العربی الجدید: تغییرات و جاه‌طلبی‌های تل‌آویو در قدس اشغالی در خطرناک‌ترین مراحل خود است

با گذشت ۵۷ سال از اشغال قدس کارشناسان فلسطینی درباره این مساله اتفاق نظر دارند که اشغالگری صهیونیست‌ها در طول این سال‌ها توانسته تغییرات ریشه‌ای را در بخش‌های مختلف شهر قدس ایجاد کند. این تغییرات از طریق تحمیل یک واقعیت جدید به ویژه در بخش بهداشت و آموزش یا از طریق اشغال مجدد قدس با نیروهای نظامی و پلیس است مثل اتفاقی که هر روز در مسجد الاقصی ‌می‌افتد و تلاش برای یهودی‌سازی آن صورت می‌گیرد.

به گزارش ارز پرس، یهودی سازی قدس توسط رژیم اشغالگر به خوبی در راهپیمایی سالانه «پرچم» شهرک نشینان دیده می‌شود که سال جاری میلادی شاهد مشارکت وزرای کابینه رژیم صهیونیستی و اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و سازمان‌های تندرو دینی و حامی شهرک سازی این رژیم بود.

«زیاد الحموری» مدیر مرکز حقوق اجتماعی و اقتصادی قدس در مصاحبه با العربی الجدید گفت: این راهپیمایی شهرک‌نشینان چشم‌انداز قدس را به طور کامل تغییر داد و این چیزی است که ساکنان قدس از زمان اشغال این شهر در سال ۱۹۶۷ به آن عادت نداشته‌اند و با جنگ کنونی در نوار غزه و حوادث دیگر از هفت اکتبر و سلطه راستگرایان تندرو بر حیات سیاسی و نظامی در رژیم اشغالگر ارتباط دارد. قدس در رأس رویکردهای افراطی راستگرای رژیم صهیونیستی بوده است که از هفت اکتبر سیاست پاکسازی نژادی و هدف قرار دادن هرگونه چشم‌انداز فلسطینی در شهر قدس را در پیش گرفته است.

«خلیل تفکچی» کارشناس و متخصص امور شهرک سازی و قدس نیز در مصاحبه با العربی الجدید گفت: آنچه اکنون بعد از ۵۷ سال از اشغال قدس اتفاق می‌افتد این است که طرف اسرائیلی تصمیم خود را برای قطعی کردن پرونده قدس شرقی گرفته است و هرگز اجازه این را نمی‌دهد که قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین باشد. همچنین ایجاد شبکه خط آهن و تونل‌ها و ایجاد مناطق صنعتی در داخل شهر قدس در همین راستا است. رژیم اشغالگر همچنین مراکزی مثل مقرهای پلیس، وزارت امور داخلی، بیمه و ساختمان وزارت دادگستری را در خیابان «صلاح الدین» و یک مقر وزارت امور اجتماعی را در «وادی الجوز» ایجاد کرده است.

العربی الجدید: تغییرات و جاه‌طلبی‌های تل‌آویو در قدس اشغالی در خطرناک‌ترین مراحل خود است

تفکچی گفت: رژیم اشغالگر در موضوع آموزش و از بین بردن روش درسی فلسطین و روش اردن نیز نقش دارد و تلاش می‌کند تا نسلی را ایجاد کند که هیچ ارتباطی با وطن خود ندارند. آنچه اکنون در قدس رخ می‌دهد یک عملیات پیشدستانه از طریق سیطره بر تمام موسسات چه آموزشی و چه فرهنگی و با ایجاد یک مرکز فرهنگی در منطقه «باب الساحره» و مراکز دیگر است.

وی گفت: ما می‌بینیم که طرف اسرائیلی در مسائل ملی مداخله می‌کند تا به فلسطینی‌ها بگوید که حاکمیت قدس از آن اسرائیل است. اسرائیل می‌خواهد به فلسطینی‌ها بگوید که اگر قصد برگزاری هرگونه فعالیتی را دارید باید با مجوز اسرائیل باشد. اسرائیل همچنین سیطره کامل خود را بر منطقه مسجد الاقصی تحمیل کرده و در موضوع قیمومیت اردن مداخله می‌کند و به هر کسی که بخواهد اجازه ورود به مسجد الاقصی را می‌دهد یا اینکه مانع ورود افراد به مسجد الاقصی با بهانه‌های مختلف می‌شود. همچنین ما شاهد افتتاح تونل‌ها در منطقه «سلوان» و ایجاد کانون‌های شهرک سازی و مقابله با آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی (آنروا) و تلاش برای اخراج آن از قدس هستیم. بعد از ۵۷ سال از اشغال قدس می‌بینیم که اسرائیل از روند سیاسی برای رسیدن به اهداف استراتژیک خود درباره قدس متحد و ایجاد قدس بزرگ با مفهوم اسرائیل بهره‌برداری کرده است.

العربی الجدید: تغییرات و جاه‌طلبی‌های تل‌آویو در قدس اشغالی در خطرناک‌ترین مراحل خود است
نظامیان صهیونیست در محله‌های قدس

«جمال عمرو» متخصص امور قدس و مسجد الاقصی نیز گفت: امروز این مساله برای فلسطینی‌ها کاملا واضح است که جنگ دینی علیه مسلمانان و اسلام در اوج خود قرار دارد. یک رژیم تندرو در اراضی اشغالی حکومت می‌کند و این مساله منجر به آشکار شدن چهره رژیم اشغالگر در مقابل جهان به عنوان یک رژیم فاشیست و نژادپرست شده است. بعد از «یوم النکسه» (روز شکست) تلاش‌هایی از سوی مسؤولان رسمی اسرائیل برای یورش به مسجد الاقصی وجود داشته و آنها منتظر پاسخ اداره اوقاف اسلامی در قدس می‌ماندند اما این مساله امروز وجود ندارد. توریست‌ها بعد از اینکه پول بلیط را پرداخت کردند وارد مسجد الاقصی می‌شوند. امروزه قیمومیت اسلامی بر مسجد الاقصی کاهش زیادی یافته است. جاه‌طلبی‌های اسرائیل به سطح خطرناک‌تری رسیده است چرا که شاهد تجاوزات آشکار و یورش‌های رسمی هستیم و این اتفاق در مقابل چشم و گوش جهان رخ می‌دهد. جهان عربی و اسلامی مسجد الاقصی را رها کرده است. برخی سازمان‌های رژیم اشغالگر حمایت مالی هنگفتی را دریافت کرده و از تایید رسمی «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی برخوردار هستند. این رژیم اشغالگر جنگ دینی را در این منطقه به راه انداخته است.

العربی الجدید: تغییرات و جاه‌طلبی‌های تل‌آویو در قدس اشغالی در خطرناک‌ترین مراحل خود است
شهرک سازی در قدس اشغالی

«حجازی الرشق» مسؤول اتاق تجاری صنعتی عربی در قدس گفت: ایجاد فشار اقتصادی در قدس از طریق جعل قوانینی با هدف ضربه زدن به اقتصاد و فلج کردن تجارت در این شهر و ممانعت از ورود خریداران به فروشگاه‌های قدس و شهرک قدیمی قدس صورت می‌گیرد و این مساله در راستای تلاش برای تغییر هویت عربی این شهر و نشانه‌های تاریخی آن است.

«طلال ابو عفیفه» استاد حقوق و یکی از رهبران جنبش فتح نیز گفت: بعد از ۵۷ سال از اشغال قدس، ملت ما شاهد شکست‌ها و نکبت‌های جدیدی است که آخرین آن کشتار مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی جلوی چشم و گوش جامعه بین‌المللی به ویژه آمریکا است که حامی اول نظامی و سیاسی اسرائیل است. در حال حاضر برخی کشورهای اروپایی به دنبال به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند اما موضوع مهم این است که شورای امنیت حق فلسطینی‌ها را برای داشتن کشور مستقل به رسمیت بشناسد و اسرائیل را مجبور کند که اجازه تشکیل این کشور را در کرانه باختری و نوار غزه بدهد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.