افزایش صادرات تسلیحات صربستان به اراضی اشغالی در طول جنگ غزه

منابع رسانه‌ای از افزایش صادرات تسلیحات توسط کشور صربستان به اراضی اشغالی فلسطین در جریان جنگ غزه پرده برداشتند.

به گزارش ارز پرس، بر اساس گزارشی که امروز (سه‌شنبه) روزنامه «هاآرتص» منتشر شده و نتیجه تحقیقات مشترک این روزنامه با بنیاد تحقیقات بالکان BIRN است، حجم صادرات تسلیحات صربستان به رژیم صهیونیستی در طول جنگ غزه شاهد یک افزایش چشمگیر بوده است.

طبق این گزارش، پنجم فوریه یک هواپیمای باری نظامی رژیم صهیونیستی محموله‌ای از سلاح را از بلگراد به پایگاه «نواتیم» نیروی هوایی این رژیم در نزدیکی «بئر السبع» منتقل کرد. این هواپیما در ماه‌های بعد ۲ محموله دیگر را به این مقصد منتقل کرد.

اطلاعات رسمی در گمرک و ثبت صادرات صربستان نشان می‌دهد که کارخانه اصلی اسلحه‌سازی دولتی این کشور در ماه فوریه سلاح‌هایی به ارزش نیم میلیون یورو به رژیم صهیونیستی صادر کرده است. میزان این صادرات در ماه مارس با فرود 2 هواپیمای نظامی تل‌آویو در بلگراد به ۱۴ میلیون یورو افزایش یافت.

در این گزارش به افزایش فروش تسلیحات از صربستان به رژیم صهیونیستی، علی‌رغم درخواست‌های گسترده بین‌المللی، از جمله درخواست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل، برای توقف صادرات سلاح به این رژیم اشاره شده است.

طبق این گزارش، بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های مرتبط با حرکت هواپیماها، از اکتبر ۲۰۲۳، هفت پرواز نظامی از صربستان به اراضی اشغالی و پرواز دیگری از یک هواپیمای حامل مجوز حمل مواد منفجره به منطقه ثبت شده است.

در این گزارش آمده است که «الکساندر ووجیچ» رئیس‌جمهور صربستان از صنایع تسلیحاتی این کشور برای تقویت جایگاه خود در برابر غرب استفاده می‌کند و ارسال محموله‌ها به اراضی اشغالی، صربستان را به شریک نسل‌کشی تبدیل کرده است.

طی ماه مه نیز سه هواپیمای باری نظامی رژیم صهیونیستی محموله‌های تسلیحاتی را از بلگراد به پایگاه نواتیم منتقل کردند. داده‌های گمرک صربستان حاکی از انتقال محموله‌های تسلیحاتی دیگر به مبلغ ۱.۱۷ میلیون یورو است.

در این گزارش به نقل از «ولادا ریدولوویچ» کارشناس نظامی، آمده است: تقاضای زیادی در جهان برای گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری تولید صربستان وجود دارد و ممکن است این گلوله‌ها علاقه اسرائیل را برانگیزد.

یک کارشناسان تسلیحاتی دیگر که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: صربستان مواد منفجره را به اسرائیل می‌فروشد تا در اسرائیل سلاح ساخته شود.

عرب۴۸ در ادامه گزارش خود آورده است: ۲ فروند هواپیمای ترابری ارتش اسرائیل که از شهر «نیش» در جنوب صربستان برخاسته بودند، زیر نظر گرفته شدند. هواپیمای نخست در ۲۸ دسامبر به پرواز درآمد و به سمت پایگاه نواتیم رفت. یک هواپیمای باری نیز ۱۵ مه در شهر نیش صربستان از زمین برخاست و در فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو فرود آمد. این هواپیما پیشتر مجوز حمل مواد منفجره را از رژیم صهیونیستی دریافت کرده بود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.