احداث تونل شهید متوسلیان با اعتبار 40 هزار میلیارد تومانی

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، محمدصادق خیرخواه؛ مدیر عامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در نشست خبری با اشاره به وظایف و تکالیف طراحی شده این سازمان اظهار کرد: تولید بسته‌های مهندسی در حوزه راه، باند و ساختمان در شهرداری تهران از وظایف این مجموعه محسوب می‌شود. همچنین سازمان طراحی‌، ارزیابی و ممیزی را در کیفیت انجام خدمات در تمام مناطق سازمان‌ها، شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران انجام می‌دهد و شورا این فضا را برای این سازمان در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه از اخص وظایف سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران به 6 مورد می‌توان اشاره کرد که می‌توان به نظارت عالیه بر ضوابط فنی اشاره کرد. همچنین در دوره اخیر مدیریت شهری رویکرد ویژه‌ای در حوزه فنی عمرانی لحاظ شده است به طوری که بیش از 60 درصد از پروژ‌ه‌های به بهره‌برداری رسیده در قالب پویش امیدوافتخار به حوزه فنی عمرانی اختصاص داشته است.

خیرخواه ادامه داد: سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران علاوه بر فعالیت در حوزه فنی عمرانی و توسعه زیرساخت‌ها متولی نگهداشت شهر تهران نیز است، به طوری که در شهر تهران 770 پل در 440 تقاطع وجود دارد که این سازمان متولی نگهداشت این زیرساخت‌ها در کنار توسعه آنها است.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با اشاره به موضوع زلزله‌نگاری پل‌های شهر تهران تصریح کرد: در سال 81 از 770 پل در سطح شهر تهران 66 پل انتخاب شدند که باید بهسازی، لرزه‌نگاری می‌شدند که از سال 84 تا 85 مطالعات برای 66 پل آغاز شد و در نهایت 52 پل مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفت که در ادامه 30 پل از 52 پل مقاوم‌سازی شدند که از جمله آنها می‌توان به پل کریمخان اشاره کرد.

وی همچنین به موضوع احداث و تکمیل تقاطع‌های غیرهمسطح در پایتخت اشاره کرد و افزود: در مقطعی که مجموعه شهرداری تهران در سال‌های گذشته به دنبال توسعه پل‌ها بود، شاید به خاطر همین مسئله توجه لازم را به احداث و تکمیل تقاطع‌ها نمی‌کرد و این مسئله بر می‌گردد به وجود برخی از معارضین در اجرای پروژه‌ها که در این دوره از مدیریت شهری این مسئله با تاکید شهردار تهران مورد توجه قرار گرفت.

خیرخواه با اشاره به شناسایی و تکمیل 98 تقاطع غیرهمسطح در شهر تهران اظهار کرد: تاکنون طراحی 80 تقاطع صورت گرفته است همچنین طی این دوره از مدیریت شهری، 28 تقاطع تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است. علاوه بر اینکه با تکمیل تقاطع‌های غیرهمسطح در پایتخت در ماه میزان مصرف بنزین 2 میلیون لیتر کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران ادامه داد: در سال 1400 دو تقاطع، سال 1401، هشت تقاطع، سال 1402 چهارده تقاطع تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و در سال 1403 تاکنون چهار تقاطع تکمیل شده است و روند تکمیل و بهره‌برداری بیش از 30 تقاطع نیز در دست اجرا است.

وی در ادامه به برخی از کارهای مطالعاتی در ابرپروژه‌های شهر تهران اشاره کرد و گفت: پروژه تونل شهید متوسلیان پروژه بسیار بزرگی است که بیش از 10 سال است که این پروژه مد نظر شهرداری تهران است که اخیرا فاز یک مطالعات آن به پایان رسیده و این پروژه را می‌توان یک ابرپروژه در پایتخت عنوان کرد.

خیرخواه در ارتباط با موقعیت جغرافیایی پروژه تونل شهید متوسلیان گفت: این پروژه از میدان سپاه آغاز و به صورت تونل از خیابان مصطفی خمینی و به سمت شوش و در ادامه به سمت خیابان فدائیان اسلام و در نهایت به سمت آزادگان حرکت خواهد کرد که طول این پروژه 10 کیلومتر طراحی شده است که تونل ویژه و خاصی خواهد بود به طوریکه از دو ایستگاه مترو عبور خواهد کرد.

مدیر عامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران  گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی این پروژه به صورت تونلی در دو ایستگاه اشاره شده از جمله ایستگاه ابن سینا، عمق حرکت این تونل به حدود 40 متر زیر زمین خواهد بود و تمام اقدامات در این پروژه طراحی شده است.

وی در ارتباط با زمان اجرای این پروژه تصریح کرد: با توجه به تاکید شهردار تهران گفته شده که این پروژه امسال اجرا خواهد شد. ضمن اینکه در فرایند اجرای این پروژه مشکلی در خصوص تامین اعتبار وجود ندارد.

خیرخواه در ارتباط با هزینه اجرای این پروژه تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود که هزینه این پروژه بین 30 تا 40 هزار میلیارد تومان باشد همچنین برای اجرای این پروژه 4 الی 5 سال زمان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در ارتباط با یکی دیگر از پروژه‌های شهرداری تهران در ارتباط با جمع‌آوری پل بعثت در مسیر ترمینال جنوب گفت: این مسئله در دوره آقای قالیباف شهردار وقت تهران نیز مطرح بود و حتی در آن مقطع تجهیز کارگاه نیز صورت پذیرفت اما این پروژه عملیاتی نشد اما در دوره اخیر با تاکید شهردار تهران این مسئله در دستور کار قرار گرفته است و نگاه آقای زاکانی به تمامی مناطق به خصوص مناطق جنوبی تهران است.

وی ادامه داد: با توجه به تردد سخت در مسیر خیابان بعثت (محدوده ترمینال جنوب) و وجود آلودگی هوا، جمع‌آوری پل بعثت در دستور کار قرار گرفته و طراحی‌هایی نیز انجام شده همچنین باید اشاره شود که شهردار منطقه 16 نیز به شدت دنبال رفع معارضین در این مسیر است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.