نگاهی به شراکت گانتس و نتانیاهو و ۸ ماه تردید و اختلاف نظر

رژیم صهیونیستی به دلیل اختلافات چند ساعتی با طلاق رسمی احتمالی میان حزب «اردوگاه رسمی» به رهبری بنی گانتس و کابینه اضطراری به ریاست بنیامین نتانیاهو، پس از هشت ماه نزاع و اختلاف نظر در اتاق‌های بسته و در ملأ عام، بر سر مسائل مربوط به جنگ و محاسبات سیاسی فاصله دارد، منابع مطلع معتقد هستند که این طلاق به احتمال زیاد رخ خواهد داد.

به گزارش ارز پرس، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی جمعه گزارش داد که انتظار می‌رود «بنی گانتس» عضو کابینه جنگ شنبه استعفای خود را از این کابینه به دلیل تشدید اختلافات بر سر مدیریت جنگ در نوار غزه ارائه کند.

این سازمان در گزارش خود آورد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ممکن است در صورتی که گانتس تهدید خود مبنی بر استعفا را عملی کند، انحلال کابینه جنگ را اعلام کند.

روزنامه العربی الجدید در یادداشتی در این باره نوشت چهار روز پس از عملیات طوفان الاقصی که توسط حماس در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ انجام شد، نتانیاهو و گانتس ۱۱ اکتبر تشکیل «کابینه اضطراری» را اعلام کردند و در شرایطی که کابینه نتانیاهو در اوج شوک نسبت به عملیات مقاومت بود، حزب «اردوگاه رسمی» عضو جریان اپوزیسیون به کابینه جنگ منتقل شد تا جنگ در نوار غزه مدیریت شود.

بسیاری از ساکنان اراضی اشغالی گانتس را «فردی منطقی و بالغ» می‌دانستند که منافع رژیم صهیونیستی را بر محاسبات سیاسی ترجیح می‌دهد و این اعتقاد در نظرسنجی‌ها نیز نمود پیدا کرد.

نتانیاهو هر چه از هفتم اکتبر دورتر شد، شروع به نقض توافقات با گانتس کرد و این درحالی است که گانتس تلاش کرد تا در سایه حضور افراد تندرو در کابینه به رژیم صهیونیستی در عرصه جهانی مشروعیت ببخشد.

گانتس به متحد کردن صفوف از هم گسیخته صهیونیست‌ها پس از اختلافاتی که در نتیجه اصلاحات قضایی جنجالی به نقطه تقابل در خیابان‌های اراضی اشغالی رسید، کمک کرد و به همین دلیل فروپاشی شراکت گانتس و نتانیاهو در کابینه جنگ ممکن است شتاب اعتراضات مخالفان کابینه را افزایش دهد.

از سوی دیگر، آمریکا و همچنین خانواده‌های اسرای صهیونیست در نوار غزه، بر ماندن گانتس در کابینه جنگ اصرار دارند، به این امید که او به نرم‌تر کردن مواضع برای انعقاد یک معامله در راستای تبادل اسرا با جنبش حماس کمک کند.

طبق گزارش منابع مطلع رژیم صهیونیستی چند ساعتی با طلاق رسمی احتمالی میان حزب اردوگاه رسمی به رهبری بنی گانتس و کابینه اضطراری به ریاست بنیامین نتانیاهو، پس از هشت ماه نزاع و اختلاف نظر در اتاق‌های بسته و در ملأ عام، بر سر مسائل مربوط به جنگ و محاسبات سیاسی فاصله دارد. این طلاق به احتمال زیاد رخ خواهد داد، مگر اینکه شراکت گانتس و نتانیاهو با تحولاتی که ممکن است در آخرین لحظه رخ دهد، نجات یابد، به ویژه اینکه شبکه ۱۱ رژیم صهیونیستی عصر روز پنج‌شنبه فاش کرد که آمریکا در روزهای اخیر نماینده‌ای را برای دیدار با گانتس فرستاد تا با وی احتمال عدم استعفا یا به تاخیر انداختن آن را با توجه به مذاکرات جاری درباره آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا بررسی کند.

این جدایی چه رخ دهد و چه اتفاق نیفتد، شراکت میان گانتس و نتانیاهو با یک بحران بزرگ بی‌اعتمادی در پس زمینه جنگ غزه، مسائل داخلی مانند قانون خدمت اجباری و اختلافات در دوره گذشته مواجه است و روابط میان آنها همچنان مخدوش است.

اگر این اتفاق رخ دهد، این اولین طلاق و جدایی میان آنها نخواهد بود، بلکه دومین جدایی خواهد بود؛ چراکه نخستین جدایی خروج گانتس از کابینه نتانیاهو در سال ۲۰۲۰ بود، رئیس حزب اردوگاه رسمی در آن زمان نیز در یک وضعیت اضطراری مرتبط با «کرونا» به کابینه ملحق شد و امروز درواقع تکرار صحنه گذشته با اختلافات و اتفاقات مختلف و متفاوت است.

گفته می‌شود که بنی گانتس قصد دارد عصر امروز استعفای خود را از کابینه اضطراری اعلام کند؛ این گمانه‌زنی‌ها بر اساس تاریخی است که وی ۱۸ مه گذشته برای نتانیاهو تعیین و اعلام کرده بود در صورتی که نخست‌وزیر تا هشتم ژوئن (امروز) برنامه‌ای را برای دستیابی به ۶ هدف وضع نکند از کابینه جنگ خارج خواهد شد.

۶ هدف اعلام شده توسط گانتس در آن زمان، آزاد شدن اسرای صهیونیست، نابودی جنبش حماس و خلع سلاح نوار غزه، تسلط رژیم صهیونیستی بر نوار غزه و تعیین جایگزینی برای مدیریت این باریکه، بازگرداندن شهرک نشینان شمال اراضی اشغالی به خانه‌هایشان، پیشبرد برنامه عادی سازی روابط با عربستان سعودی و همچنین پیشبرد قانون خدمت وظیفه «حریدی‌ها» بودند.

نزدیکان رئیس اردوگاه رسمی، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را متهم به نقض توافقات و شکست در دستیابی به اهداف توافق شده کرده‌اند و در صورتی که گانتس تهدیدهای خود را اجرایی کند، مشارکت او و نتانیاهو در کابینه فعلی یک ماه بیشتر از کابینه کرونا دوام آورده است؛ چراکه آن کابینه هفت ماه بیشتر دوام نیاورد. پس از عدم موفقیت مشارکت ۲ طرف در کابینه کرونا، گانتس، نتانیاهو را به نقض توافق‌نامه‌ها متهم و اعلام کرد که او مسیر فریب را انتخاب کرد، اینها کلماتی است که ممکن است امروز عصر نیز آنها را بشنویم.

هرج و مرج و اختلافات در دوره اخیر در کابینه رژیم صهیونیستی اوج گرفت و این اختلافات شامل عدم تعهد به برگزاری جلسه این کابینه در هر ۴۸ ساعت مطابق با توافقات تشکیل آن، برکناری مقامات ارشد امنیتی برخلاف توافقات، برکناری مقامات زندان‌ها توسط وزرای تندرو و موارد دیگر است.

این اختلافات به حدی است که باعث شد گانتس به همراه «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در کنفرانس‌های مطبوعاتی مشترک با نتانیاهو شرکت نکند و خود به تنهایی در جمع خبرنگاران حاضر شود. نتانیاهو همچنین درخواست‌های گانتس در رابطه با بودجه‌های جنگ و قانون خدمت وظیفه حریدی‌ها را نادیده گرفت و برای آزادی اسرای صهیونیست در نوار غزه گامی برنداشت.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.