باقری: روابط با عربستان در مسیر صحیح قرار دارد/ می‌خواهیم معاملات مالی با دلار را کنار بگذاریم

سرپرست وزارت خارجه ایران در اظهاراتی گفت که روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در مسیر درست حرکت می‌کند و درحال گسترش است.

به گزارش ارز پرس، علی باقری، سرپرست وزارت خارجه ایران در ادامه تاکید کرد: با موافقت ۲ طرف سازوکاری را برای بهبود روابط ۲ کشور به کار گرفتیم و امیدواریم که این روابط در آینده بهبود یابد.

وی در گفت‌گو با خبرگزاری اسپوتنیک افزود: همکاری میان ۲ کشور به ‌ویژه در سطح وزرای خارجه تداوم دارد و این همکاری ۲ جانبه منجر به از بین رفتن هرگونه سوءتفاهم و ایجاد زمینه برای همکاری‌ها شد.

کشورهایی که علیه برنامه هسته‌ای ایران اتهاماتی مطرح می‌کنند همان‌هایی هستند که از ایران شکست خورده‌اند

باقری تاکید کرد: برخی کشورها با طرح اتهاماتی علیه برنامه هسته‌ای ایران می‌خواهند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به مکانی برای تسویه حساب‌های سیاسی با تهران تبدیل کنند. ایران عضو مسئول در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس است بنابراین هرکشوری که نسبت به فعالیت هسته‌ای ایران نگرانی‌هایی دارد در واقع به مکانیزم آژانس مشکوک است و این مکانیزم را نمی‌پذیرد. کشورهایی که علیه برنامه هسته‌ای ایران اتهاماتی مطرح می‌کنند همان کشورهایی هستند که در زمینه‌های دیگر از ایران شکست خوردند. این کشورها می‌خواهند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به میدانی برای تسویه حساب سیاسی با تهران تبدیل کنند اما آن‌ها با این اقدامات به جایگاه فنی و حرفه‌ای آژانس آسیب می‌زنند.

وی افزود: کشورهای مستقل جهان باید با این خط‌مشی که برخی کشورهای غربی آن را درپیش گرفته‌اند مقابله کنند و این مساله در واقع سوء استفاده از توانایی فنی و تخصصی آژانس در راستای تحقق اهداف سیاسی غیر مشروع است.

قصد داریم معاملات مالی خود با دلار را کنار بگذاریم

سرپرست وزارت خارجه ایران در بخش دیگری تاکید کرد: مجموعه بریکس و سازمان شانگهای فوایدی برای کشورهای عضو دارد و ایران از زمانی که عضو رسمی بریکس شد توانست از امکانات مختلف این مجموعه برای تحقق اهداف خود استفاده کند. مجموعه بریکس و سازمان همکاری شانگهای بیش از هر زمان دیگری زمینه‌هایی را فراهم می‌کنند تا ایران بتواند منافع خود را تامین کند. از جمله اموری که می‌توان به آن اشاره کرد پیشنهاد رئیس جمهور شهید ما به دولت آفریقای جنوبی است در مرحله‌ای که این کشور ریاست مجموعه بریکس را برعهده داشت؛ شهید رئیسی پیشنهاد برگزاری نشست سران بریکس درمورد اوضاع غزه را داد و این نشست برگزار شد این درحالی است که یک مجموعه اقتصادی و تجاری سابقه ورود کردن به مساله مهم بین‌المللی و غیر اقتصادی و تجاری مانند مساله غزه را ندارد اما این امر محقق شد.

وی ادامه داد: ایران قصد دارد معاملات مالی خود با دلار را کنار بگذارد تا بتواند با تاثیر بیشتری با تحریم‌های غربی مقابله کند. ایران در انجام این کار جدی است و این اراده نزد کشورهای عضو بریکس نیز وجود دارد بنابراین، این همراهی می‌تواند منافع ایران را به طور جدی تضمین کند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.