بی‌اخلاقی در انتخابات به سرمایه اجتماعی کشور ضربه می‌زند

محمدرضا ابن الدین حمیدی جانشین سازمان بسیج اساتید، در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه پایگاه خبری ارز پرس، با اشاره به اینکه رعایت اخلاق انتخاباتی برای رای دهندگان و نامزدهای انتخاباتی موضوع مهمی است، اظهار داشت: اخلاق، بخش قابل توجهی از مسائل دینی ماست. اگر رسول اکرم (ص) الگو و اسوه اخلاق امت اسلامی بود ما به عنوان مسلمان موظفیم در رفتارهای مختلف اجتماعی به خصوص انتخابات، این مسئله را حفظ کنیم.

 

وی با بیان اینکه افرادی که در رقابتهای انتخاباتی شرکت می‌کنند، باید این صحنه را صحنه مبارزه برای انجام عمل صالح تلقی کنند نه کسب قدرت، یادآور شد: در ادبیات سیاسی جهان مبارزه‌های انتخاباتی مبارزه برای کسب قدرت  است و اخلاق  معمولا زیر پا گذاشته می‌شود. در مبارزه نامزدهای انتخاباتی آمریکا، افراد در ملا عام همدیگر را دیوانه و خلاف کار معرفی می‌کنند و اتهامات اخلاقی به یکدیگر می زنند. این رفتار برگرفته از نگاه انسان گرایانه لیبرال دموکراسی است که کسب قدرت به هر قیمتی در آن اصل است  اما این رویکرد، رویکرد دینی ما نیست.

 کاندیداها انتخابات را صحنه‌ای برای عمل صالح تلقی کنند

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: ما مسلمانیم و قدرت را برای خدمت به مردم و عمل سالم می‌خواهیم. لذا اتهام زدن به رقبا و نسبت دادن افراد به چیزی که برای خودمان هم دور از شان است پسندیده نیست لذا در فعالیتهای سیاسی نباید از ارزشها و مدل رفتاری غرب استفاده کنیم.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: در  انتخابات دوره قبل ریاست جمهوری شاهد برخی از این رفتارها و اتهام زنی های پوچ در مورد تحصیلات رئیس جمهور فقیدمان، شهید رئیسی در ملاعام و مقابل دوربین تلویزیون بودیم که بعد از آن نه تنها رسما و در مقابل مردم عذرخواهی نشد بلکه بر این حرف تاکید کردند. این روش منطبق بر اخلاق دینی ما نیست. این موضوع، مسئله آشکاری بود که با یک بررسی کوچک باطل بودن آن مشخص بود اما بیان حرف بدون سند در موضوعات مهمتر چه ضربه هایی به اخلاق، اعتماد و سرمایه اجتماعی جامعه وارد خواهد کرد؟

این استاد دانشگاه افزود: اگر جنگدین در جبهه‌ها جهاد اصغر بود، جنگیدن در این میدان جهاد اکبر است. افراد تا از خود نگذرند، نمی‌توانند محبوب شوند و دلها را با خود همراه کنند. مردم در روحیات رئیس جمهور شهیدمان، اخلاقیات و خصوصیات اخلاقی خوب را دیدند و تجربه کردند که می‌توان فرد با اخلاقی بود و در عالم سیاست گام برداشت و کنشگری داشت. در شرایط کنونی عیار و سنجش یک رئیس جمهور و سیاستمدار خوب در کشور تغییر کرده است زیرا مردم با رئیس جمهوری زندگی کردند که در رفتار و کردارش صداقت و درستی را دیدند.بسیاری با او هم کلام  هم نشدند اما از رفتار و کردار او پی بردن این فرد، فرد صادقی است. لذا در انتخابات، افراد با این شاخص ها به میدان می آیند و به کسی رای می دهند که این ویژگی ها را داشته باشند.

رئیس جمهور شهید عیار و سنجش سیاستمدار را در کشور تغییر داد

استاد دانشگاه امام حسین با اشاره به برخی ویژگی های یک رئیس جمهور خوب ادامه داد: اگر کسی از خود بگذرد، در مقابل مردم و دیگران خضوع و صداقت داشته باشد؛ وعده هایی دهد که می تواند به آن عمل کند حتما رای مردم را کسب خواهد کرد. گاهی اوقات برخی از مردم برای حمایت از کاندیدای مورد نظر خود به قول معروف کاسه داغ‌تر از آش می‌شوند؛ یعنی توصیفاتی را از کاندیدای خود ارائه می دهند که شاید خود کاندیدا هم آنها را قبول ندارد و این یعنی تیم  و فرد مورد علاقه من به هر قیمتی باید برنده شود که این رویکرد هم از نظر اخلاقی درست نیست.

وی با بیان اینکه ریخت و پاش های انتخاباتی در نظر مردم ضد ارزش است، گفت: کسانی که بی رویه هزینه می کنند تا رای بیشتری به  دست بیاوردند ممکن است در ظاهر تعدادی رای کسب کنند اما قاطبه مردم این روند را نمی پسندند و وقتی در رسانه ها و مجامع عمومی اعلام شود این فرد با این اقدام و هزینه هنگفت به میدان آمده حتی  اگر رئیس جمهور  هم شود در طول دوران ریاست جمهوری از حمایت واقعی مردم برخوردار نخواهد بود. 

 ریخت و پاش های انتخاباتی ضد ارزش است

این استاد دانشگاه در پایان تصریح کرد: کاندیداها برای کسب قدرت نباید دو پهلو حرف بزنند و باید صریح و روشن دیدگاهایشان را بیان کنند.  محکمه مردم بالاترین محکمه قضاوت است و نظرات آنها می تواند فردی را به جایگاهی در بالاترین درجه و یا پایین‌تر درجه برساند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.