آکسیوس: مذاکرات سنای آمریکا برای تحریم دیوان لاهه شکست خورده است

یک رسانه آمریکایی گزارش داد که مذاکرات میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در سنای آمریکا بر سر واکنش به حکم بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی (آی‌سی‌سی) برای بازداشت نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به بن‌بست رسیده است.

به گزارش ارز پرس، یک رسانه آمریکایی در گزارشی مطرح کرد که مذاکرات میان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات سنا بر سر اعمال تحریم‌های احتمالی علیه دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه به بن‌بست خورده است.

۳۱ اردیبهشت‌ماه، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم به دلیل ارتکاب جنایات جنگی علیه ملت فلسطین درخواست حکم بازداشت کرد.

روزنامه گاردین در مطلبی در این باره نوشت که «اتهاماتی که دادستان مذکور علیه نتانیاهو و گالانت عنوان می‌کند، مربوط به رفتار آنها در جریان جنگ غزه است که از جمله این موارد می‌توان به استفاده از گرسنگی علیه غیرنظامیان به عنوان ابزار جنگی، هدایت حملات علیه جمعیت غیرنظامی باز هم به عنوان جنایت جنگی، کشتار و نابودی به عنوان جنایت علیه بشریت و قتل تحت عنوان جنایت جنگی اشاره کرد.»

دولت و کنگره آمریکا با توجیه «حق دفاع از خود» رژیم صهیونیستی، به حمایت‌های تمام‌عیار از اقدامات این رژیم در جنگ غزه، از جمله واکنش‌های انتقادی به احکام دادگاه لاهه علیه این رژیم و مقامات آن ادامه داده‌اند.

پایگاه خبری-تحلیل آکسیوس در این باره گزارش داد، تصمیم‌گیری درباره این که پاسخ به قرار بازداشت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سوی دیوان کیفری بین‌المللی تا چه اندازه کوبنده باشد، به مسئله بغرنجی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تبدیل شده است.

دو منبع مطلع در این باره به آکسیوس گفتند که مذاکرات میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در این زمینه به بن‌بست خورده است.

هنوز هیچ برنامه مشخصی برای مذاکره میان دو گروه به رهبری «بن کاردین» رئیس کمیته روابط خارجی سنا و «جیم ریش» عضو ارشد جمهوری‌خواه این کمیته وجود ندارد. یکی از این منابع مطلع گفت که با این حال، کاردین خارج از کمیته در حال مذاکره با جمهوری‌خواهان درباره پاسخ به این اقدام دادگاه لاهه است.

جمهوری‌خواهان خواستار رای‌گیری درباره یک لایحه مجلس نمایندگان شده‌اند که در بر دارنده تحریم‌هایی علیه دیوان کیفری بین‌المللی است، در حالی که دموکرات‌ها تلاش کرده‌اند رویکرد متعادل‌تری را نسبت به آن در پیش بگیرند.

دست نیافتن به راهکاری دو-حزبی در این زمینه، مانع تصویب لایحه مرتبط با دیوان کیفری بین‌المللی در کنگره خواهد شد و مسئولیت واکنش به این اقدام دادگاه لاهه به کاخ سفید واگذار خواهد شد.

جمهوری‌خواهان از فرصت مذاکرات درباره این دیوان به عنوان فرصتی برای پیش کشیدن شکاف‌های داخلی دموکرات‌ها بر سر مسئله رژیم صهیونیستی استفاده کرده‌اند. جمهوری‌خواهان در حمایت از رژیم صهیونیستی، تقریبا، هماهنگ بوده‌اند اما در میان دموکرات‌ها اختلافاتی درباره عملکرد نتانیاهو در جنگ غزه وجود دارد.

برخی دموکرات‌ها از تحریم‌ها علیه دیوان کیفری حمایت کرده‌اند اما بقیه نگران خدشه وارد کردن به روابط آمریکا با این دادگاه هستند. کاخ سفید همچنین، علنا گفته است که از تحریم‌ها علیه دیوان کیفری حمایت نمی‌کند.

قانون‌گذاران درباره گزینه‌های دیگر در زمینه پاسخ به دیوان کیفری بین‌المللی، از جمله متوقف کردن حمایت‌های آمریکا از برخی برنامه‌های این دادگاه گفت‌وگو کرده‌اند.

مجلس نمایندگان، هفته گذشته، لایحه‌ای را به تصویب رساند که تحریم‌ها و محدودیت‌های روادید علیه کارکنان خارجی دادگاه لاهه یا حامیان مالی آن در محاکمه‌ها علیه آمریکا و متحدان آن را الزام‌آور می‌سازد.

جمهوری‌خواهان سنا خواستار رای دادن به این مصوبه در سنا شده‌اند. یکی از دستیاران جمهوری‌خواهان سنا به آکسیوس گفت که جمهوری‌خواهان احساس می‌کنند  مذاکرات دو-حزبی در این باره هیچ‌گاه عمل‌گرایانه یا جامع نبوده‌اند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.