تأکیدهای 15گانه دادستان کل درباره انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، نخستین جلسه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور با حضور اعضا و به ریاست حجت‌الاسلام موحدی‌آزاد؛ دادستان کل کشور برگزار شد.

دادستان کل کشور در ابتدای این جلسه ضمن نثار درود به روح امام خمینی(ره) و شهیدان به‌ویژه شهدای خدمت گفت: روز 14 خرداد مقام معظم رهبری در حرم حضرت امام(ره) فرمودند که «حماسه انتخابات مکمل حماسه بدرقه شهیدان است» مردم در طول تاریخ انقلاب حتی قبل از جنگ، امام (ره) و انقلاب را با جان و فرزندانشان همراهی و در کنار نیرو‌های امنیتی، انتظامی و نظامی از نظام دفاع کردند.

وی ادامه داد: آرامشی که امروز در کشور وجود دارد به دلیل آگاهی مردم به مشکلات است؛ نمونه آن حضور گسترده مردم در تشییع پیکر پاک شهید سلیمانی، راهپیمایی‌های 22 بهمن و روز قدس است. هر سال درصد قابل توجهی حضور مردم افزایش پیدا می‌کند. نمونه بارز و برجسته دیگر حضور مردم در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید خدمت و همراهان ایشان بود. این موارد سرمایه بزرگی است که مردم خلق می‌کنند.

رئیس ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کشور گفت: مردم در انتخابات مجلس با وجود بمباران تبلیغاتی دشمن حضور پیدا کردند.

موحدی‌ در ادامه خطاب به مسئولان اجرایی و برگزاری انتخابات و نامزد‌هایی که صلاحیت آن‌ها احراز می‌شود و نامزدهایی که صلاحیت آنها تأیید نمی‌شود، گفت: اولین تأکید حفظ وحدت ملی، هم‌بستگی اجتماعی و مسائل کشور و نظام است. دومین تأکید احترام به ارزش‌های انقلاب اسلامی، قانون اساسی، مقام ولایت فقیه و احیا و تقویت گفتمان امامان انقلاب است. سومین تأکید همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌ها در انجام وظایف خطیر قانونی و ایجاد فضای رقابتی سالم برای تمام نامزد‌ها و فراهم کردن بستر کاملاً مناسب برای شرکت حداکثری مردم در انتخابات است.

وی در توضیح چهارمین تأکید گفت: تمرکز بر قانون‌مندی و اجرای صحیح قانون توسط مسئولان و نامزد‌ها در تمام امور و فرآیند‌های برگزاری انتخابات باید مورد توجه همگان قرار گیرد. تأکید پنجم استفاده نکردن از امکانات و رسانه‌های بیگانه و معاند است؛ زیرا همکاری با آن‌ها اساساً جرم محسوب می‌شود. ششمین تأکید دامن نزدن به حساسیت‌های قومی و مذهبی، پرهیز از دوقطبی‌سازی جامعه و پرهیز از چالش‌آفرینی و تحریک‌آفرینی است.

دادستان کل کشور افزود: هفتمین تأکید پرهیز از تطهیر گروه‌ها و احزاب غیرقانونی و ضدانقلاب برای گرفتن رأی و هشتمین تأکید پرهیز از تخریب اشخاص حقیقی و حقوقی نامزد‌ها و همچنین نامزد‌ها نسبت به یکدیگر توسط خودشان یا هواداران آن‌هاست. نهمین تأکید پرهیز از دادن وعده‌های خارج از توان و اختیارات قوه مجریه و دهمین تأکید پرهیز از دعوت به تجمعات خیابانی، راهپیمایی بدون مجوز و انتشار اخبار غیرواقعی و کذب توسط نامزد‌ها و هواداران آن‌هاست.

رئیس ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کشور ادامه داد: یازدهمین تأکید هماهنگی دستگاه‌های قضایی، امنیتی و انتظامی در پیشگیری و برخورد سریع و قاطع با جرایم احتمالی مخل نظم و امنیت عمومی است. دوازدهمین تأکید بر عدم افشاگری‌های غیرمستند و اثبات نشده، که در فضای عمومی جامعه تأثیر می‌گذارد و واکنش مردمی را در پی دارد، است؛ باید در این موارد با هماهنگی یکدیگر تصمیم‌گیری و برخورد کنیم.

موحدی‌ گفت: سیزدهمین تأکید توجه مسئولین و متولیان فرهنگی و صاحبان تریبون اعم از ائمه جمعه و جماعات و برخی چهره‌های رسانه‌ای، سیاسی و وابسته به نهاد‌ها و لزوم تأمین انسجام ملی است. باید پیوسته در اظهارنظر‌ها و استفاده از تریبون‌ها و رسانه‌ها مسائل انسجام ملی را در نظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: سوءاستفاده نکردن از مقام و موقعیت له یا علیه نامزد‌ها تأکید چهاردهم است. پانزدهمین تأکید رصد و پایش فضای مجازی توسط نهاد‌های مسئول با هدف پیشگیری و بازدارندگی از تبلیغات محرک معاندین است.

رئیس ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کشور با تشکر و قدردانی از مسئولان دولتی که در غیاب رئیس جمهور امور کشور را انجام می‌دهند، گفت: با تدابیر و توصیه‌های مقام معظم رهبری اختلال در امور کشور ایجاد نشده و امور جاری کشور به روال عادی در حال انجام است و مراسم‌های فشرده، سنگین و ملی بعد از این حادثه با تدبیر برگزار شد. به لطف خدا و تلاش و مراقبت مسئولان امنیتی، نظامی و انتظامی هیچ حادثه‌ای رخ نداد.

موحدی‌ سپس ضمن تشکر از وزارت کشور بیان کرد: به محض وقوع این حادثه وزارت کشور بلافاصله مقدمات ثبت‌نام داوطلبان را فراهم کرد و لیست ثبت‌نام داوطلبان را به شورای نگهبان ارائه کرد و پس از بررسی در موعد قانونی افراد دارای صلاحیت را اعلام می‌کنند. با اعلام اسامی احتمال دارد برخی توقعاتی داشته باشند و ناراحت شوند، ولی مطمئنیم که مردم با آگاهی‌هایی که دارند آرامش را حفظ می‌کنند و نامزد‌ها باید تسلیم تصمیمات مراجع قانونی باشند و قانون باید فصل‌الخطاب تمامی ما قرار گیرد.

دادستان کل کشور ضمن توصیه به سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: نظارت‌ها را تشدید و ارتباط را با دولتمردان و بخش‌های مختلف قوه مجریه افزایش دهد تا دولت جدید زمام امور را در دست گیرد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.