فرش‌های سعدآباد سرقت شده‌؟/ تکذیب قضایی و تأیید دولتی

به گزارش خبرنگار قضایی پایگاه خبری ارز پرس، سال گذشته برای نخستین بار، خبر "سرقت فرش‌های تاریخی کاخ سعدآباد" از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری رسانه‌ای و اعلام شد که این فرش‌ها در دوره نخست ریاست جمهوری حسن روحانی از کاخ سعدآباد تهران خارج شده است و از سرنوشت آن اطلاعی در دست نیست.

تأکید دولت بر سرقت فرش‌ها

این افشاگری با واکنش اعضای دولت سابق مواجه شد اما محمد دهقان؛ معاون حقوقی رئیس‌جمهور خرداد سال قبل با اظهارنظر رسمی درباره فرافکنی اعضای دولت سابق در ماجرای مفقود شدن فرش‌های مجموعه سعدآباد و اظهارات خلاف واقع یکی از اعضای دولت روحانی گفت: طبق اطلاعات معاونت حقوقی، این فرش‌ها از سال 92 تا 95 مفقود و از مجموعه سعدآباد خارج شده است و سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده و گزارش مفصلی را هم در مورد مفقود شدن این فرش‌ها در دولت دوازدهم ارائه و به نهاد ریاست‌جمهوری وقت اعلام کرده است.

ارزش مالی فرش‌ها چقدر است؟

با این توضیح که 48 تخته فرش نفیس از کاخ سعدآباد خارج شده است، کارشناسان ارزش ریالی تنها 10 قطعه از قالی‌های نفیس مسروقه ـ یکی از آن‌ها در دوره قاجار بافته شده ـ را بیش از 150 میلیارد تومان اعلام کرده‌اند! اما خسارت اینکه کسی به دلیل داشتن قدرت بخواهد نسبت به اموال عمومی دست‌درازی کند خیلی بیشتر از چند صد میلیارد تومان و چند ده میلیون دلار است.

سخنگوی قوه قضائیه , سرقت , ارز پرس ,

متهم پرونده چه کسانی هستند؟

به هر حال معاون حقوقی رئیس‌جمهور سال قبل از تشکیل پرونده برای چند متهم خبر داد که به گفته وی، "یکی از اعضای ارشد دولت سابق و فرزند وی" از متهمان این پرونده هستند و متهم دیگر هم از مسئولان نهاد ریاست‌جمهوری دولت حسن روحانی است.

در ادامه محمد دهقان؛ معاون حقوقی رئیس جمهور از مکاتبات و تعاملات با قاضی پرونده و رئیس مجتمع قضایی مربوط خبر داد و اظهار امیدواری کرده بود تا دستگاه قضایی هرچه زودتر رأی را صادر کند.

قوه قضاییه موضوع سرقت فرش‌ها را تکذیب کرد!

به هر حال روز سه‌شنبه 22 خرداد ماه جاری و در جریان نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، اصغر جهانگیر در پاسخ به یکی از رسانه‌ها درباره پرونده فرش‌های سرقتی کاخ سعدآباد اظهار کرد: در رابطه با این موضوع در مرجع قضایی مرتبط [دادگاه ویژه روحانیت] پرونده تشکیل شده است و افرادی به عنوان مطلع احضار شده‌اند و تحقیقات مقدماتی به عمل آمده است.

جهانگیر در اظهارنظری که اظهارنظر رسمی دستگاه قضا محسوب می‌شود، تأکید کرد: برخی از این فرش‌ها که مدعی بودند به سرقت رفته است در دستگاه‌های دولتی پیدا شدند و از این منظر اصولاً بحث سرقت اتفاق نیفتاده است و موضوع این است که بدون رعایت تشریفات قانونی و ضوابط و مقررات اصطلاحاً سهل‌انگاری شده است که شائبه سرقت را مطرح می‌کنند.

با شنیدن این اظهارنظر گمانه‌زنی‌های مختلفی شکل گرفت؛ نخست اینکه موضوع سرقت، منتفی است چون دستگاه قضا آن را به صورت رسمی اعلام کرده است؛ دوم اینکه قصوری رخ داده که در دادگاه مربوطه برای آن پرونده تشکیل شده است؛ سوم اینکه موضوع در حال تغییر ماهیت از جرم به تخلف است؛ چهارم اینکه گروهی با اهداف مختلف به دنبال تغییر ماهیت اتفاق رخ داده هستند؛ پنجم اینکه عده‌ای با کدخدامنشی به دنبال حل و فصل موضوع با بازگرداندن فرش‌ها به کاخ و نادیده گرفته شدن جرم رخ داده هستند.

دولت موضوع سرقت فرش‌ها را دنبال می‌کند

اما با فاصله کوتاهی از اظهارنظر سخنگوی دستگاه قضایی، تمام معادلات و انگاره‌های ذهنی به‌هم ریخت و معاونت حقوقی ریاست جمهوری، اظهارات سخنگوی قوه قضاییه را رد کرد!

موضوع از این قرار بود که محمدهادی عبادی؛ معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی معاونت حقوقی رئیس جمهور در گفت‌وگویی با اشاره به اظهارات سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده فرش‌های سعدآباد، مبنی بر اینکه «برخی از فرش‌هایی که مدعی شدند، سرقت شده، در سایر دستگاه‌های دولتی پیدا شدند که نشان می‌دهد سرقتی رخ نداده است» گفت: "اظهارات اخیر سخنگوی محترم قوه قضاییه با اطلاعات ما از پرونده متفاوت است؛ خوشبختانه رسیدگی به پرونده در مرجع قضایی صالحه از سرعت خوبی برخوردار است و اسناد و مدارک مناسبی دال بر قطعیت مفقودی فرش‌ها و علم و عمد از سوی متهمین و مرتکبین آن به‌دست آمده است."

معاون معاونت حقوقی ریاست جمهوری ضمن بیان اینکه پرونده از حساسیت‌ خاصی برخوردار است و هرگونه اظهارنظری ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد و پرونده را از روال عادی خارج کند، تأکید کرد: هدف غایی دولت از پیگیری پرونده، استرداد فرش‌های نفیس و جلوگیری از تضییع بیت‌المال است و در این مسیر، معاونت حقوقی تمام تلاش خود را به‌کار گرفته و با مرجع قضایی همکاری خواهد کرد.

عبادی تأکید کرد: تاکنون هیچ اثری از فرش‌ها به دست نیامده است و اگر نشانه‌ای از فرش‌های مفقود شده به دست آید بلافاصله فرش‌ها به کاخ سعدآباد منتقل خواهد شد.

پرونده فرش‌های نفیس کاخ سعد‌آباد مفتوح است

امروز هم محمد دهقان؛ معاون حقوقی ریاست جمهوری در حیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه متهمان پرونده سرقت فرش‌های نفیس کاخ سعدآباد بازجویی شده‌اند، گفت: پرونده فرش‌های نفیس کاخ سعد‌آباد مفتوح است و تا الان رأیی صادر نشده و از 48 فرشی که سرقت شده هنوز هیچ فرشی پیدا نشده است؛ اگر فرشی پیدا شده، تحویل دهید تا تحویل کاخ سعدآباد شود!

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.