سازمان سیا: نتانیاهو از تعیین برنامه‌ای مشخص برای غزه پس از جنگ فرار می‌کند

بر اساس ارزیابی سازمان سیا، بنیامین نتانیاهو فکر می‌کند که می‌تواند بدون برنامه‌ای مشخص برای غزه پس از جنگ، مساله جنگ غزه را حل و فصل کند و این در حالی است که دولت بایدن او را برای پایان دادن به درگیری‌ها در غزه به شدت تحت فشار گذاشته است.

به گزارش ارز پرس، یک منبع آگاه به سی ان ان گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل احتمالا معتقد است که می‌تواند حمایت روسای امنیتی خود را حفظ کند و از جدایی جناح راست ائتلاف با «مبهم گذاشتن آینده غزه» جلوگیری کند.

این ارزیابی - که قبلاً گزارش نشده - یکی از به‌روزترین ارزیابی‌های اطلاعاتی درباره طرز فکر نتانیاهو است که در میان مقامات ارشد آمریکایی منتشر شده است.

این گزارش در بحبوحه تغییر آشکاری در نحوه نگرش دولت بایدن به تل‌آویو رخ می‌دهد: یک شریک نه چندان قابل اعتماد و یک دولت خارجی غیرقابل پیش بینی که باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

این ارزیابی نشان می‌دهد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چگونه از فشار اعضای دولت خود و دولت بایدن برای تعریف «دولت نهایی» برای غزه سرپیچی می‌کند و هشدار می‌دهد که آنچه نتانیاهو علناً گفته احتمالاً درست است: اینکه او زمانی در باره مسائل پس از جنگ به طور جدی ورود می‌کند که شاهد اجرای معیارهای امنیتی کلیدی باشد؛ چیزی که ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

بر اساس این ارزیابی، این معیارها شامل تکمیل «عملیات نظامی اصلی» - چیزی که تحلیلگران معتقدند عمدا مبهم است - و همچنین حذف محمد ضیف، فرمانده نظامی حماس است.

ضیف، فرمانده گردان‌های قسام است و به‌عنوان فرمانده ارشد شاخه نظامی حماس، گمان می‌رود که عمیقاً در برنامه‌ریزی حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در سرزمین‌های اشغالی نقش داشته است. ارتش صهیونیستی در گذشته چندین بار تلاش کرده است تا ضیف را هدف قرار دهد و اگرچه شایعات حاکی از آن است که او مجروح شده، اما گمان می‌رود هنوز زنده است.

این گزارش با آنچه سی‌ان‌ان و دیگران در روزهای پس از اعلام پیشنهاد سه مرحله‌ای توافق صلح جو بایدن گزارش داده‌اند، مطابقت دارد. این در حالی است که مقامات ارشد دولت بایدن، از جمله بیل برنز، رئیس سیا، در حال دیدار با میانجی‌گران کلیدی بین رژیم صهیونیستی و حماس در لحظه‌ای خاص از مذاکرات هستند. برنز مذاکره کننده اصلی ایالات متحده در مورد توافق احتمالی بوده است.

ایالات متحده علناً این توافق را پیشنهاد تل‌آویو عنوان کرده و گفته است که منتظر است تا حماس شرایط را تأیید کند. اما تل‌آویو عملکرد درست و مناسبی نسبت به این طرح نداشته و مقامات مدتهاست به طور خصوصی در مورد دشواری دستیابی هر دو طرف به توافق، اتفاق‌نظر دارند.

روابط بین بایدن و نتانیاهو - که زمانی ادعا می‌کرد او را «دوست دارد» - به دلیل افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه در نتیجه بمباران رژیم صهیونیستی، به طور فزاینده‌ای تیره شده است. بایدن و دیگر مقامات آمریکایی بیشتر و بیشتر از نتانیاهو در ملاء عام انتقاد می‌کنند.

اگرچه در ابتدا دولت آمریکا عمیقاً تمایلی به بحث در مورد سیاست تل‌آویو در انظار عمومی نداشت، اما مقامات در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به ارزیابی‌های صریح از انگیزه‌های نتانیاهو نزدیک‌تر شده‌اند. بایدن طی روزهای گذشته در مصاحبه‌ای با مجله تایم گفت: « دلایلی وجود دارد که مردم به این نتیجه برسند» که نتانیاهو جنگ را برای منافع سیاسی خود طولانی می‌کند.

جامعه اطلاعاتی آمریکا در ماه مارس علناً اعلام کرد که «قابلیت حیات نتانیاهو به عنوان یک رهبر» را «در خطر» می‌بیند و به بی‌اعتمادی عمومی نسبت به توانایی نخست‌وزیر برای حکومت اشاره و پیش‌بینی کرد «تظاهرات‌های بزرگی با درخواست استعفای او ادامه خواهد داشت.

نتانیاهو در مورد شکست‌های نظامی و اطلاعاتی که منجر به حمله ۷ اکتبر شد، با یک شورش داخلی مواجه است. او همچنین با اختلافات عمیقی در داخل دولتش روبرو است. حتی در بحبوحه فشار شدید بایدن برای پایان دادن به جنگ، او به همان اندازه با فشار شدید مقامات دست راستی در ائتلاف حکومتی شکننده خود برای ادامه جنگ مواجه است.

ارزیابی سیا نشان می‌دهد که در داخل دولت نتانیاهو، هیچ اتفاق نظری در مورد طرح پس از جنگ برای غزه وجود ندارد که نشان‌دهنده دیدگاه‌های مختلف هر یک از وزیران کابینه در مورد حکومت، امنیت و بازسازی پس از جنگ است. به عنوان مثال، تصویری تبلیغاتی از نتانیاهو وجود دارد که در آن نوشته شده «ائتلافی از کشورهای عربی میانه‌رو برای مدیریت قلمرو با مشارکت نهایی» رهبران دیگر را ترجیح می‌دهد.

دیگر رهبران اسرائیلی دیدگاه‌های مختلفی درباره حکومت‌داری آینده دارند که کاملاً مخالف دیدگاه‌های منتسب به نتانیاهو است. به طور کلی، این ارزیابی نشان می‌دهد که چگونه دولت ائتلافی نتانیاهو بر سر چندین موضوع حیاتی پس از جنگ عمیقاً تقسیم شده است، و  نتیجه‌ گرفته شده که عدم وحدت در میان رقبای سیاسی نتانیاهو می‌تواند ادامه کار او را در برابر هرگونه فشار برای تعریف برنامه‌ای برای غزه پس از پایان جنگ، ممکن سازد.

بایدن به تایم گفت: اختلاف عمده من با نتانیاهو این است که پس از پایان غزه چه اتفاقی می‌افتد؟ چه کار می‌خواهند بکنند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.