نیمه راکد, بحث ارائه تسهیلات به بخش کشاورزی و صنعت، لزوم توجه به بازارچه‌های مرزی، ارائه تسهیلات بانکی به مشاغل خرد، اجرای کامل مصوبات استانی رئیس جمهور،‌ افزایش سهم گردشگری، توجه به اشتغال فارغ التحصیلان و اتمام طرح‌های نیمه تمام و رفع موانع برای صدور مجوزها و... بوده است.

یکی دیگر از اقدامات این دولت بحث احیای سامانه جستجوی شغلی به منظور ایجاد پیوند بین کارجو و کارفرما بوده است که بدون هیچ واسه ای بتوانند در راستای افزایش مشارکت اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی گام بردارند.

 محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار در روزهای گذشته با ذکر خاطره ای از رئیس جمهور شهید گفت: "پایان دی ماه 1401رئیس جمهور به مرکز ستادی آمد و ما نیز مشغول گزارش کار به وی بودیم. آیت‌الله رئیسی به ما گفت سامانه‌ای دارید که کارفرما و کارجو بتوانند یکدیگر را پیدا کنند؟ پاسخ دادیم که هست اما خوب نیست، آیت‌الله رئیسی دستور ایجاد این سامانه را داد و در مدت چهار ماه نسخه بهبود یافته جست‌وجوی شغل که از گذشته وجود داشت، در وزارت تعاون راه‌اندازی و تیرماه 1402به طور رسمی رونمایی شد."

محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار درباره سامانه جستجوی شغلی و هدف اصلی دولت در سال جاری می گوید: امسال برای اولین بار در این دولت تصمیم بر این شد که 25درصد سهم اشتغال ایجادی برای فارغ‌التحصیلان باشد؛ در کمتر از 10ماه 50هزار کار از طریق سامانه جست‌و‌جوی شغل وزارت کار محقق شد.

کریمی بیرانوند گفت: در قالب فعالیت‌های این سامانه، فرایندهای مربوط به فک یا لغو تعهد آموزش رایگان به صورت کاملاً در دسترس با هزینه پایین انجام می‌شود.

* بارگذاری فرصت‌های شغلی در سامانه جست‌و‌جوی شغل وزارت کار

وی گفت: فرصت‌های شغلی بسیاری توسط بخش خصوصی در سامانه جست‌و‌جوی شغل وزارت کار بارگذاری شده است. یکی از شعارهای دولت سیزدهم ایجاد شفافیت بوده که در همه بخش‌ها و فعالیت‌ها محقق شده است.  امسال شعار اصلی وزارت کار در حوزه اشتغال بر موضوع حل بیکاری فارغ‌التحصیلان بنا نهاده شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: شهید آیت الله رئیسی و آقای مرتضوی سال گذشته تکلیف کردند که اولویت حوزه اشتغال را بیکاری فارغ التحصیلان قرار دهیم و برای اولین بار است که دولت مردان 25درصد از سهم ایجادی اشتغال خود را به حوزه فارغ التحصیلان اختصاص دادند، درست است که این مبلغ بزرگ است اما می‌توانیم با همکاری یکدیگر این غیر ممکن را ممکن کنیم، بنده نیز از استان ها خواهش دارم که در تعهد امسال به مساله فارغ التحصیلان توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

کریمی بیرانوند افزود: در حوزه مشاغل خانگی به نسبت قبل از دولت سیزدهم، منابع حداقل 15برابر شده در حالی که در دولت‌های گذشته مشاغل خانگی اهمیتی نداشته است.

سهم 250هزار شغل از یک میلیون اشتغالزایی هدفگذاری شده امسال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و فرایند لغو تعهد آموزش رایگان  از جمله برنام هایی است که در بستر سامانه جستجوی شغلی قرار است انجام شود.

*دولت به سراغ بیکاران می رود

به گزارش ارز پرس از جمله خبرهای خوب دیگر در حوزه اشتغال بحث رونمایی از سامانه جامع اطلاعات بازار کار بود که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اوایل خرداد ماه 1403 با اشاره به سامانه جامع اطلاعات بازار کار عنوان کرد: یکی از تکالیف بر زمین مانده مقام معظم رهبری از سال 90این سامانه بوده که ان‌شاءالله در 2هفته آینده از آن رونمایی خواهیم کرد، همچنین به زودی آمار را به استان‌ها اعلام می‌کنیم تا به جای اینکه منتظر بیکاران بمانیم خودمان به سمت آنها برویم و این اتفاق مبارک به زودی رخ خواهد داد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.