متولی توسعه روستاها بنیاد مسکن است نه وزارت کشاورزی

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ارز پرس، علی خوئینی در نشست خبری با اشاره به اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وضعیت صدور مجوز، طراحی، نظارت و معرفی روستائیان به بانک برای دریافت تسهیلات مسکن را برعهده دارد، اظهار کرد: تولی‌گری روستاها نیازمند بحث و بررسی زیادی است و این کار پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

وی با بیان اینکه بحث توسعه روستاها از دو بعد سکونت و فعالیت‌ مد نظر است افزود: در بحث سکونت، خانه، معابر، زندگی روزمره و ... را شامل می‌شود و بحث فعالیت نیز مربوط به مزارع و باغات است.

مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن با تاکید بر اینکه هر کدام از این موارد مرجع و متولی خاص خود را دارد تصریح کرد: در بحث سکونت و ساخت و ساز خانه‌های روستایی بنیاد مسکن و در بحث مزارع و باغات، وزارت جهاد متولی است.

خوئینی با یادآوری اینکه جهاد کشاورزی می‌گوید من متولی توسعه روستاها هستم گفت: این یک حرف نسنجیده است چرا که جنس کارهای عمرانی با مباحث مربوط به تولید محصولات کشاورزی بسیار متفاوت است.

وی با اشاره به پیشینه 45 ساله بنیاد مسکن در بازسازی و نوسازی واحدهای مسکن روستایی یادآور شد: تاکنون با نظارت بنیاد مسکن و با مشارکت مردم 2 میلیون و 901 هزار و 519 واحد مسکن روستایی در سراسر کشور بازسازی شده است. ضمن اینکه تاکنون 3.7 میلیون جلد سند نیز تحویل مردم شده است.

مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن با اشاره به اینکه بنیاد مسکن در تمام شهرستان‌ها نمایندگی دارد، اظهار کرد: کارشناسان فنی و مهندسی بنیاد مسکن در تمام روستاها مستقر هستند. از این رو وزارت جهادکشاورزی باید به دنبال اجرای وظایف اصلی خود مانند پرورش قارچ،‌ پرورش ماهی و ... برود.

خوئینی در پاسخ به پرسش ارز پرس مبنی بر اینکه دلیل این ادعای وزارت کشاورزی چیست، گفت: در برنامه هفتم توسعه آمده که باید یک سازمان متولی امور روستایی شکل بگیرد. با وجود اینکه این پیشنهاد برگشت خورده و وجه عملیاتی به خود نگرفته اما وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید متولی توسعه روستاهاست.

وی تاکید کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ماده 3 آمده ایجاد دستگا‌های موازی ممنوع است ضمن اینکه در اسناد بالادستی نیز بر چابک‌سازی دولت تاکید شده و باید کارها به بخش خصوصی واگذار شود نه اینکه یک سازمان دولتی را تشکیل دهیم.

مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن با اشاره به اینکه تولیدات کشاورزی روستایی معیشتی است اضافه کرد: تولیدات اصلی کشاورزی کشور در گلخانه‌های صنعتی که در حریم شهرها واقع هستند انجام می‌شود متاسفانه وزارت جهاد از کشت و صنعت و قطب‌های کشاورزی کشور غافل شده و به روستاها چسبیده است.

خوئینی در ادامه از تهیه طرح هادی 40 هزار روستا خبر داد و با بیان اینکه تاکنون 20 هزار طرح هادی مورد بازنگری قرار گرفته گفت: بازنگری طرح هادی 10 هزار روستا نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.