نگاهی به سوابق نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1403

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری ارز پرس، وزارت کشور اسامی نامزدهای احراز صلاحیت‌شده توسط شورای نگهبان را اعلام کرد و آقایان مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و مسعود پزشکیان در ریاست جمهوریِ چهاردهم به رقابت می‌پردازند.

زمان‌بندی تبلیغات کاندیداها نیز از هم‌اکنون آغاز شده و تا صبح پنج‌شنبه 7 تیرماه 1403 ادامه دارد.

در ادامه نگاهی به سوابق شش کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌پردازیم:

** مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان متولد سال 1333 در مهاباد، نماینده مردم آذرشهر، اسکو و تبریز در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. وی در ادوار هشتم و نهم مجلس نیز نمایندگی مردم تبریز در قوه مقننه را برعهده داشت. او در دولت هشتم وزیر بهداشت بود.

وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 نیز ثبت‌نام کرده بود.

** مصطفی پورمحمدی

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی متولد 1338 در قم دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، سابقه‌ی تصدی وزارت کشور و دادگستری را در پرونده‌ی خود دارد.

پورمحمدی دو بار برای انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده بود. رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی (1369 تا 1378) و معاون و جانشین وزیر اطلاعات (1366 تا 1378)، از دیگر مسئولیت‌های پور محمدی بوده است.

** سعید جلیلی

سعید جلیلی متولد 1344 در شهر مشهد است. وی عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. او از سال 1386 تا 1392 دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشور‌های غربی بود.

جلیلی در انتخابات سال 1392 نامزد شد و با کسب بیش از چهار میلیون رأی سوم شد. وی هم‌چنین در انتخابات 1400 نامزد شده بود.

** علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی متولد 1344 در تهران شهردار فعلی تهران است. او نماینده سابق مردم تهران در مجالس هفتم، هشتم و نهم بوده و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام را برعهده داشته‌ است.

وی در انتخابات سال‌های 1392، 1396 و 1400 هم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بود. مسئولیت بسیج دانشجویی نیز ازدیگر مسئولیت‌های وی است.

** سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی متولد 1350 متولد شد و ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان را برعهده داشته است. او در مجلس یازدهم شورای اسلامی نائب رئیس اول مجلس بود. قاضی‌زاده هاشمی در مجلس هشتم، نهم و دهم نیز به عنوان نماینده مردم مشهد و کلات حاضر بود، در دوره نهم و دهم به عنوان دبیر در هیئت رئیسه مجلس حضور داشت.

وی در انتخابات سال 1400 نامزد شد و هم‌اکنون رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

** محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف متولد سال 1340 و رئیس مجالس شورای اسلامی دوره یازدهم و دوازدهم است. دوره‌های مسئولیتی وی به دو بخش نظامی و غیرنظامی تقسیم می‌شود. قالیباف در جنگ فرمانده لشکر نصر بود و بعد از آن جانشین نیروی مقاومت بسیج، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و فرمانده نیروی هوایی سپاه شد.

از سال 79 تا 84 نیز فرمانده نیروی انتظامی بود. وی سپس از حوزه نظامی و انتظامی خارج و به مدت 12 سال شهردار تهران شد. قالیباف سه دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد، از سال 1396 به عضویت مجمع تشخیص مصحلت نظام درآمد. قالیباف از سال 1398 تاکنون نماینده‌ی مردم تهران در مجلس است.

به گزارش ارز پرس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همراهانش 30 اردیبهشت 1403 در سانحه بالگرد به شهادت رسیدند و طبق اصول 131 و 132 قانون اساسی، معاون اول رئیس‌جمهور (محمد مخبر) با حکم رهبر معظم انقلاب به‌عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری و مدیر قوه مجریه منصوب و مأمور شد تا با همراهی سران قوای مقننه و قضاییه انتخابات را نهایتاً ظرف مدت 50 روز برگزار کنند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.