نمایندگان درباره نحوه مدیریت مصرف انرژی چه گفتند

به گزارش خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ارز پرس، رسیدگی  و بررسی گزارش علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو درباره نحوه مدیریت مصرف انرژی در دستورکار مجلس قرار داشت که پس از قرائت گزارش، نمایندگان نقطه نظرات خود را در این باره مطرح کردن که در ادامه می‌خوانیم:

*توزیع انرژی در سطح ملی عادلانه نیست

عباس بیگدلی در این جلسه و در جریان بررسی مدیریت مصرف انرژی در تابستان بیان کرد: قطعی برق در کشور آسیب بسیار بالایی را به بخش کشاورزی زده است. اکنون بیش از 25 هزار هکتار زمین کشاورزی در تاکستان در معرض نابودی قرار گرفته است. باید در حوزه کشاورزی مدیریت انرژی به خود استان‌ها واگذار شود.

وی افزود: توزیع انرژی در سطح ملی به صورت عادلانه نیست. ما چاه‌هایی داریم که صرفا یک نفر از آن استفاده می‌کند و چاه‌هایی داریم که باید نفرات متعددی از آن برداشت داشته باشد. در گذشته زیرساخت‌های لازم برای توسعه نیروگاه‌ها فراهم نشده است که امروز با مشکلات آن مواجه هستیم.

*انتقاد از قطع برق چاه‌های کشاورزی

سلمان اسحاقی نماینده قائنات نیز در تذکری اظهار کرد: وزیر نیرو در شرایطی صحبت از توسعه صنعت برق می‌کند که شاهد سیر نزولی خاموشی در صنایع نیستیم. زمانی می‌توان صحبت از توسعه صنعت برق کرد که برنامه ریزی درستی برای آن داشت.

نماینده قائنات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این‌که اعلام می‌کنیم در تابستان یک روز برق مشترکان خانگی قطع نشده یک چیز است و این‌که در مقابل شاهد خاموشی صنایع هستیم، چیز دیگری است. در این شرایط برق چاه‌های کشاورزی هم قطع می‌شود.

اسحاقی با بیان این‌که قطع برق چاه‌های کشاورزی هزینه‌های زیادی به کشاورزان وارد می‌کند، اظهار کرد که دولت باید برنامه ریزی داشته باشد تا این اتفاق رخ ندهد.

همچنین محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در تذکری گفت: وزارت نیرو مکلف به تامین آب و برق کشور است اما برق چاه‌های کشاورزی را قطع می‌کنند که ضربه به کشاورزان است این وضعیت را در قطع برق صنایع بزرگ هم شاهد هستیم. نتیجه آن می‌شود که ما با افزایش میزان صادرات از محل خاموشی مواجهیم حال این‌که اگر برق صنایع را تامین می‌کردیم هزاران میلیارد تومان ارزش افزوده برای کشور داشت.

وی با بیان این‌که قطع برق چاه‌های کشاورزی ضرر هنگفتی به کشاورزان وارد می‌کند، تصریح کرد: با نگاه فرابخشی قطع برق ضرر و زیانی را به کشور وارد می‌کند که باید این روند اصلاح شود.

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه نماینده ملایر هم در تذکری اظهار کرد: آقای محرابیان وزیر پرتلاش دولت سیزدهم است اما چاه‌های کشاورزی مشکل جدی دارند و مردم از قطع مکرر برق چاه‌های کشاورزی ناراحت هستند.

وی تاکید کرد که باید وزارت نیرو راهکاری به غیر از قطع برق چاه‌های کشاورزی داشته باشند.

بنابراین گزارش، فتح‌الله حسینی نیز در این جلسه و در جریان بررسی نحوه مدیریت مصرف انرژی در تابستان بیان کرد: قطع برق کشاورزان روزی پنج ساعت خیلی زیاد است و مشکلات عدیده‌ای برای کشاورزان به وجود آورده است. باید در این میزان قطعی برق تجدید نظر شود.

*قطع برق چاه‌های کشاورزی به امنیت غذایی ضربه می‌زند

در ادامه نیز رحمت‌الله نوروزی نماینده علی‌آباد گفت: قطعی پنج ساعته برق کشاورزی در استان گلستان که تنها منبع درآمدی مردم از طریق کشاورزی می‌باشد به شدت به اقتصاد مردم آسیب زده است.

وی در ادامه اظهار کرد: کشت گندم، جو و کلزا در استان گلستان انجام می شود اما امروز کشاورزان با مشکلات عدیده‌ای در استان مواجه هستند. دولت باید یک گام اساسی برای کاهش قطعی برق بردارد چراکه خسارت به کشاورز یعنی ضربه به امنیت غذایی کشور.

*توسعه عادلانه زیرساخت‌های برق دنبال شود

همچنین علیرضا نثاری نماینده نهاوند در مجلس هم بیان کرد: مدیریت مصرف برق به معنای قطع برق چاه‌های کشاورزی نمی‌باشد، با توجه به سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در خردادماه و تیرماه نیاز به آبیاری محصولات داریم و لازم است با توجه به شرایط منطقه‌ای برنامه‌ریزی دقیقی درخصوص قطعی‌ها صورت بگیرد که در حال حاضر این‌گونه نیست.

نماینده نهاوند در مجلس تصریح کرد: کشاورزان و باغداران ما به اندازه کافی دغدغه دارند. توسعه عادلانه زیرساخت‌های برق امری ضروری است. عدم توجه به این موضوع باعث دلسردی مردم شده است و عدم تخصیص به موقع اعتبارات جهت حفر چاه‌های کشاورزی قابل قبول نیست.

*باید اقتصاد برق را به بخش خصوصی واگذار کرد

در پایان این جلسه نیز مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود در جریان بررسی گزارش وزیر نیرو درباره نحوه مدیریت مصرف انرژی در تابستان گفت: اکنون فصل کشت برنج در استان‌های شمالی کشور است و مردم با بحران آب روبه‌رو هستند. لازم است تیم ویژه‌ای به استان گیلان اعزام شود.

وی افزود: اکنون 6 ساعت برق موتورهای پمپاژ قطع می‌شود آن هم در فصل نشاء برنج که باعث مشکلاتی برای کشاورزان شده است.

نماینده لنگرود در مجلس با اشاره به تکالیف قانون برنامه برای افزایش تولید برق گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها 25 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری برق احتیاج داریم لذا باید اقتصاد برق را از تصدی‌گری دولت خارج کرده و به بخش خصوصی واگذار کنیم.

انتهای‌پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.