بیانیه شورای همکاری خلیج فارس درباره مسائل منطقه

شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست خود در دوحه، بیانیه‌ای را درباره مسائل مختلف منطقه منتشر کرد.

به گزارش ارز پرس، وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه و در پایان نشست خود در دوحه، بیانیه‌ای صادر و تجاوزهای مستمر رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم کردند و خواستار آتش‌بس کامل در این منطقه شدند.

در این بیانیه آمده است: از شورای امنیت می‌خواهیم که قطعنامه‌ای الزام‌آور صادر کند و پایبندی اسرائیل به آتش‌بس فوری را تضمین کند.

وزرای خارجه کشورهای عضو در بخش دیگری از بیانیه‌ خود خواستار تعامل مثبت با پیشنهاد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای ایجاد آتش‌بس در غزه شد.

 رئیس‌جمهور آمریکا  اعلام کرد که رژیم صهیونیستی به حماس طرح سه‌مرحله‌ای جدیدی پیشنهاد کرده که دربردارنده نقشه راهی برای پایان دادن به درگیری‌ها در غزه و آزادی اسراست.

اولین مرحله شامل آتش‌بس کلی، خروج نظامیان رژیم اشغالگر از تمامی مناطق مسکونی و آزادی برخی اسرا در نزد حماس، از جمله سالخوردگان، مجروحان و زنان و آزادی زندانیان فلسطینی است. مرحله دوم آن شامل توقف نامحدود درگیری‌ها در ازای آزادی بقیه اسرا است. مرحله سوم نیز شامل برنامه‌ای برای آغاز بازسازی غزه است.

شورای همکاری خلیج فارس در ادامه بیانیه‌ خود و در ادعایی تکراری، «مالکیت منابع طبیعی در منطقه دریایی مشترک میان عربستان و کویت از جمله میدان گازی آرش (الدره) را به ‌طور کامل، تنها برای این ۲ کشور» خوانده است.

پیش از این «محمد دهقان» معاون حقوقی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نوشته بود:«جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی از "حق مکتسبه" خود در میدان مشترک گازی آرش عقب‌نشینی نخواهد کرد. هرچند ما معتقد به حل‌وفصل موضوع در قالب گفت‌وگوی دوجانبه با کشور کویت در مورد میدان هستیم اما به هیچ وجه به آن کشور و یا کشور دیگری اجازه اقدام خلاف موازین حقوقی بین‌المللی در برداشت یک‌جانبه و بدون لحاظ منافع کشورمان از این میدان مشترک را نخواهیم داد«.

در بیانیه امروز همچین از تمام طرف‌ها در لیبی نیز خواسته شده که برای حل اختلافات و حفظ وحدت این کشور گفت‌وگوهای سیاسی را به‌کار گیرند.

شورای همکاری خلیج فارس در بخش دیگری از این بیانیه تاکید کرد: از طرف‌های درگیری در سودان می خواهیم که در سایه «اعلان جده» به درگیری‌های خود پایان دهند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.