اضطراب و استرس والدین و دانش‌آموزان با افزایش امتحانات نهایی

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، با مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، خردادماه امسال دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در امتحانات نهایی شرکت کردند. افزایش تعداد امتحانات نهایی دانش‌آموزان و از سوی دیگر موضوع کنکور، دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم را با استرس مواجه کرده است که این موضوع حتی خانواده‌ها را هم درگیر کرده است.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش هم در سخنان خود به تعبیر برگزاری سه کنکور (امتحانات نهایی) در دوره متوسطه دوم سخن گفته‌اند.

در حالی که پیش از این زنگ هشدار شیوع افسردگی و اضطراب به عنوان شایع ترین اختلال روانی در حوزه سلامت روان دانش‌آموزان به صدا درآمده بود، گسترش امتحانات نهایی در دوره متوسطه دوم می‌تواند وضعیت را حادتر کند و باید منتظر تبعات احتمالی آن در موضوع سلامت روان نسل آینده کشور بود.

در گفت‌وگویی که ضمن مراجعه به یکی از حوزه‌های برگزاری امتحانات نهایی شهر تهران با دانش‌آموزان داشتیم، به جرأت می‌توان گفت که تمام آنها از برگزاری امتحانات نهایی  در سه پایه دوره متوسطه دوم ناراضی بودند و خواهان برگزاری امتحانات نهایی فقط در پایه دوازدهم هستند.

یکی از دانش‌آموزان که به همراه دوستانش بعد از پایان امتحان مقابل حوزه برگزاری آزمون ایستاده‌اند و در حال بررسی سؤالات هستند، درباره استرس بالای دانش‌آموزان با سه ساله شدن امتحانات نهایی می‌گوید: «ای کاش امتحانات نهایی فقط در پایه دوازدهم باشد و از پایه دهم تحت فشار روانی و استرس امتحانات نهایی نبودیم. بعد از اینکه امتحان علوم و فنون را خراب کردم تا به امروز ذهنم درگیر و حالم بد است و تمرکزم برای مطالعه دروس دیگر کاهش یافته است حتی شب‌ها خواب برگه امتحان را می‌بینم!»

البته متغیرهایی برای کنترل این وضعیت وجود دارد که در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد از جمله شیوه طراحی سؤالات و کاستن از ضریب دشواری آنها.

ایجاد اضطراب برای والدین و دانش‌آموزان

در همین ارتباط امیر تجلی‌نیا؛ مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره افزایش استرس دانش‌آموزان با سه سال شدن برگزاری امتحانات نهایی در مدارس کشور گفت: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ملاک پذیرش در کنکور سراسری سال 1403 به صورت 50 درصد سابقه تحصیلی و 50 درصد نمره کسب شده در کنکور است با اجرایی شدن این مصوبه، آموزش و پرورش مکلف شد امتحانات پایه دهم و یازدهم را همانند پایه دوازدهم به صورت نهایی برگزار کند و این موضوع طبیعتاً باعث ایجاد اضطراب در بین دانش‌آموزان و همچنین اعضای خانواده آنان خواهد شد.

مدیرکل  امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش برای مدیریت و کاهش اضطراب دانش آموزان و اعضای خانواده آنان تدابیری در نظر گرفته است که عبارتند از: برگزاری امتحانات شبه نهایی با هدف آشناسازی دانش آموزان با سوالات امتحانات نهایی و ایجاد موقعیت شبیه‌سازی شده امتحان نهایی، ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره گروهی به دانش‌آموزان و والدین آنان در خصوص آمادگی برای امتحانات نهایی، ارائه خدمات مشاوره تلفنی از طریق خط ملی نماد (1570) به صورت تمام وقت در دو شیفت صبح و عصر.

پژوهشی برای بررسی تأثیر امتحانات نهایی بر افزایش استرس

وی بیان کرد: راه‌اندازی کانال‌های مشاوره مدرسه برای دانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم و ارائه محتواهای مشاوره‌ای و ارتقای مهارت‌های تحصیلی (فیلم آموزشی، تیزر، موشن، اینفوگرافی و ...) در این کانال‌ها به صورت روزانه و مستمر، برنامه‌ریزی به منظور اعزام کارشناسان مشاوره به حوزه‌های امتحانات نهایی تمامی مناطق کشور و بررسی رعایت معیارها و استانداردهای ایجاد آرامش و ارتقای سلامت روان دانش‌آموزان در زمان برگزاری امتحانات و بررسی تاثیر امتحانات نهایی بر میزان اضطراب دانش‌آموزان از طریق انجام پژوهش با همکاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از جمله اقدامات انجام شده است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.