بیانیه مشترک آمریکا و تروئیکای اروپا در حمایت از طرح جدید آتش‌بس غزه

رهبران کشورهای آمریکا و تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) در بیانیه‌ای مشترک حمایت خود را از طرح جدید برای آتش‌بس غزه که مدتی قبل از سوی آمریکا اعلام شد، اعلام کردند.

به گزارش ارز پرس، آمریکا به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان (تروئیکای اروپا) در بیانیه‌ای مشترک بر «حمایت تمام‌عیار» خود از برنامه اعلامی واشنگتن برای آتش‌بس در جنگ غزه تاکید کردند.

جمعه گذشته، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا  اعلام کرد که رژیم صهیونیستی به حماس طرح سه‌مرحله‌ای جدیدی پیشنهاد کرده که در بر دارنده نقشه راهی برای پایان دادن به درگیری‌ها در نوار غزه و آزادی اسراست.

اولین مرحله شامل آتش‌بس کلی، خروج نظامیان رژیم اشغالگر از تمامی مناطق مسکونی و آزادی برخی اسرا در نزد حماس، از جمله سالخوردگان، مجروحان و زنان و آزادی زندانیان فلسطینی است.

مرحله دوم آن شامل متوقف شدن نامحدود درگیری‌ها در ازای آزادی بقیه اسرا است.

مرحله سوم نیز در بر دارنده برنامه‌ای برای آغاز بازسازی غزه جنگ‌زده است که طبق گزارش سازمان ملل، ۶۰ درصد زیرساخت‌های حیاتی آن بر اثر حملات کورکورانه رژیم صهیونیستی ویران شده است.

خبرگزاری آناتولی در این باره گزارش داد: چهار کشور آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه مشترکی در هشتادمین سالروز «روز پیروزی» از این طرح جدید برای آتش‌بس فوری در غزه، آزادی اسر، افزایش کمک‌های انسانی به غزه و راهکاری بادوام برای تضمین امنیت اسرائیل و امنیت غیرنظامیان غزه حمایت کردند.

در این بیانیه آمده است: رهبران این کشورها تاکید کردند که این توافق خواستار احیای خدمات اساسی، از جمله مراکز درمانی، نانوایی‌ها، شبکه برق و آب، آواربرداری و تعیین شرایطی برای یک برنامه بلندمدت بازسازی شده است.

طبق این بیانیه، «آن‌ها درخواست خود از حماس برای اعلام پذیرش کامل این پیشنهاد جامع را تکرار کردند که از سوی اسرائیل ارائه و پذیرفته شده است و از طرفین خواستند بدون تاخیر این برنامه را اجرایی کنند تا این جنگ، سرانجام، پایان بگیرد.»

این چهار کشور که تا کنون به حمایت از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه با توجیه «حق اسرائیل برای دفاع از خود» پرداخته‌اند، همچنین تعهد خود نسبت به میانجیگری میان طرفین جنگ را اعرام کردند.

در این بیانیه مطرح شد: رهبران این چهار کشور بر تعهد خود نسبت به راهکاری «دو- دولتی» برای پاسخ دادن به خواسته‌ صلح و امنیت دو ملت تاکید کردند.

آن‌ها با نادیده گرفتن دهه‌ها اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی، بر مشروعیت آنچه خواسته فلسطینی‌ها برای ایجاد کشوری در صلح و امنیت و مستقل خوانده‌اند، تاکید کرده و گفتند که رسیدن به مسیری هموار برای این هدف ضرورت دارد.

آن‌ها همچنین بر «تعهد تزلزل‌ناپذیر» خود نسبت با آنچه «امنیت اسرائیل» عنوان شده است، تاکید کردند.

این چهار کشور در بیانیه خود از تشکیلات خودگردان فلسطین و برنامه اصلاحات «محمد مصطفی»، نخست‌وزیر دولت رام‌الله حمایت کردند.

این چهار کشور به اهمیت برقراری حاکمیت مشروع فلسطینی در غزه با حمایت کافی بین‌المللی و با تضمین تامین «نیازهای امنیتی» رژیم صهیونیستی اشاره کردند.

با وجود نقش حمایت‌های این چهار کشور از اشغالگری رژیم صهیونیستی در صلح و امنیت، در بیانیه یادشده مطرح شد: به همین منظور، آن‌ها در زمینه کمک به جلب حمایت‌های بین‌المللی برای برقراری ثبات در غزه با چشم‌انداز امنیت منطقه‌ای بلندمدت برای همگان و اطمینان یافتن از این که بحرانی مانند این دیگر هرگز تکرار نخواهد شد، بر عزم خود تاکید می‌کنند.

این چهار کشور همچنین بر اهمیت حفظ ثبات در لبنان و عزم خود برای یکی کردن تلاش‌هایشان در زمینه حمایت از تنش‌زدایی در «خط آبی» طبق قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند.

این بیانیه می‌افزاید: رهبران این کشورها از تمامی طرفین خواستند به منظور پرهیز از گسترش تنش‌ها در منطقه، حداکثر خویشتن‌داری را به‌خرج دهند.

حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه با هدف ادعایی «نابودی حماس» که پس از عملیات «طوفان الاقصی» توسط این گروه جنبش مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر آغاز شد، بیش از هشت ماه است که ادامه دارد و اکثر قربانیان آن غیرنظامیان بوده‌اند. 

بیش از۳۶ هزار تن از مردم غزه بر اثر این حملات به شهادت رسیده‌اند و اکثر شهدا زنان و کودکان هستند. همچنین ۸۵ درصد از جمعیت غزه در شرایطی آواره شده‌اند که این شهر در محاصره انسانی قرار دارد و ۶۰ درصد از زیرساخت‌های حیاتی آن از بین رفته است. تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای رسیدن به توافق آتش‌بس ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.