نامه رهبری به دانشجویان به گفتمان مشترک دانشگاهیان تبدیل شود

به گزارش گروه دانشگاه پایگاه خبری ارز پرس،  سیدمحمد مقیمی در نشست یک دهه سخن رهبر حکیم انقلاب اسلامی با جوانان آمریکا و اروپا که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: نامه‌نگاری‌های رهبر انقلاب با جوانان اروپایی و آمریکایی سابقه دارد. اولین آنها سال 93 و دومین آن سال 94 منتشر شده در سال 1403 نیز نامه سوم ایشان منتشر شد.

وی با بیان اینکه دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران مامور شدند ابعاد نامه رهبری در گام بعد را بررسی کنند، گفت: از روسای دانشکده‌ها درخواست دارم در حوزه‌های مختلف علمی در این نامه به مطالعه و تحقیق پرداخته و از منظر رشته خودشان به این رویداد مهم و تبیین آن در عرصه بین‌المللی بپردازند.یکی از مسئولیت های ما است که از طریق فعالیتهای علمی و فرهنگی و اجتماعی به دیپلماسی علمی کمک کنیم.

وی افزود: اندیشمندان نامه‌ها را از زاویه اندیشه‌ای خود بررسی کنند. رهبر انقلاب در نامه با طراحی سوالاتی جوانان را ترغیب می‌کنند و اندیشه‌های محوری این نامه ها چراغ راه همه ماست.

مقیمی با بیان اینکه شناخت واقعی تروریسم و حاشیه های آن مثل اسلام هراسی عمده ترین تمرکز  نامه رهبری خطاب به جوانان غربی است، افزود: رهبر انقلاب در این نامه‌ها تلاش کردند نهادهای استکباری مثل رژیم اسرائیل که تروریسم را اشاعه می‌دهند و اینکه آیا فلسطین تروریسم است یا کشورهای حوزه مقاومت که برای دفاع از ملت فلسطین برخاسته اند را به درستی تبیین کنند.

وی گفت: مردم آمریکا که تحت تاثیر رسانه‌هایشان قرار دارند باید توجیه شوند. دانشگاهیان و قوه عاقله آنها خود مسیر را باز خواهند کرد. همچنین اسلام هراسی رایج در دنیا به خاطر شناخت نادرست از مفهوم تروریسم صورت می‌گیرد که باید مبتنی بر نامه رهبر انقلاب پیش برویم. در گام اول باید بتوانیم یک مجموعه تحقیقی از این نامه به دست آورده و در گام دوم تلاش کنیم همه دانشگاهیان مروج این نامه باشند.

افول تمدن غربی در زندگی بشر خود را نشان می‌دهد

محمد مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم نیز در این نشست گفت: مقام معظم رهبری برای دانشجویان آمریکا و اروپا در یک دهه اخیر سه نامه نوشتند که محور نامه اول شکل‌دهی آینده بود. این نامه آینده‌ای را که می‌تواند پیش روی دانشجویان باشد فارغ از اطلاعات نادرستی که جهان غرب در حال القا و حتی تحریف، انحصار رسانه‌ای و آپارتاید رسانه‌ای دارد، همچون آیینه تبیین می‌کنند.

وی افزود: موضوع اصلی نامه دوم رهبر انقلاب اسلامی تروریسم و خشونت است؛ در این نامه به موضوعاتی اشاره می‌شود که پرداختن به آن می‌تواند به یک موضوع مشترک جهانی تبدیل شود. این موضوع نه‌تنها در غرب تلفات و قربانی دارد، بلکه در شرق و آسیای شرقی نیز گریبان‌گیر است.

رئیس فرهنگستان علوم  تاکید کرد: نامه سوم رهبر معظم انقلاب که در این روزها منتشر شده است، یک نکته کلیدی به عنوان یک نظریه جهانی مشترک دارد، این نکته کلیدی مبنای دینی دارد و ایشان دفاع از مظلومان را محور مرکزی این نامه جدید قرار دادند.

مخبر دزفولی با اشاره به اینکه مخاطبان رهبر انقلاب اسلامی اعم‌از مسلمان، مسیحیان و یهودیان است و حریت را مورد تاکید قرار داده‌اند، تصریح کرد: اینکه دانشجویان حریت و آزادی‌منش داشته باشند مورد اهمیت است، نظریه مشترک این نامه آن است که سمت صحیح تاریخ کجاست؟

رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به سابقه نامه نگاری  های امام خمینی گفت: ایشان مستضعفین، جوانان و سران کشورها را خطاب قرار دادند، گفتند که لیبرال دموکراسی شکست می‌خورد، گفتند کمونیسم شکست خورده است و باید آن را در موزه‌ها دنبال کرد. امروز هم اگر این دعوت فراگیری که مقام معظم رهبری مدظنر قرار دادند را باید بتوانیم به یک گفتمان مشترک میان استادان، محققان و دانشجویان تبدیل کنیم اما متاسفانه گرفتار نقدهای در هم تنیده شده‌ایم و باید توجه داشته باشیم که یک مجموعه بیرونی ما را نظاره می‌کند و دنبال موج سوم می‌گردد.

دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , محمدرضا مخبر دزفولی , وزارت علوم ,

رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به سه جریان دانشجویی در دنیا، خاطرنشان کرد: موج اول دانشجویی که موسوم به راست افراطی در اروپا و آمریکای شمالی بود و از دل آن فاشیسم تولد یافت ظلم و تبعیض  را تئوریزه می کرد. جریان دوم دانشجویی چپ مارکسیستی است که علاوه بر ایران در آمریکا و اروپا نیز رواج یافت.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب به‌صورت مکرر نسبت به جریان سوم تذکر می‌دهند که در حال شکل‌گیری است، عنوان کرد: در این جریان رهبر معظم انقلاب نمادهای مشترک را معرفی می‌کنند. جریان سوم دانشجویی در حال شکل‌گیری است و از همکاران و فعالان در حوزه دانشجویی می‌خواهم  نسبت به این جریان تأمل ویژه‌ای داشته باشند. کسانی که با موج دانشحوبی آشنا هستند، بهتر می‌توانند این موضوع را درک کنند.

مخبر دزفولی با بیان اینکه پیام رهبری موج سوم جریان دانشجویی را مخاطب قرار می‌دهد، و سوالات دانشجویان را جواب می دهد،گفت: چرا جوانان آمریکا از رهبر مسلمانی که مدافع حقوق مردم غزه است حمایت می‌کنند و می پذیرند؟ سوالات متعددی در دانشجویان غربی شکل گرفته که در مهد لیبرال دموکراسی تربیت شدند. چرا عدالت در غرب اتفاق نیفتاده است و... این سوالات باید در فطرت پاک دنبال شود، مقام معظم رهبری فطرت‌های پاک دانشجویان را مخاطب قرار داده است.

وی افزود: افولی که تمدن غرب پیدا کرده است در زندگی بشر غربی خود را نشان می‌دهد. بی‌هویتی جنسی یکی از معضلاتی است که این روزها غرب با آن دست و پنجه نرم می‌کند. ما دانشگاهیان باید برای تبدیل کردن این جریان‌ به نظریه تلاش کنیم، پیشگامی در این نظریه پردازی جدید می‌تواند دانشگاه را زنده کند و افق جدیدی برای دانشجویان باشد. 

بیدار کردن جوانان نسبت به جنایات امریکایی‌ها هدف از انتشار نامه 

حجت الاسلام محمدسعید عاملی، استاد دانشکده مطالعات بین الملل دانشگاه تهران نیز در این جلسه اظهار داشت: رهبر انقلاب یک دهه است که با نامه های خود با جوانان و دانشجویان  غربی و آمریکایی سخن می گویند.

وی با بیان اینکه نامه‌های رهبری به دانشجویان درواقع داستان و گفت وگوی ما با غرب است، اظهار داشت: در این نامه ها به خوبی منطق و گفتمان انقلاب اسلامی تبیین شده است.

عاملی افزود: تفکر غربی تفکری است که خود ار استثنا می‌کند و از بیان،  گفتگو و پایبندی به حقوق بشر و حق ابا دارد.

وی با اشاره به اعتراضات جریان های دانشجویی آمریکا در سال های جنگ با ویتنام گفت: در دانشگاه کلمبیا در آن دوران شدیدترین اعتراضات شکل گرفت. امروز نیز بزرگترین پویش های دانشجویی و ضد جنگ در دانشگاههای این کشور ایجاد شده است اما سیاستمدارن غربی و آمریکایی به آن توجه ندارند.

عاملی با اشاره به دلیل نامه نگاری و صحبت رهبر انقلاب با دانشجویان غربی و آمریکایی افزود: در نامه  اول دلیل این مسئله را ناامیدی از تعامل و گفتگو با مسئولان و قدرت مداران رسمی غربی و امریکایی می داند.

وی با اشاره به رواج بی عدالتی ها در جهان و حساس شدن دانشجویان غربی و آمریکایی به این مسئله گفت: امروز محاسبات صورت گرفته نشان می دهد 85 درصد مردم جهان گرفتار نابرابری هستند. 35 درصد مردم هند در فقرمالی، بهداشتی، غوطه ورند و  از همه مهمتر نسل کشی امروز در حال تبدیل شدن به یک پدیده عادی است و باید به سوالات و دلایل این مسائل پاسخ داد.

وی تاکید کرد: وجه مشترک‌ همه این نامه‌ها بیدار کردن جوانان نسبت به جنایات امریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی است. 

5 دلیل دیده شدن نامه رهبر انقلاب به جوانان آمریکایی

فواد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست با اشاره به بازتاب و رکود دیده شدن رهبر انقلاب در دنیا گفت: تا قبل از این نامه، پیام رهبر انقلاب  درباره علمیات وعده صادق در یکی از شبکه‌های اجتماعی 8میلیون بار دیده شده بود ولی این نامه 16 میلیون بار دیده شده است.

دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , محمدرضا مخبر دزفولی , وزارت علوم ,

وی با بررسی دلایل این مسئله گفت:  دلیل اول آفندی بودن حرکتی است که این نامه هدایت می‌کند. ما همیشه در برابر استکبار نباید دفاع کنیم بلکه گاهی اوقات باید حمله کنیم و جنس این نامه خاصیت آفندی دارد. آفندی بودن نامه به ناراحت شدن عده‌ای از مقامات آمریکایی انجامید و نامه از این طریق گسترش پیدا کرد.

این استاد دانشگاه تهران افزود: رهبر انقلاب تشخیص دادند هم نسبت به موضوع (جنایات رژیم صهیونیستی) باید ورود کنند و هم نسبت به جوانانی که موضع‌گیری می‌کنند و هزینه می‌دهند توجه شود. حمایت دانشجویی از فلسطین سال‌ها است در آمریکا وجود دارد اما این دانشجویان دو اعتراض دارند یکی اینکه چرا آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند و اعتراض دوم به مدیریت دانشگاه هایشان است که چرا رابطه خود را با اسرائیل قطع نکردند.

وی در ادامه تاکید کرد: نامه که منتشر می‌شود نیاز به تبیین دارد. در این حوزه جای کار زیادی است. ما افرادی را داریم که از نظر فکری به ما نزدیک هستند ولی ارتباط خاصی با آنها نداریم و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

ایزدی ساختار نامه را دلیل دیگر دیدن شدن این نامه بیان کرد و گفت: یعنی بیانیه و مباحث کلی نبود بلکه نامه‌ای درباره یک حرکت دانشجویی در یک کشور خاص بود. دلیل دیگر نیز توجه  نامه به مباحث قرآنی است. به نظر می‌رسد باید مفاهیمی که در قرآن است و مخاطب بین الملل دارد استخراج و از این مفاهیم استفاده شود.

وی ترجمه نامه را از دیگر دلایل دیده شدن آن دانست و گفت: اگر نامه قوی باشد ولی خوب ترجمه نشود، اثرگذار نخواهد بود. ترجمه این نامه نتیجه یک کار گروهی بود یعنی افرادی دور هم نشستند و نامه را ترجمه کردند لذا معلوم می‌شود جمهوری اسلامی هم می‌تواند موشک نقطه‌زن تولید کند و هم محتوای نقطه‌زن بسازد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.