کاهش شدید حمایت مراکشی‌ها از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که پس از شروع جنگ علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳، میزان حمایت مردم مراکش از اقدام دولتشان در سازش با رژیم صهیونیستی از ۳۱ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱۳ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ارز پرس، براساس این نظرسنجی که شبکه پژوهشی مستقل «پارامتر عربی» از ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۳ تا ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴ در مناطق مختلف مراکش انجام داد، مشخص شد تنها ۱۳ درصد از مردم این کشور عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تایید می‌کنند. در حالی که میزان موافقت با این اقدام در سال ۲۰۲۲، ۳۱ درصد بود.

شبکه پارامتر عربی، دلیل این تغییر در موضع مردم مراکش را حوادث اخیر در غزه عنوان کرد که منجر به توقف تلاش‌های عادی سازی روابط با مراکش شده است و این با رای مراکشی‌ها همخوانی دارد زیرا تنها اقلیت کوچکی از آنها عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را ترجیح می‌دهند یا با آن موافقند.

در این نظرسنجی آمده است وقتی که از مردم مراکش خواسته می‌شود حوادث غزه پس از هفتم اکتبر را توصیف کنند آن را قتل‌عام، جنگ، نسل کشی و کشتار گروهی توصیف می‌کنند.

براساس این نظرسنجی، ۲۲ درصد مراکشی‌ها معتقدند کابینه رژیم صهیونیستی به راهکار تشکیل دو دولت در نزاع با فلسطین پایبند است و در مقابل ۴۷ درصد خلاف این نظر را دارند.

شبکه مذکور تاکید کرد روشن است که سیاست خارجی کشورهای جهان در قبال جنگ غزه، بر چهره آنها در مراکش تأثیر گذاشته است.

در ماه‌های اخیر، تقریباً روزانه، بسیاری از شهرهای مراکش، از جمله رباط شاهد تظاهرات همبستگی با نوار غزه بوده‌اند که از ۷ اکتبر گذشته در معرض حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. شرکت کنندگان در این تظاهرات خواستار قطع روابط با تل آویو، توقف جنگ و کمک رسانی هستند.

دسامبر ۲۰۲۲ مراکش و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند؛ اقدامی که با مخالفت بخش‌های مردمی و گروه‌های سیاسی مراکش روبرو شد. پس از انجام این توافق مقامات ارشد رژیم صهیونیستی به رباط رفتند که با شروع جنگ غزه، این فعالیت‌ها متوقف شد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.