نرخ تورم در اسپانیا در ماه مه افزایش یافت

به گزارش پایگاه خبری ارز پرس به نقل از یورونیوز، بر اساس گزارش مؤسسه ملی آمار اسپانیا که روز پنجشنبه منتشر شد، نرخ تورم سالانه در این کشور برای ماه مه به 3.6 درصد رسید که مطابق با انتظارات بازار بود ولی با این حال، بالاتر از نرخ 3.3 درصدی آوریل اعلام شد.

بنا بر این گزارش، افزایش تورم بیشتر ناشی از نرخ مسکن بوده است که با افزایش 1.2 درصدی به 5.2 درصد رسید. بخش قابل توجهی از این رقم به دلیل قیمت برق رخ داد که در ماه مه 2023 کاهش یافت، اما در ماه مه امسال افزایش یافت.

تورم حمل و نقل نیز در این کشور به 3.8 درصد رسید و با افزایش قیمت سوخت تقویت شد؛ قیمتی که در ماه مه 2024 کمتر از مه 2023 کاهش یافت.

نرخ هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها نیز 0.7 درصد افزایش یافت. به طور مشابه، تورم پوشاک و کفش در ماه مه امسال 2.3 درصد افزایش یافت که ناشی از تقاضای قوی‌تر برای مجموعه‌های جدید بهار و تابستان بود.

با این حال، قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی به 4.4 درصد کاهش یافت که عمدتاً به دلیل کاهش تورم گوشت و میوه‌ها در ماه مه 2024 نسبت به مه 2023 بود. قیمت انواع روغن نیز در ماه مه امسال نسبت به سال قبل کاهش یافت.

تورم هسته اسپانیا بر اساس مقایسه سال به سال 3 درصد گزارش شد که مطابق با انتظارات بازار بود، اما بیشتر از 2.9 درصد ثبت شده در ماه آوریل بود.

از سوی دیگر، تورم بر اساس مقایسه ماه به ماه در این کشور در ماه مه 0.3 درصد اعلام شد که پیش‌بینی تحلیلگران را نیز برآورده کرد که نسبت به 0.7 درصد در آوریل کاهش نشان می‌دهد.

اگرچه نرخ تورم اسپانیا در ماه مه افزایش یافته است، اما این می تواند یک ضربه کوچک باشد، چرا که انتظار می‌رود این کشور در چند ماه آینده توسط کمیسیون اروپا شاهد رشد قوی باشد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

اسپانیا افزایش

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.