رشد 300 درصدی صادرات نفت در دولت سیزدهم

سیداسماعیل حسینی نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ارز پرس، درباره میزان افزایش تجارت خارجی انرژی در حوزه نفت و گاز گفت: در حوزه تجارت خارجی در زمینه نفت و گاز در طی سالیان گذشته توانستیم به رکورد رشد 300 درصدی صادرات نفت و گاز و همچنین رشد 30 درصدی صادرات گاز با کشور‌های همسایه دست پیدا کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: دلیل این موفقیت دیپلماسی انرژی فعال دولت در حوزه انرژی و نگاه به همسایگان بوده است. کشور‌های پیرامونی ایران بازار‌های بزرگی دارند که ما می‌توانیم این بازار‌ها را در اختیار بگیریم.

حسینی با بیان اینکه دولت سیزدهم توانست بین دو‌گانه دیپلماسی و میدان تناسب خوبی برقرار کند، افزود: در دولت قبل به جای اینکه میدان را در خدمت دیپلماسی بگذاریم یک دوگانه‌ای ایجاد شد و یک تقابل مصنوعی بین این دو مؤلفه دیپلماسی و میدان ایجاد و باعث شد که دیپلماسی فعالی نداشته باشیم. در حالی که در دولت شهید رئیسی بین دیپلماسی و میدان هم افزایی برقرار شد و این مسأله به افزایش تجارت خارجی انرژی در حوزه نفت و گاز کمک کرد.

عضو هیأت علمی مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز افزود: از سوی دیگر در چند سال قبل با رشد 275 درصدی در وصول درآمد‌های ارزی حاصل از فروش نفت خام و می‌عانات گازی مواجه شدیم که نتیجه بازطراحی تجارت انرژی در این دولت است.

حسینی گفت: با وجود این بازطراحی تجارت انرژی چون با یک غفلت چندین ساله در حوزه سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌ها مواجه بودیم به صورت 100 درصدی به اهداف خود نائل نشدیم.

عضو هیأت علمی مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه در این سال‌ها در به دلیل همین عدم سرمایه‌گذاری در حوزه زیر ساخت‌های انرژی باعث شد در چرخه تولید انرژی، انتقال، صادرات و... به نسبت کشور‌های همسایه عقب افتادیم بیان کرد: فعال شدن تجارت انرژی خارجی در حوزه نفت و گاز باعث شد کلیه نفت و می‌عانات گازی شناور روی دریا با این دیپلماسی انرژی صفر و به فروش برسد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.