واکنش نمایندگان به گزارش وزیر جهاد کشاورزی در مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ارز پرس، بررسی گزارش محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی درباره نحوه اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم در سال زراعی 1403-1402 و اقدامات حمایتی در خصوص برنج‌کاران کشور در دستورکار نمایندگان قرار داشت که پس از قرائت این گزارش وکلای ملت نقطه نظرات خود را در این باره مطرح کردن که در ادامه می‌خوانیم:

در ابتدا سلمان اسحاقی نماینده قائنات در تذکری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از متولیان اصلی تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم حضرتعالی هستید و اگر دقت کنید یکی از شخصیت‌هایی هستید که تأثیر بسیار زیادی در اقتصاد، معیشت و سفره مردم دارید.

وی با بیان اینکه زمانی که چاه‌های کشاورزی به دلیل ناترازی برق خاموش شد از غم کشاورزان نباید شب را در بستر می‌خوابیدید، عنوان کرد: زمانی که گوشت دام سبک از سفره مردم حذف شد ما و شما باید از این غصه می‌مردیم، نمی‌گویم گوشت دام سبک از سفره مردم کم نشده بلکه حذف شده است و شما برای این امر چه تدبیری داشتید؟ بارها در این خصوص تأکید کردیم که در تأمین گوشت دام سبک در خاورمیانه و آسیا می‌توانیم حرف اول را بزنیم و صادرکننده باشیم اما به دلیل نبود برنامه‌ریزی و انسجام در برنامه در تأمین این امر با مشکل مواجه هستیم.

نماینده قائنات در مجلس با اشاره به تأمین منابع مالی برای بهبود تولید گوشت دام سبک در کشور عنوان کرد: امسال به دلیل بارندگی‌ها مراتع خوبی داریم، اگر برای بهبود فعالیت کشاورزان و دامداران و روستاییان منابع را تأمین کنیم قطعاً تولید گوشت دام سبک را می‌توانیم به جایگاه خودش برسانیم و شاهد کاهش قیمت این محصول باشیم.

اسحاقی با تأکید بر اینکه آیا بانک کشاورزی برای کشاورزان است یا خیر خطاب به وزیر جهاد گفت: هنگامی که کشاورزان برای دریافت تسهیلات به بانک کشاورزی مراجعه می‌کنند از آنها دو ضامن دارای کسر از حقوق می‌خواهند، کشاورزی که در نقطه صفر مرزی فعالیت می‌کند دو کارمند دارای کسر از حقوق از کجا پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با انتقاد از نبود طرح برای فرآوری‌های محصولات کشاورزی افزود: در محصولی مانند زعفران در دنیا حرف برای گفتن داریم اما متأسفانه به دلیل نبود طرحی برای فرآوری، این محصول صادر می‌شود. زعفرانی که می‌تواند با برند قائنات و کشور خودمان در دنیا عرضه شود به کشور دیگری رفته و آنها با نام خودشان صادر می‌کنند.

*قیمت برنج در دو سال اخیر بلاتکلیف رها شده است

همچنین ابراهیم نجفی نماینده آستانه اشرفیه به عنوان دیگر نماینده پس از گزارش وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزیر جهاد بر اساس قانون رئیس شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی است اما قیمت‌گذاری محصولات به شکل درستی انجام نمی‌شود و قیمت برنج به مدت دو سال است که بلاتکلیف رها شده است.

وی تصریح کرد: اگر قرار است از شالیکاران حمایت لازم صورت نگیرد، اجازه دهید زمین‌ها تغییر کاربری دهند و منافع کشاورزان تأمین شود.

*بحث قطع برق چاه‌های کشاورزی در ساعات پیک موضوع محوری کشاورزان است

بنابراین گزارش، محمد باقری نماینده بناب در مجلس درباره گزارش وزیر جهاد کشاورزی گفت: سموم تقلبی و عدم نظارت بر واردات سم در بازار باعث مشکلاتی برای کشاورزان شده است، همچنین پروژه‌های ترویجی موفقیت‌آمیز نبوده و کشاورزان با نابسامانی در الگوی کشت مواجه هستند ضمن آن که همچنان بحث قطع برق چاه‌های کشاورزی در ساعات پیک و نیاز به آب کشاورزی موضوع محوری کشاورزان است.

وی ادامه داد: رفع تعهدات ارزی صادرات محصولات کشاورزی و همچنین نابسامانی در تصمیم‌گیری درخصوص صادرات محصولات کشاورزی بخش دیگری از مشکلات کشاورزان است، به گونه‌ای که محدودیت‌های صادراتی خلق‌الساعه اعلام شده و کشاورزان و صادرکنندگان نمی‌توانند برنامه‌ریزی برای محصولات صادراتی کشاورزی داشته باشند.

*سبزی:دولت هیچ خسارتی دربرابر تاخیر پرداخت مطالبات کشاورزان نمی‌پزدازد

در ادامه هم محمد سبزی نماینده زرندیه و ساوه بیان کرد: مطالبات کشاورزان برای خرید تضمینی از سوی دولت با تأخیر پرداخت می‌شود و بابت این تأخیر هیچ جریمه‌ای به کشاورزان پرداخت نمی‌شود در حالی که بانک‌ها برای کوچکترین تأخیر برای بازپرداخت اقساط وام از کشاورزان جریمه دریافت می‌کند. همچنین حمایت لازم از کشاورزان برای دریافت تسهیلات به ویژه کشاورزانی که از بلایای طبیعی نظیر سیل و خشکسالی آسیب دیده‌اند، نمی‌شود.

نماینده مردم زرندیه و ساوه در مجلس ادامه داد: دولت در ماه‌های اخیر در موضوع کنترل قیمت مرغ موفقیت‌هایی به دست آورد اما در حوزه کنترل قیمت گوشت قرمز این وضعیت تکرار نشد و شاهد نابسامانی در قیمت گوشت قرمز بودیم و باید این موضوع جبران شود.

انتهای‌پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.