آماده‌سازی مشاعر مقدسه برای زائران حج

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، مشاعر مقدسه (عرفات، مشعر و منا) در حال آماده‌سازی برای حضور زائران حج تمتع است چراکه ایام تشریق مطابق تقویم از هشتم ذی‌الحجه تا سیزدهم ذی‌الحجه در مشاعر مقدسه انجام می‌شود و حاجیان اعمالی مانند بیتوته، رجم شیطان، حلق و تقصیر (تراشیدن و کوتاه کردن مو) و قربانی کردن گوسفند را انجام می‌دهند.

آن‌ها سپس برای انجام طواف نسا به مکه مکرمه و مسجدالحرام باز می‌گردند و با انجام آن، مناسک حج آنان کامل می‌شود.

عرفات، نام منطقه وسیعی با مساحت حدود 18 کیلومتر مربع است که در شرق مکه، اندکی متمایل به جنوب در میان راه طائف و مکه قرار دارد. زائران بیت‌الله الحرام در روز عرفه؛ یعنی نهم ذی‌الحجه در این منطقه حضور دارند، این حضور، در اصطلاح فقهی «وقوف» نامیده می‌شود و از ارکان حج تمتع است.

مشعرالحرام یا مزدلفه نیز سرزمینی بین عرفات و مِنا است؛ بعد از مغرب روز نهم ذى‌الحجه (شب عید قربان) حاجیان از عرفات خارج مى‌شوند و براى انجام عملى دیگر از اعمال حج به طرف مشعرالحرام (مُزدلفه) حرکت مى‌کنند. ‌

وقتى که حاجیان به مشعرالحرام رسیدند، وقت وقوف، از طلوع فجر عید قربان است تا طلوع خورشید و احتیاط آن است که از وقت رسیدن به مشعر در شب قصد وقوف کند.

در مشعر بجز ماندنِ در آنجا کار دیگرى واجب نیست‌، گر چه مستحبات بسیارى دارد و از جمله آن‌ها ذکر الهى گفتن و جمع‌آوری سنگریزه براى رمى جمرات است.

مِنا، سرزمینی بین مشعرالحرام و مکه است که حاجیان از صبح عید قربان تا دو روز بعد بخشی از اعمال حج را در آن انجام می‌دهند. این اعمال عبارتند از: رمی جمرات، قربانی، حلق یا تقصیر، بیتوته در منا. این سرزمین جزئی از حرم مکه است.

انتقال زائران از صبح روز هشتم ذی‌الحجه (به تقویم عربستان) با اتوبوس انجام می‌شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.