احتمال انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی/ انتقاد یعالون از کابینه فاسد نتانیاهو

در حالیکه رسانه‌های عبری زبان از احتمال انحلال کابینه جنگ صحبت کردند وزیر جنگ سابق این رژیم به استعفای گانتس و آیزنکوت واکنش نشان داد.

به گزارش ارز پرس، رسانه‌های عبری روز دوشنبه نوشتند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر حکومت اشغالگر در حال بررسی انحلال کابینه جنگ پس از استعفای بنی گانتس و گادی آیزنکوت است.

کابینه جنگ متشکل از اعضای دولت نتانیاهو نظیر یوآو گالانت، وزیر جنگ و نیز ران درمر، وزیر امور استراتژیک، گانتس، آیزنکوت و آریه درعی، رهبر حزب شاس بود. استعفای گانتس و آیزنکوت به منزله باز کردن فضا برای احزاب «قدرت یهود» به ریاست ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی و احزاب «صهیونیسم دینی» به رهبری بتسلئیل اسموتریچ وزیر دارایی است.

در این راستا «موشه یعالون» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه کابینه فاسد و متوهم این رژیم به ریاست «بنیامین نتانیاهو» با استعفای «بنی گانتس» و «گادی آیزنکوت» ۲ عضو کابینه جنگ، «مشروعیت» خود را از دست داده، اظهار کرد: کابینه‌ای که به بدترین شکست امنیتی تاریخ ما منجر شده، هیچ ماموریت و یا تمایلی به بیرون آوردن ما از بحران نداشته و نمی‌تواند در خصوص اتمام جنگ و آزادسازی اسرا تصمیمی بگیرد.

احتمال انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی/ انتقاد یعالون از کابینه فاسد نتانیاهو

یعالون در ادامه گفت: برای برگزاری انتخابات در اسرع وقت ممکن برای نجات «اسرائیل» از ویرانی به خیابان‌ها خواهیم رفت.

پیشتر «آویگدور لیبرمن» رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» در پلتفرم «ایکس» نوشت دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است، اکنون زمان تشکیل ائتلاف صهیونیستی فرا رسیده است.

گانتس عصر یکشنبه پس از اتمام مهلتی که برای نتانیاهو جهت اتخاذ تصمیماتی استراتژیک درباره جنگ تعیین کرده بود، درخواست استعفای خود را ارائه کرد.

همزمان آیزنکوت نیز استعفا داد و در متن استعفای خود اعلام کرد: «ملاحظات خارجی و سیاسی در روند تصمیم گیری تاثیر گذاشت.»

نتانیاهو در واکنش به استعفای بنی گانتس گفت: «اسرائیل در چند جبهه درگیر جنگی ماهیتی است و اکنون زمان مناسبی برای انصراف نیست.

«امیر مخول» نویسنده و فعال فلسطینی از مرکز پیشگام سیاست‌ها در پی استعفای گانتس از کابینه جنگ، گفت: کابینه نتانیاهو ضعیف‌تر شده و توان اتخاذ تصمیمی استراتژیکی را ندارد که نتانیاهو مسؤولیت مستقیم آن را بر عهده بگیرد.

این نویسنده فلسطینی گفت: درخواست از بن گویر و اسموتریچ برای پیوستن به کابینه جنگ، دغدغه‌ای است که نتانیاهو را می‌ترساند و احتمال دارد کابینه جنگ را منحل کند.

او در ارزیابی خود تاکید کرد: «درخواست مستقیم گانتس از (یوآو) گالانت (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) برای اتخاذ این تصمیم شجاعانه، نتانیاهو را نگران می‌کند هرچند که او پیش از این تمایل داشت از دست گالانت خلاص شود اما در حال حاضر در کابینه ضعیف خود به او نیاز دارد، نتانیاهو در تلاش است نظر (آویگدور) لیبرمن، رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» و نیز (گدعون) ساعر، رئیس حزب «امید نو» را برای بر عهده گرفتن کابینه جنگ به دست آورد اما تا این لحظه پاسخ هر ۲ به این پیشنهاد تا زمانی که نتانیاهو نخست وزیر باشد منفی بوده است.

مخول افزود: مهم‌ترین مساله در درخواست استعفای گانتس، این ارزیابی او است که جنگ سال‌های طولانی ادامه خواهد داشت و پیروزی پر هزینه است. همینطور گانتس برگزاری انتخاباتی زود هنگام را که تاریخ آن مورد توافق باشد و پس از آن یک کابینه «یکپارچه صهیونیستی» تشکیل شود، خواستار شد و این به معنای دوری از هرگونه کابینه‌ای است که به هر نحوی به احزاب عربی وابسته بوده و یا هرگونه حمایتی از خارج دریافت کند.

او اضافه کرد: گانتس از چهارچوب راه حل نظامی خارج نشد و هیچ‌گونه جایگزین سیاسی برای نتانیاهو و کابینه‌اش ارائه نکرد.

این نویسنده فلسطینی درباره سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به اراضی اشغالی نیز گفت: سفر بلینکن آزمونی برای رویکرد کابینه نتانیاهو خواهد بود و هیچ جایی برای فرار آن وجود ندارد، کلید انتخابات زود هنگام تصمیم حزب «شاس» و رئیس آن «آریه درعی» است که به دنبال قطع همکاری با حزب لیکود به ریاست نتانیاهو است و با توجه به تصمیم دادگاه عالی (رژیم صهیونیستی) برای استخدام افراد مذهبی در ارتش، احتمالاً حزب «یهدوت هتوراه» از آن حمایت کند.

او در پایان نیز تاکید کرد: استعفای گانتس از کابینه جنگ در واقع آغاز پیشرفت در تعاملات سیاسی چه در عرصه داخلی و جناح‌بندی‌های جدید میان احزاب و چه در عرصه خارجی در مورد روابط کابینه راست افراطی نتانیاهو با آمریکا و غرب است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.