جهش تولید در صنایع تکمیلی با عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ارز پرس، مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در اولین همایش ملی عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی اظهار داشت: عرضه اعتباری محصولت پتروشیمی از اواخر سال 1401 شروع شده و اوج آن در سال 1402 بود.

وی افزود: زمانی که در اواخر شهریور 1401 تفاهم نامه سه جانبه میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شهرک های صنعتی وزارت صمت و بانک تجارت امضا شد، کسانی بودند که فکر نمی‌کردند این تفاهم‌نامه به این دستاوردهای بزرگ ختم شود و هرگز تصور نمی کردیم تولیدکنندگان اینچنین برای اشتغال‌زایی، کاهش بیکاری و مولد کردن واحدهای تولیدی نیمه تعطیل و با ظرفیت پایین، به میدان بیایند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "بسیاری از واحدهای پایین دستی با مشکلاتی در تأمین نقدینگی در گردش و خرید خوراک مواجه بودند"، گفت: با این اتفاق مبارک، که عرضه اعتباری محوصلات پتروشیمی به عنوان خوراک واحدهای پایین‌دستی بود، واحدهای بسیاری احیا شدند و از ظرفیت‌های پایین 30درصدی و 40درصدی به ظرفیت کامل در فعالیت خود رسیدند.

وی ادامه داد: عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی برای بسیاری از واحدهای صنعتی در زمینه تهیه خوراک که در تمامی کشور گسترده شده‌اند و در شهرهای دور و نزدیک فعالیت می‌کنند، انقلابی در کسب و کار بود.

شاهمیرزایی در خصوص میزان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در سال 1402 گفت: در سالی که گذشت بالع بر 80 همت عرضه اعتباری صورت گرفت که واحدهای تولیدی در سراسر کشور از این عرضه اعتباری بهره‌مند شدند.

وی افزود: اگر این 80 همت را بخش‌های تولیدی کشور می‌خواستند از طریق وام و تسهیلات بانکی تأمین کنند، جدای از اینکه این رقم بزرگ قابل تأمین نبود، برای یک‌وام 5 یا 10 میلیارد تومانی برای یک واحد تولیدی باید ماه‌ها معطل می‌شدند و در نهایت با کارمزد ویژه بانکی این تسهیلات را دریافت می‌کردند که بدون شک بر قیمت تمام شده کالای تولیدی اثرگذار بود و این مسئله بر رشد تورم اثر مستقیم داشت؛ درحالی که عرضه اعتباری، ضمن تأمین نیاز خوراک واحدها، هیچ اثر تورمی از خود به‌جا نگذاشته؛ بلکه رددر نقطه مقابل با رونق تولید بدون افزایش نقدینگی به تورم‌زدایی منجر می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه "عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی نیاز قریب به 15 تا 16 هزار واحد صنعتی پایین‌دست را تأمین کرد"، گفت: نه‌تنها کمبودی در این خصوص نداشتیم بلکه در برخی ماه‌ها که به‌طور نمونه 7 همت عرضه اعتباری داشتیم، 5 همت آن مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ پس می‌بینیم که بیش از نیاز صنایع تکمیلی عرضه اعتباری محصولات صورت گرفته است.

وی افزود: سال جاری با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با نام جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است که رونق تولید با افزایش عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی با همکاری واحدهای غیردولتی فعال در بخش بالادستی صنعت پتروشیمی، مصداق تحقق این شعار سال است.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: در دوماهه ابتدایی سال جاری نیز 14 همت عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی صورت گرفته است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.