کشاورزی عامل مستقیم انتشار 13.5 درصد از گازهای گلخانه‌ای

به گزارش پایگاه خبری ارز پرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، ابراهیمی رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در هفتمین کنفرانس ملی حفاظت خاک و آب خیزداری گفت: کشاورزی به طور مستقیم عامل انتشار 13 و نیم درصد از گازهای گلخانه‌ای و به طور غیر مستقیم 17 درصد دیگر به دلیل جنگل زدایی و تغییر کاربری زمین است.

وی کشاورزی را بخشی از مسئله و راه حل تغییر اقلیم دانست و گفت: از دهه 50 بشر بر کاهش گازهای گلخانه‌ای اجماع داشته است و همچنان این گازها باید کاهش یابند، تا آنچه که تصویب شده است مطابقت کند.

ابراهیمی با بیان اینکه تغییرات اقلیم بر رشد محصول، حاصلخیزی خاک، خط مشی، تجارت ، سیل و ..تاثیرگذار است، گفت: استراتژی‌های سازگاری و کاهش خسارات از جمله مداخلات انسانی است که باید در زمینه تغییرات اقلیم انجام شود.

وی بخش کشاورزی را در میانه تغییرات اقلیم دانست و گفت: بارش و درجه حرارت یک روند افزایشی پیدا کرده که تبعات آن برای بخش کشاورزی خواهد بود.

 ابراهیمی تغییرات اقلیم در برنامه‌های سازمان تات را شامل تولید غذا و امنیت غذایی، تنوع زیستی ، منابع آب و خاک و مسائل اجتماعی عنوان کرد که باید توجه ویژه‌ای به این پدیده‌های تاثیرگذار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سلامت گیاهی در 4 سال اخیر کاهش داشته است، گفت: یکی از شاخصه‌های مهم در بحث تغییر اقلیم شاخص سلامت حوزه آبخیز است که عرصه و خاک، تنیدگی زیستی و هیدرولوژیکی سه کلید واژه مهم آن هستند.

ابراهیمی با بیان اینکه چهار برنامه سازمان تات در عنوان طرح‌های کلان در پژوهشکده حفاظت از خاک و آبخیزداری برنامه‌ریزی شده است، گفت: آشکارسازی تغییرات شناسایی عوامل اقلیمی و تاثیرات آن بر کشاورزی و منابع طبیعی تجدید پذیر و مدیریت یکپارچه خشکسالی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی دو طرح در دست اقدام پژوهشکده در زمینه تغییرات اقلیم است .

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم واقعیتی انکارناپذیر است عنوان کرد : کشاورزان سنتی و خرده مالکین بیشترین آسیب را از آن می‌بینند از این رو بر کمیت و کیفیت تولیدات غذایی و امنیت آن تاثیرگذار است.

ابراهیمی با اشاره به گسترش نتایج و اقدامات انجام شده بخش کشاورزی به صورت فراملی گفت: توسعه کشاورزی هوشمند به اقلیم ،توسعه سیستم‌های هشدار زود هنگام سیل و خشکسالی،مدل‌های ارزیابی و پایش ذخیره و ترسیب کربن، بومی‌سازی مدل‌های پیش نگری منطقه‌ای، آگاهی بخشی ظرفیت سازی شبکه سازی برای کاهش تغییرات اقلیمی، دسترسی به مدل‌های جدید توسعه یافته، پیش بینی و پیش نگری جهانی و تامین مالی برای پروژه‌های تحقیقاتی را از جمله این اقداماتی موثر در کاهش تاثیر تغییرات اقلیم دانست.

دبیر هفتمین کنفرانس ملی حفاظت خاک و آبخیزداری نیز گفت: 215 مقاله به تارنمای کنفرانس ارسال شده بود که پس از بررسی داوران 250 مقاله پذیرفته شد و در این همایش دو روزه 42 مقاله به صورت شفاهی و 163 مقاله به صورت پوستر در سه محور ارائه خواهد شد.

   *جلوگیری از تغییر اراضی کاربری در راستای کاهش تأثیر تغییرات اقلیم   

بنابراین گزارش، خیام نکویی رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در هفتمین همایش ملی دو روزه حفاظت از خاک و آبخیزداری ضمن گرامی‌داشت هفته جهاد کشاورزی و شهدای خدمت با اشاره به اینکه گفتمان تغییرات اقلیم در بین مسئولین و مردم در یکی دو دهه اخیر گسترش پیدا کرده است گفت: روند رشد جمعیت و مطالبات جمعیت‌ها برای تأمین غذا زمینه دست‌اندازی به طبیعت را وسعت داده است.

رئیس سازمان تات روند تخریب طبیعت را روبه‌افزایش دانست و گفت: ازدست‌دادن پایداری و زیست‌بوم و اکوسیستم از مهم‌ترین اتفافاتی است که تحت تاثیر تخریب طبیعت قرار می‌گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیم در جهان رو به افزایش است گفت: امروز بر هیچکس پوشیده نیست که تاثیرات اقلیم یک ابر چالش است و تاثیرگذاری آن در مناطق مختلف جهان متفاوت است.

وی افزود: تولید گندم در سال اول استقرار دولت سیزدهم 3 میلیون تن و در سال دوم 6 میلیون تن افزایش یافت و در سال جاری هم با توجه به آمارهای موجود 7 میلیون تن نسبت به سال 1400 افزایش می یابد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.