روایت العربی الجدید از بمباران کور رفح توسط صهیونیست‌ها

حدود یک ماه از آغاز حمله رژیم صهیونیستی به رفح و تعمد آن در تخریب سازه‌ها می‌گذرد. این حملات به تخریب ۵۰ درصد از زیرساخت‌ها و خانه‌ها در این منطقه منجر شده است.

به گزارش ارز پرس، استان رفح از هفتم مه گذشته هدف تخریب قرار گرفت و طبق گزارش اولیه دستگاه دفاع مدنی که برخی از نیروهایش برای عملیات امداد و نجات در اطراف منطقه حضور دارند، تعدادی از غیرنظامیان فلسطینی در مناطق غربی شهر رفح مستقر هستند چرا که به اندازه کافی پناهگاه برای آوارگان وجود ندارد و مهم‌ترین مراکز شهر و شهرک‌ها ظرف این یک ماه ویران شدند.

استان رفح با مساحتی نزدیک به ۵۵ کیلومتر مربع شامل شهر و اردوگاه رفح که پس از ماجرای اشغال فلسطین در طول این سال‌ها به یک اردوگاه بزرگ با شعبه‌های مختلف همانند اردوگاه الشابوره، اردوگاه یبنا و اردوگاه بزرگ تبدیل شده، و نیز روستاها و شهرک‌های واقع در شرق شهر رفح و شمال غرب این شهر است.

طبق برخی اطلاعات میدانی، نیروهای دفاع مدنی پس از آنکه ارتش اشغالگر کنترل کامل خود بر محور فیلادلفیا (صلاح‌الدین) را اعلام کرد، مناطق شهرک الشوکه، محله برزیل، محله السلام در شرق شهر رفح، اردوگاه یبنا، جنوب محله الشابوره، اردوگاه غربی در محله تل‌السلطان، محله التنور، محله منطقه زارع، محله سوئدی، مناطق نزدیک به نوار مرزی با مصر به طول ۱۴ کیلومتر همگی ویران شدند و حجم تخریب در آنها بالای ۷۵ درصد است.

برخی از افرادی که در شمال غرب شهر رفح در مرزهای محله السعودی و منطقه تل السلطان حضور دارند، تاکید می‌کنند که تعدادی از اهالی غزه به دلیل پر شدن مناطق مختلف غرب شهر خان‌یونس و دیرالبلح با آوارگان، اکنون در چادرها هستند البته آن‌ها از خطرات این اقدام مطلع هستند اما نبود پناهگاه‌ها آنها را به شدت خسته و فرسوده کرده به ویژه که در میان آنها افراد معلول و سالمند وجود دارند.

روایت العربی الجدید از بمباران کور رفح توسط صهیونیست‌ها
آوارگی فلسطینیان ار رفح

«محمد مهنا» همراه با والدین سالخورده و همسرش در منطقه غربی شهر رفح مستقر بوده و قادر به کوچ نیستند، آنها سه روز قبل در پی توقف فعالیت هیئت‌های کمک‌های بشردوستانه و آژانس آنروا در منطقه، برای تهیه مقداری کالا برای کمک به مردم و تغذیه افرادی که در این منطقه حضور دارند، از منطقه خارج شدند و در مناطق واقع در ابتدای محله تل السلطان از مشاهده حجم ویرانی‌ها شوکه شدند، آنها با توجه به نفوذ نیروهای اشغالگر به مناطق نزدیک به این منطقه که تا ۲۰ ماه قبل در زمره مناطق امن بود، خیلی پیشروی نکردند.

مهنا در این رابطه به العربی الجدید توضیح داد: رژیم اشغالگر در هفته جاری منطقه غرب شهر رفح را به شکلی بی‌هدف بمباران و بسیاری از خانه‌ها در این منطقه را ویران کرد و در نتیجه تخریب چند خیابان ما نتوانستیم به مراکز خرید و انبارهای غذا دسترسی پیدا کنیم، همچنین رژیم اشغالگر محل کسب تعدادی از آوارگان اردوگاه یبنا در نزدیکی مرزهای مصر را ویران کرده و آنها در حال حاضر در خطر و گرسنگی زندگی می‌کنند و ویرانی استان نیز ادامه دارد.

او افزود: هربار که از شهر رفح خارج می‌شویم می‌بینیم تخریب‌ها و ویرانی‌ها به شدت بیشتر شده، پیش از این رژیم اشغالگر با خودروهای نظامی خود در منطقه «تل زعرب» حضور داشت و هر فردی را که به سمت جنوب حرکت می‌کرد، هدف قرار می‌داد، ۲ جوانی که در این منطقه همراه ما بودند و سرپرستی خانواده‌هایشان را بر عهده داشتند، توسط آنها به شهادت رسیدند.

مهنا در ادامه گفت: در منطقه نه آب، نه برق و نه اینترنت وجود دارد. ما با خانواده‌هایمان در مناطقی که به آنجا آواره شدند، از طریق ایمیل در ارتباط هستیم، رفح به طور کامل ویران شده و آنچه مانع از حرکت ما می‌شود، خطرات کوچ است که می‌تواند خانواده ما را با خطر مرگ روبرو کند، دو تن از نزدیکان سالخورده من در نتیجه این کوچ فوت شدند و من نمی‌توانم پدر و مادرم را از دست بدهم به ویژه که آنها بیمار هستند.

روایت العربی الجدید از بمباران کور رفح توسط صهیونیست‌ها
تخریب خانه‌ها در رفح

«محمد الشاعر» که از نیروهای دفاع مدنی مستقر در منطقه است، در گفتگو با العربی الجدید تاکید کرد که تعدادی از نیروهای این دستگاه با هدف ارزیابی وضعیت کلی شهر رفح پس از تعطیلی تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آن حضور دارند، تعدادی از اهالی غزه به ویژه در مناطق غربی در خانه‌های خود باقی ماندند اما در کمتر از یک ماه، بیش از نیمی از استان رفح ویران شد.

این نیروی دفاع مدنی گفت: در محله السوئدی در جنوب غرب شهر رفح یک خانه دارم، رژیم اشغالگر این منطقه را که روستایی فراموش شده در این استان و همواره محروم از خدمات و ساکنانش اغلب فقیر بودند، ویران کرد. این روستا به دلیل نفوذ آب دریا دچار رانش‌هایی شده بود.

او افزود: رژیم اشغالگر این روستا را که خانه و بسیاری از خاطراتم در آنجا بود، به طور کامل ویران کرد، هرچند که زندگی ما از نظر خدماتی بسیار سخت بود، نیمی از زیرساخت‌های اصلی استان رفح و مناطق تاریخی آن همانند «تل زعرب» و برخی از مدارس شرقی آن ظرف یک ماه ویران شدند، با تخریب خیابان‌های اصلی آن، ارتباط شهر به روستاها و اردوگاه دیگر وجود ندارد.

این فلسطینی در ادامه گفت: رژیم صهیونیستی سیاست جداسازی شهر از راه‌های منتهی به مناطق غربی و شرقی و راه‌های منتهی به شهر خانیونس در شمال شهر رفح و راه‌های منتهی به گذرگاه زمینی رفح را به کار می‌برد و به این شکل مهم‌ترین مراکز استان رفح را از یکدیگر جدا و زیرساخت‌های آن را ویران کرده است، همچنین مهم‌ترین مسیرها در شهر رفح را ویران کرده و من پیش‌بینی می‌کنم که به دلیل اینکه نیروهای دفاع مدنی نمی‌توانند به برخی مناطق شرقی دسترسی پیدا کنند، حجم ویرانی‌ها افزایش یابد همانگونه که در هفته اول عملیات نظامی علیه رفح شاهد آن بودیم.

روایت العربی الجدید از بمباران کور رفح توسط صهیونیست‌ها
حملات رژیم صهیونیستی به رفح

پس از انتشار تصاویری از سوی رژیم صهیونیستی از تخریب گذرگاه زمینی رفح، اندوه اهالی غزه بابت تخریب به وجود آمده در این استان افزایش یافت، این مساله برای آنها یادآور تخریب فرودگاه بین‌المللی غزه در دسامبر سال ۲۰۰۱ را بود.

«محمد ابوطه» از ساکنان شهر رفح و مهندس معمار اظهار کرد: تخریب شهر رفح و گذرگاه زمینی آن پس از نابودی مسیرهای اصلی و محور فیلادلفیا در سایه بی‌توجهی جامعه جهانی به متوقف کردن جنگ و حملات به ویژه علیه شهر رفح، با هدف تخریب زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی نوار غزه و نابودی آینده ساکنان غزه و امکان سفر و ارتباط ‌آنها با جهان خارج انجام می‌شود.

دفتر اطلاع‌رسانی دولت غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد، رژیم اشغالگر زیرساخت‌های اقتصادی، دولتی و داخلی، محل‌های کسب و زیرساخت‌های کشاورزی و کارگری را ویران کرده و امکان دسترسی به محل کار و تامین خدمات دولتی، شبکه‌های راه‌ها و ارتباطات، آب، برق و اینترنت و همچنین زیرساخت‌های بهداشتی، آموزشی، حمایت اجتماعی و ارتباطات جمعی را نابود کرد.

ابوطه در ادامه گفت: از زمان انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰ رژیم صهیونیستی تاکید دارد که شهر رفح باید ویران شده و زیرساخت‌های دولتی برای ایجاد زمین‌های کشاورزی، مناطق تجاری یا فرودگاه و گذرگاه نداشته باشد. در حال حاضر بازگشت به شهر رفح پس از جنگ همانند بازگشت به شهر اشباح است بدون گذرگاه، غذا و آب، در طول ۱۰ سال گذشته همراه با برخی نهادهای بین‌المللی و داخلی در شهر رفح در حال برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های اصلاح زیرساخت‌های آب و مراکز درمانی بودیم، رژیم صهیونیستی انتقال تجهیزات و لوازم را محدود کرده بود تا این شهر توسعه پیدا نکرده و به منطقه اجتماعی مهمی تبدیل نشود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.