بخشی از سربازان آمریکایی، نیجر را ترک کردند

۲۶۹ سرباز آمریکایی از ۹۴۶ سرباز مستقر در نیجر، در پی توافقی که در ماه مه بین واشنگتن و حکومت نظامیان در نیامی امضا شد، این کشور را ترک کردند.

به گزارش ارز پرس، طبق بیانیه مطبوعاتی امضا شده توسط سرهنگ «مامانه سانی کیائو»، رئیس ستاد ارتش نیجر و «کنت اکمن»، از وزارت دفاع آمریکا، از زمان امضای توافقنامه خروج نیروهای آمریکایی در ۱۹ مه ۲۰۲۴، حداقل ۲۶۹ سرباز از ۹۴۶ نفر و چندین تُن تجهیزات از نیجر خارج شده‌اند.

به گزارش لاپرس، این بیانیه به مناسبت برگزاری مراسمی در پایگاه نظامی ۱۰۱ نیامی که برای خروج سایر سربازان آمریکایی ترتیب داده شده بود، منتشر شد.

این توافقنامه پایان حضور نظامی نیروهای آمریکایی در نیجر را تصریح می‌کند. آخرین سرباز آمریکایی باید حداکثر تا ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۴ خارج شود. همچنین این بیانیه تأکید می‌کند به‌منظور ایجاد امکان عقب‌نشینی در نظم و امنیت کامل، کمیسیونی مشترک برای پایان حضور نظامی نیروهای آمریکایی ایجاد شده است.

این توافق دو ماه پس از محکوم‌کردن توافقنامه همکاری نظامی با ایالات متحده توسط نظامیان نیامی که با کودتای در ژوئیه ۲۰۲۳ به قدرت رسیدند، منعقد شد.

پس از کودتا در نیجر که به برکناری رئیس‌جمهور منتخب این کشور در سال گذشته میلادی منجر شد، آمریکا حمایت امنیتی از این کشور را که بر اساس قانون ایالات متحده ارائه شده بود به همراه فعالیت‌های ضدتروریستی در نیجر، متوقف کرد.

اصرار نیجر مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی با اعلام ماه گذشته ایالات متحده مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی به اوج خود رسید. این خروج  نشان‌دهنده یک شکست قابل‌توجه برای دولت بایدن است و نیجر را مجبور می‌کند تا استراتژی خود را برای مقابله با افراط‌گرایان در منطقه ناآرام «ساحل» بازبینی کند.

روابط نیجر و آمریکا از زمان به‌قدرت‌رسیدن حکومت نظامیان و انتصاب «زین» اقتصاددان به‌عنوان نخست‌وزیر بدتر هم شده است. واشنگتن، کودتا در نیجر را محکوم کرده و خواستار آزادی «محمد بازوم»، رئیس‌جمهور قبلی شده که در حصر خانگی است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.