سرنگونی کابینه نتانیاهو، چالش بزرگ اپوزیسیون رژیم صهیونیستی

یک تحلیلگر صهیونیستی می‌گوید بقای کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با حمایت ۶۴ عضو کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) چالش بزرگی برای اپوزیسیون این رژیم برای سرنگونی کابینه خواهد بود.

به گزارش ارز پرس، «جاناتان فریمن» استاد علوم سیاسی دانشگاه عبری در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت، در محافل اپوزیسیون رژیم صهیونیستی میان کسانی که آن را برای سرنگونی کابینه نتانیاهو در هر انتخابات آتی رهبری خواهند کرد مخصوصا بین «بنی گانتس» رهبر حزب «وحدت ملی»، «یائیر لاپید» رهبر حزب «آینده‌ای وجود دارد» و «یائیر گولان» رهبر حزب کارگر دو قطبی وجود دارد.

وی افزود، حتی با استعفای گانتس، کابینه نتانیاهو دارای اکثریت است و نباید فراموش کرد که این کابینه و این ائتلاف حتی قبل از جنگ هم وجود داشت. تنها پس از شروع جنگ گانتس به این کابینه پیوست و کابینه از قبل وجود داشت. بنابراین، به لحاظ فنی این کابینه می‌تواند به کار خود ادامه دهد و همچنان اکثریت را داراست.

این تحلیلگر صهیونیستی در ادامه گفت اما در مقابل آن اتحادی که پشت سر نتانیاهو بین احزاب حامی او وجود دارد در اپوزیسیون رژیم صهیونیستی دیده نمی‌شود. در اپوزیسیون هم گانتس حضور دارد هم لاپید و میان آنها درباره رهبری اپوزیسیون اختلاف است حتی یک بازیگر جدید یعنی یائیر گولان هم به اپوزیسیون اضافه شده که فعلا داعیه اتحاد دارد. بنابراین شخصیت‌های مختلف در اپوزیسیون دم از ایجاد اتحاد می‌زنند و همین دست برتری را به نتانیاهو می‌دهد تا حتی در صورت برگزاری انتخابات جدید به ائتلافش ادامه دهد.

وی افزود، گانتس دلیل استعفایش را نارضایتی از سیاست‌های نتانیاهو در مورد جنگ عنوان کرد اما تحلیلگران می‌گویند دلیل این استعفا، کاهش محبوبیت گانتس در نظرسنجی‌های اخیر به دلیل ناتوانی در تاثیرگذاری بر سیاست‌های نخست وزیر بوده است.

فریمن در مورد اینکه گانتس و نتانیاهو اختلاف نظر خاصی در مورد جنگ نداشتند، گفت از زمان پیوستن به کابینه در ۱۱ اکتبر، گانتس چندان با نتانیاهو در مورد جنگ اختلاف نظر نداشت، بلکه نوعی پوشش برای این مساله بود که دولت آمریکا پس از یک دوره مخالفت، برای حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح متقاعد شود.

وی در ادامه افزود، با تامل در اظهارات گانتس فهمیده می‌شود که تفاوت نظر زیادی بین او و نتانیاهو وجود ندارد تا جایی که گانتس در سخنان روز یکشنبه گفت از خارج از کابینه، از طرح‌های کابینه حمایت خواهد کرد. در واقع حمایت گانتس از طرح‌های کابینه در مورد اسرای صهیونیستی به نوعی حمایت بیشتر از نتانیاهو است. بنابراین حتی اگر یک عده از مسوولان تندرو تهدید کنند که به توافق با حماس رای نمی‌دهند، نتانیاهو می‌تواند روی کسب آرا از خارج از کابینه از جمله روی رای گانتس حساب کند.

فریمن در مورد تاثیر خروج گانتس از کابینه جنگ و امکان انحلال آن گفت، در نهایت این نتانیاهو است که درخصوص جنگ تعیین کننده خواهد بود. با وجود شایعات درمورد پیوستن وزیر دارایی و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به کابینه جنگ، اگر نتانیاهو نخواهد، این اتفاق نمی‌افتد.

وی در مورد میزان عملی بودن تهدیدات وزیرانی همچون وزیر دارایی و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در خصوص ترک کابینه هم گفت به نظرش آنها چنین تهدیداتی را عملی نمی‌کنند زیرا می‌دانند در صورت انحلال کابینه، انتخابات جدیدی برگزار خواهد شد و در این صورت، طبق نظرسنجی‌ها نه نتانیاهو و نه این احزاب در آن پیروز نخواهند شد.

فریمن تاکید کرد، اپوزیسیون رژیم صهیونیستی دو دسته شده است و باید برای مقابله با نتانیاهو، همگی اعضای اپوزیسیون پشت سر یک فرد قرار بگیرند و متحد شوند.

وی در مورد دلیل استعفای گانتس هم گفت، شاید او احتمال می‌دهد با این کار در صورت برگزاری انتخابات، در آینده شانسی داشته باشد وگرنه اگر با کابینه و نتانیاهو مخالف بود چند ماه در کابینه نمی‌ماند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.