پایان تنش آبی در سیستان و زاهدان/ تهران در صدر کم‌بارش‌‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ارز پرس، عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور در نشستی خبری اظهار داشت: بارش کشور در سال آبی جاری تا امروز 240 میلیمتر بوده که این میزان نسبت به بلندمدت سه درصد افزایش داشته و بنابراین می‌شود گفت که در شرایط نرمال قرار داریم، اما این مسئله به معنی پرآبی نیست.

وی افزود: در سال بارشی نرمال، هر چند بارش‌ها خوب است اما کم بارشی‌های گذشته را جبران نمی‌کند. 

بزرگ‌زاده، میزان بارش‌های تهران را 19 درصد کمتر از میانگین بلند مدت دانست و گفت: بر این اساس، تهران در صدر استان‌های کم‌بارش قرار دارد.

وی ادامه داد: بعد از تهران، بوشهر، قزوین، فارس، سمنان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان و البرز از دیگر استان‌هایی هستند که در بارش با عقب افتادگی روبرو هستند.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: طی سالیان گذشته، حجم آب در اختیار هر ایرانی کمتر شده است؛ بنابراین باید در کل کشور به ویژه در 9 استان درگیر کم‌بارشی، مدیریت تقاضا و مصرف را در دستور کار داشته باشیم و شهروندان با صرفه‌جویی 15 درصدی، علاوه بر حفظ منابع، کمک کنند تا آب به دست همه برسد.

بزرگ‌زاده با اشاره به خلاصه وضعیت سدهای کشور، بیان داشت: حجم آب موجود در مخازن کشور حدود 35 میلیارد مترمکعب است. حجم ورودی مخازن سدها 36.5 میلیارد مترمکعب بوده و 23.86 میلیارد مترمکعب نیز مصرف شده است.

وی وضعیت 13 سد مهم حوضه آبریز ارومیه را 15 درصد مثبت خواند و گفت: مجموع 5 سد تهران اکنون، 672 میلیون مترمکعب پرشدگی دارد که نسبت به سال آبی گذشته، 15 درصد مثبت است‌. اما سد زاینده‌رود با کاهش ورودی 24 درصدی روبروست. همچنین، 300 میلیون مترمکعب آب در چاه نیمه‌ها ذخیره شده که با 225 درصد رشد همراه بوده است.

سخنگوی صنعت آب کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اثرات تغییرات اقلیم در کشور گفت: تغییرات اقلیم، میزان بارش را دستخوش تغییر می‌کند که این اثر در کشور ما بیشتر بوده است و موجب شده تا حجم آب در اختیار کشور، 30 درصد کمتر شده است.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه حجم منابع تجدیدپذیر در اختیار کشور، از 130 میلیارد مترمکعب به 103 میلیارد مترمکعب در سال رسیده است، افزود: همچنین تغییرات اقلیم، نوع بارش را تغییر داده و از برف و باران به باران تقلیل داده است. به طور مثال در البرز که رژیم بارشی آن، برف و بارانی است با کاهش بارش برف مواجه هستیم. درحالیکه برف در تولید سیل مشارکت کمی دارد و ذخیره‌سازی طبیعت و منبع بااهمیتی است.  

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیم در ایران، الگوی بارش‌ها را نیز دگرگون کرده، گفت: علاوه بر این، تبخیر و تعرق گیاهان نیز بیشتر شده و موجب افزایش مصرف در کشاورزی می‌شود.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه در مواجهه با تغییر اقلیم، 2 دسته کار عمومی انجام می‌شود، اظهار داشت: یک دسته به تحلیل دلایل تغییر اقلیم می پردازد که آن را گازهای گلخانه‌ای اعلام کرده‌اند و سهم بخش آب در این مرحله، کمتر است. اما اقدامات مربوط به بخش آب، افزایش حجم سازه‌ها است. 

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: با افزایش سازه‌ها، علاوه بر افزایش منبع ذخیره آب کشور، تله‌اندازی و کنترل سیلاب نیز بهتر انجام می‌شود.

وی اقدام دیگر بخش آب در تغییر اقلیم را مدیریت مصرف و مدیریت تقاضا خواند و گفت: این مهم در نقشه راه آب کشور مورد توجه قرار گرفته و تأکید شده که شغل‌ها باید از کشاورزی به سمت خدماتی برود.

بزرگ‌زاده بیان داشت: در نقشه راه آب، اصلاح الگوی مصرف آب مورد تأکید قرار گرفته چرا که نقشه راه، رافع ناترازی آبی کشور است که تضمین می‌کند آب عامل محدودیت ایجاد شغل و سرمایه برای ایرانی نباشد. 

وی گفت: مصرف آب در کشاورزی باید در سطح سند ملی امنیت غذایی مدیریت شود اما اجرای این سند به اندازه کافی جلو نرفته است.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: براساس این سند، در سال باید 3 میلیارد مترمکعب کاهش مصرف آب صورت گیرد‌. این درحالیست که یکسال از ابلاغ سند امنیت غذایی توسط رئیس جمهور شهید گذشته و باید اکنون گزارش پیشرفت و اجرای آن ارائه شود.

بزرگ‌زاده از تکمیل طرح‌های اضطراری تأمین آب سیستان و زاهدان خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه‌ها، تنش آب شرب و بهداشتی و آب مورد نیاز مشاغل صنعتی و خدماتی با سیستان و زاهدان خداحافظی کرده است.

وی افزود: اجرای طرح‌های اضطراری در ایجاد فضای منطقی در مذاکرات با کشور همسایه و دریافت حق‌آبه موثر بوده است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.