تشریح معیارهای رئیس جمهور تراز در نشست «شهیدجمهور»

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری ارز پرس، نشست «شهید جمهور، رئیس جمهور تراز گام دوم انقلاب اسلامی» امروز در دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای با حضور آیت الله کعبی، مرتضی نبوی، داوود منظور، محمد اسلامی، محمد رضا مجیدی، حجت الاسلام و المسلمین رحمیان، محمدسعید جبل عاملی، حسن ملکی، محمد رجبی، فاطمه رایگانی و سجاد سعیدی برگزار شد. 

عاملی: جوشش انقلابی اخیر به آرامش جمعی در جامعه تبدیل شد   

محمد سعید جبل عاملی استاد دانشگاه در این نشست با اشاره به خبر شهادت رئیس جمهور گفت: این اتفاق موجب جوشش انقلابی بیانیه گام دوم انقلاب شد و مردم در یک حرکت غیر منتظره با توجه به همه شرایطی که می‌دانیم به خیابان‌ها آمدند و کشور مجدد به سمت نظم سیاسی پیش رفت. 

وی با اشاره به اینکه کشور در شرایط بسیار شکننده اقتصادی جوشش انقلابی کرد گفت: این جوشش به آرامش جمعی تبدیل شد. کسانی که امروز احساس تکلیف کردند و  پا به عرصه انتخابات گذاشتند به سرمایه بزرگ کشور یعنی مردم، توجه کنند و شرایط نیز برای اینکه کشور در یک تراز جدید مدیریتی قرار گیرد مهیا است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در تابستان سال 60 و حوادث تروریستی کشور شرایط خاصی داشت، اما با وجود اینکه الان شرایط شکننده‌تر به نظر می‌رسید؛ ما از آن عبور کردیم.

عاملی در ادامه گفت: ویژگی‌های رییس جمهور شهید امروز در سایت‌های خارجی هم مطرح و بررسی می‌شود. آقای رئیسی جز نسلی بودند که با انقلاب در حوزه ی اجرا رشد کرده بودند و آرام آرام با تجربیات انقلاب پیش رفتند. تجربه ثابت کرده که رشد‌های لحظه‌ای و هیجانی برای کشور مشکل ساز شده است، اما شهید جمهور در صحنه انقلاب توانمند شدند یعنی 40 سال تجربه کسب کردند.

وی تاکید کرد: شهید جمهور به تعالیم اسلام پایبند بود و از دل حوزه بیرون آمده بود. قاطع و پیگیر بود و این را در همه سخنرانی و سفرهایش ثابت کرده بود. اینکه از دشمن نمی‌ترسید ویژگی بارز این شهید بود، خاطر همه ما هست که در سازمان ملل و سخرانی‌هایش یک بار قرآن و یک بار عکس شهید سلیمانی را بالا برده بود. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه آقای رئیسی از حقوق ملت ایران دفاع می‌کرد اظهار داشت: او حامی مردم مظلوم فلسطین نیز بود. ساده زیست بود و اهل زهد، ریا نمی‌کرد و این خصوصیات را در زمان تولیت آستان قدس و قبل‌تر از آن نیز داشت. 

عاملی در پایان سخنان خود گفت: رشد و تعالی شهید رئیسی کنار رهبر شکل گرفت و هماهنگی با رهبری از ویژگی برتر شهید جمهور بود. هماهنگی محض با رهبری در دوران ریاست جمهوریش از نکات برجسته او بود تا جایی که حتی بعضی از سران کشورهای دیگر نیز این را اذعان کردند که هماهنگی دستگاه اجرایی ایران با رهبرش موجب جایگاه فعلی ایران در دنیا شده است. مهمترین دستاورد این هماهنگی در داخل یکدست شدن جامعه بود که نمود آن را در تشییع شهید جمهور  و دلدادگی مردم و تبعیت از رهبر مشاهده کردیم.

انتخابات در جمهوری اسلامی ایران , شهدای خدمت ,


رحیمیان: شهید رئیسی حرص و ولعی برای مقام و ریاست نداشت

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان مدیر دفتر وجوهات دفتر مقام معظم رهبری در ادامه این نشست با اشاره به اینکه شاهد صحنه‌های عجیبی از روحیه اخلاص شهید رئیسی در مسجد جمکران بوده است گفت: یک بار در جمکران مردم دورش گعده کرده بودند و دیدم فردا ساعت 7 صبح در ایلام از هواپیما پیاده شد، در حالی که تا نیمه شب در جمکران با مردم در حال صحبت بود و این نشان می‌داد که واقعا خستگی ناپذیر و پر کار بود.

وی ادامه داد: ایشان چه در قوه قضاییه چه در تولیت آستان قدس و چه در دو مرحله انتخابات ریاست جمهوری حرص و ولعی به مقام و ریاست نداشت. به همین خاطر باید بدانیم کسی که برای ریاست جمهوری می‌آید و افرادی که برای مناصب کشور منصوب می‌کند، متذکر خدا باشند، دلبسته دنیا نباشند و از مقام پرستی بگیرید تا مصادیق دیگرش. 

انتخابات در جمهوری اسلامی ایران , شهدای خدمت ,

نبوی: رئیسی اینکه می‌گفتند تحریم‌ها مانع کار کردن است قبول نداشت

مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این نشست با اشاره به مساله تحول در نگاه حکمرانی گفت: در مساله حکمرانی نگاه حکومت نباید به این گونه باشد که عده ای تحت حکومت هستند. امام (ره) همیشه می‌گفتند به من خدمتگذار بگویید نه رهبر. 

وی  کرامت بخشیدن به مردم را از ویژگی‌های بارز شهید جمهور دانست و افزود: ایشان معتقد بود مسئولین باید خدمتگذار باشند و دیدید که چه مدالی هم برای این دیدگاه گرفت و شهید خدمت مردمش شد. رهبری نیز به این مفهموم در غالب مردم سالاری دینی اشاره می‌کنند.

نبوی ادامه داد: در بحث روسای جمهور تراز انقلاب اسلامی و همراه با گام دوم انقلاب، امثال رجایی، مقام معظم رهبری و آقای رئیسی بودند که برای خدمت به مردم الگو شدند و به این مفهوم معنا بخشیدند. مردم از نگاه این سه بزرگوار جایگاه ویژه‌ای داشتند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه آقای رئیسی افق را امید بخش ترسیم می‌کرد تصریح کرد: ایشان بن بست‌هایی که دیگران تعریف می‌کردند و می‌گفتند تحریم‌ها مانع انجام کار است قبول نداشتند و افق های روشنی را در روابط خارجی، فروش نفت، عضویت در بریکس و ... باز کردند. عده‌ای می‌خواستند مردم را شرطی کنند که فقط تحریم‌ها باید برداشته شود تا بتوان کار کرد اما آقای رئیسی عکس این را ثابت کرد.

وی در پایان گفت: رئیس جمهور آینده باید اهل تلاش و مجاهده علمی باشد. برای معنویت و اخلاق ارزش قائل باشد نه اینکه با تحقیر دیگران بخواهد بالا برود. بالا بردن اقتدار اقتصادی با مشارکت مردم در دستور کارش باشد، عدالت وزری، مبارزه با فقر و تبعیض و توجه به استقلال داشته باشد. آزادی و عزت ملت باید سبک زندگی تراز ریاست جمهوری باشد. 

انتخابات در جمهوری اسلامی ایران , شهدای خدمت ,

رجبی: دیپلماسی ما در مرحله گذار از تفکر اولویت داشتن آمریکا و اروپا است

محمد رجبی دبیر اندیشکده روابط خارجی و جبهه مقاومت در این نشست با طرح این سوال که چرا ما امروز به تمجید از شخصیت شهید رئیسی و تیم همراهشان می‌پردازیم، گفت: رهبری در بیانات 14 خرداد خود به این نکنه اشاره کردند که دلم برای اقای رئیسی سوخت چرا که برخی رسانه‌ها و جریان‌ها که پیش از این نسبت به تلاش‌های این فرد سکوت کرده بودند بعد شهادت ایشان شروع به صحبت در خصوص اقدامات این شخص کردند. 

وی ادامه داد: آقای رئیسی بیان کننده و مظهر شعارهای انقلاب بود و مردم هم در تشییع او این را ثابت کردند. در کارنامه شهید جمهور، تحول عزت‌مندانه در روابط بین‌المللی خوش درخشید. همانطور که دیدید در حادثه تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارتخانه ما در سوریه این آیت الله رئیسی بود که با هماهنگی، پاسخ قاطعی به صهیونیست‌ها داد. 

رجبی با اشاره به صراحت در اقدام آقای رئیسی در امور مختلف کشور خاطرنشان کرد: ایشان همین صراحت اقدام را برای کردم مظلوم فلسطین نیز داشت و آقای امیرعبداللهیان نیز تلاش‌های بسیاری در این خصوص کرد و در حقیقت دستگاه دیپلماسی ما را در مرحله گذار از اولویت قرار دادن آمریکا و اروپا پیش برد. 

دبیر اندیشکده روابط خارجی و جبهه مقاومت در پایان گفت: کارگزاران نظام می‌بایست باورمند به آرمان‌ها و شعارهای انقلاب باشند. اگر این باورمندی که در آقای امیرعبداللهیان وجود داشت در باقی افراد خدمتگذار مردم نیز باشد، ما شاهد گام‌های موثری خواهیم بود.

انتخابات در جمهوری اسلامی ایران , شهدای خدمت ,

اسلامی: حرف رهبر برای آقای رئیسی حجت بود/ولایتمداری در وجودش متجلی بود

اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان این نشست با پر اهمیت شمردن مساله دیانت و سیاست خاطرنشان کرد: خیلی مهم است که رئیس جمهور در کار سیاست، خداباوری و ایمانش را از دست ندهد و آقای رئیسی این را در خود نهادینه کرده بود.

وی ادامه داد: فقط در این صورت است که حرف و عملت یکی می‌شود. آقای رئیسی هم همین بود صداقت و امانت داشت، خداباور و مردم دار بود و نکته اصلی و محوری شخصیتش؛ حرف آقا برایش حجت بود. 

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: غیر ممکن بود رهبر حرفی بزند و آقای رئیسی در جلسه دولت آن را مطالبه و مرور نکند و به اعضا متذکر نشود. در حقیقت ولایتمداری در وجودش متجلی بود. در صحنه حضور پیدا می‌کرد و خستگی ناپذیری او برای همین بود. 

وی در خصوص کارکرد و رویکرد شخص رئیس جمهور گفت: ما در پیشرفت کشور و تحقق اهداف انقلاب اسلامی باید بیرون و درون را همزمان ببینیم و بایستی از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم؛ چیزی که در دولت آقای رئیسی علی رغم ملاحظات بودجه‌ای و ملاحظات محلی و منطقه‌ای مورد توجه ویژه قرار گرفت. 

اسلامی افزود: ایشان ضابطه‌ای برای سفرهای استانی خود گذاشته بود که سفر دوم را وقتی به یک استان خواهد رفت که مصوبات سفر اول از یک مرحله‌ای عبور کرده و در مسیر اجرا قرار گرفته باشد. یعنی ایشان اینگونه نبود که صرفا به دیدن مردم برود و وعده وعید دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: شهید رئیسی به جوانان اعتماد داشت و به همین منظور پست‌های مهمی به آنها داد و عده‌ای خوب توانستند از این فرصت استفاده کنند. دستگاه اجرایی کشور تهی شده از مدیران کارآمد بود، اما آقای رئیسی معتقد بود برای کادر مدیریتی کشور در مسیر گام دوم انقلاب باید ریسک کرد و کار را به جوانان سپرد و این یک امیدآوری مستدام تری ایجاد کرد.

وی در خصوص مسائل بین المللی و نقش امیرعبداللهیان نیز گفت: شهید امیرعبداللهیان برای اولین بار یک دیپلماسی صریح، قاطع و نافذ که در تاریخ کشور سابقه نداشت ایجاد کرد. دانشگاه‌های درجه یک خارج امروز به این میدان ورود کرده‌اند و این چیز کمی نیست. ما امروز در نقطه برتری در خصوص قدرت دفاعی و بخش‌های مختلف قرار داریم. 

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.