4 آسیب ساختاری دولتها در ایران از دید محسن رضایی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه پایگاه خبری ارز پرس، محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دومین همایش حکمرانی دانش مبنا در دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مفهوم حکمرانی در سه چهار دهه اخیر به میزان بیشتری در ادبیات سیاسی و الگوهای رشد و توسعه مطرح شده است گفت: منشا آن نیز رابطه دولت و توسعه بوده که بعد از جنگ جهانی دوم و آزادی بسیاری از کشورها از استعمار کهن، در راستای پیشرفت کشورها به عنوان یک ضرورت مطرح شد لذا سوال پیش آمد که این کشورها چگونه می‌توانند توسعه پیدا کرده و فاصله خود با کشورهای پیشرفته را پر کنند. منشأ دیگر برای مطرح شدن حکمرانی، کمک‌های نهادهای اقتصادی بین‌المللی همانند صندوق بین‌المللی پول به کشورها بود که بعضا با فساد حکمرانان به تباهی می‌رفت. بنابراین سوال پیش آمد که رابطه حکمرانی با رشد اقتصادی و فساد چیست؟ این سوال باعث شد انبوهی از ادبیات با عنوان حکمرانی خوب شکل بگیرد.

وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که سرعت توسعه کشور پایین است و اگر برنامه برخی کشورها در پنج سال اجرایی می‌شود این روند در کشور ما پانزده سال طول می‌کشد و بعضا رشد اقتصادی ایران سیر نزولی دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سوال که چه باید کرد این سیر صعودی شود؟ تصریح کرد: معمولا در این رابطه به عملکرد مدیران توجه می‌شود اما نسبت به ساختار به جریان انداختن قدرت مشروع در ایران غفلت شده است.

رضایی گفت: حکمرانی به معنای جاری کردن قدرت مشروع در اداره کشور است. واقعیت این است که اگر ساختارهای حاکمیتی درستی شکل بگیرد می‌تواند بخش مهمی از کارها را پیش ببرد که خوشبختانه این اتفاق در کشور ما در سال 1357 و با پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد و یک حاکمیت سیاسی بر اثر مبارزات طولانی شکل گرفت.

وی افزود: زیرساخت دیگر، ساختارهای حکومت همانند مجلس و ساختار قوه قضاییه و دولت است. بنده بارها گفته‌ام اگر ده رستم هم در این ساختار دولتی بگذارید تغییر خاصی در اقتصاد کشور پیش نمی‌آید لذا ساختار نهاد دولت باید دچار دگرگونی اساسی شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به 4 آسیب ساختاری در دولتهای ایران گفت:  اولین آنها ناهماهنگی‌های قانونی است مثلاً برای تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌های اقتصادی، یکپارچگی نداریم بلکه چندین کانون اقتصادی برای تصمیم‌گیری وجود دارد.

رضایی گفت: آسیب دیگر تمرکزگرایی در نهاد دولت است لذا مردم برای بسیاری از مجوزهایی که در یک شهر نیاز دارند باید به مرکز استان و حتی تهران بیایند که این هم مانعی برای توسعه است.

وی افزود: آسیب سوم تصدی‌گری دولت است. در حالی که دولت باید صرفا نظارت و حمایت کند اما الان خودش ذی‌نفع است و در بسیاری از معاملات اقتصادی حضور دارد بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی دولت نمی‌تواند داور خوبی باشد. همین ساختار اداری از مهمترین گلوگاه‌های فساد است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مشکل دیگر بی‌توجهی به نیروی انسانی کارآمد است. به همین دلیل است که وقتی دولتی عوض می‌شود دولت بعدی اکثر مدیران را کنار می‌گذارد چون معتقد است با دولت هماهنگ نیستند.

رضایی خاطرنشان کرد: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم و نباید به شکل هیجانی تصمیم بگیریم بلکه باید دنبال انتخاب فردی کاردان باشیم تا مشکلات کشور به شکل اساسی حل شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.