رشد 34 درصدی آسفالت راه‌های روستایی در دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ارز پرس،‌ خداداد مقبلی، معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به سیمای ساخت راه‌های روستایی در دولت سیزدهم اظهار کرد: بر اساس نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران، 97 هزار و 538‌ روستا در کشور وجود دارد که از این تعداد 39 هزار و 465 روستا بالای 20 خانوار ساکن هستند.

وی یادآور شد: در ابتدای عمر کاری دولت سیزدهم 7 هزار و 222 روستا فاقد دسترسی کامل آسفالته به شبکه راه‌های کشور به طول 31 هزار و 808 کیلومتر و شاخص برخورداری روستاهای بالای 20 خانوار کشور 81.7درصد بوده است.

وی از آسفالت 7 هزار و 110 کیلومتر از راه‌های روستایی از ابتدای عمر کاری دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت ماه امسال با صرف اعتبار 35.4 هزار میلیارد تومان و افزایش عملکرد 34 درصدی در این حوزه در مقایسه با دولت پیشین خبر داد.

مقبلی تأکید کرد: بر اساس سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مجموع شبکه راه‌های روستایی کشور به طول 202 هزار و 837 کیلومتر شامل 116 هزار و 431 کیلومتر راه آسفالته، 20 هزار و 886 کیلومتر راه شوسه و 65 هزار و 520 کیلومتر راه خاکی است.

وی با اشاره به این‌ که هم‌اکنون 2 هزار و 50 پروژه روستایی به طول 8 هزار و 995 کیلومتر با قرارداد 62 هزار میلیارد در حال اجرا است، عنوان کرد: در هدفگذاری امسال، ساخت، بهسازی و آسفالت 3 هزار کیلومتر راه روستایی برنامه‌ریزی شده است.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابراز امیدواری کرد با توجه به بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت‌های مردمی در تکمیل راه‌های روستایی بالای 20 خانوار کشور، تأمین سهمیه قیر ساخت راه‌های روستایی موجب تحقق هدف و افزایش عملکرد در سال جاری شود.

به گفته مقبلی، در دولت سیزدهم روکش آسفالت 14 هزار و 300 کیلومتر از راه‌های فرعی روستایی با صرف اعتبار 23 هزار میلیارد تومان با هدف تسهیل در تردد و حمل و نقل ایمن در کشور اجرایی شده است.

وی با اشاره به این‌ که یک‌هزار کیلومتر از راه‌های فرعی کشور نیاز به بهسازی دارند، افزود: قریب به 7 هزار کیلومتر نیز به بهسازی و روکش آسفالت گرم و 14 هزار و 700 کیلومتر به آسفالت حفاظتی نیاز دارند.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: همچنین 7 هزار کیلومتر از شبکه راه‌های روستایی نیاز به بهسازی داشته، 19 هزار کیلومتر به بهسازی و روکش آسفالت گرم و 33 هزار کیلومتر به آسفالت حفاظتی نیاز دارند.

مقبلی با اشاره به تخریب سطح رویه قریب به 55 درصد راه‌های فرعی و روستایی کشور به دلیل عبور بارهای معدنی، خاطرنشان کرد: در سال 1402 در مجموع 350 میلیارد تومان سوی شرکت‌ها و بهره‌برداران معادن به منظور ترمیم خسارات وارد آمده به سطح رویه راه‌ها هزینه شده است.

این مقام مسئول به نیاز سالانه حداقل 22 هزار میلیارد تومانی برای نگهداری راه‌های فرعی و روستایی کشور اشاره و تصریح کرد: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سال 1402 با اجرای 7 میلیون تُن آسفالت در حوزه روکش آسفالت راه‌های فرعی و روستایی، عملکرد کم‌نظیری را طی چند سال گذشته رقم زد.

مقبلی اضافه کرد: در حالی مجموع قیر تخصیص داده شده برای نگهداری راه‌های فرعی و روستایی کشور طی سال گذشته 87 هزار تُن بود که سالانه به تأمین 240 هزار تُن قیر نیاز داریم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.