ترکیه پشت درب بیریکس ماند/ چگونه آغبند جایگزین زنگزور شد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ارز پرس، کریدورهای اقتصادی می‌توانند به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی ایران عمل کنند. با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران و پتانسیل‌های بالای اقتصادی، توسعه و تقویت کریدورهای اقتصادی می‌تواند به شکوفایی اقتصادی کشور و بهبود شرایط زندگی مردم کمک شایانی کند.

ضمن اینکه در کنار کریدورها عضویت ایران در پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای جدید در دولت مورد توجه قرار گرفت.  به طور مثال سازمان بریکس به عنوان یک اتحاد بین‌المللی تأثیرگذار، نقش مهمی در شکل‌دهی به نظم جدید جهانی ایفا می‌کند. این سازمان با تقویت همکاری‌های اقتصادی، چالش به هژمونی غرب، و ایجاد نهادهای مالی جدید، به دنبال ایجاد یک نظم جهانی چندقطبی و عادلانه‌تر است. کشورهای بریکس با همکاری مشترک و استفاده از پتانسیل‌های خود، می‌توانند به شکوفایی اقتصادی و توسعه پایدار در سطح جهانی کمک کنند.

امکان جهش صنعتی کشور با عملیاتی شدن قراردادهای جدید خارجی

محمد جمشیدی معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور اخیراً در خصوص اقدمات انجام شده در دولت سیزدهم در جهت انعقاد قراردادهای مشترک اقتصادی گفت: همچنان در حال پیگیری اقدامات بسیار مهمی هستیم و هیئت‌های ما در نقاط مختلف در حال کار هستند. در صورت نهایی شدن برخی از قراردادهایی که اقدامات آن در حال انجام است، می‌توان شاهد انقلاب صنعتی در ایران بود. اگر دولت آینده این تعهد و شجاعت را داشته باشد تا این اقدامات را به سرانجام برساند، سبب جهش بزرگ در حوزه صنعتی کشور خواهد شد.

روایت متفاوت از عضویت ایران و عربستان در بریکس/ ترکیه پشت در بریکس ماند

وی در مورد مسیر عضویت ایران در بریکس در مقایسه ب بجز کشورهایی که رابطه نزدیک‌تری با کشور ما دارند، مانند روسیه و چین، کشورهای دیگر مانند آفریقای جنوبی و هند نیز از عضویت ایران در بریکس حمایت کردند. عضویت ایران در بریکس بسیار اهمیت دارد. بریکس در حال طراحی نظام مالی و اقتصادی در نظم نوین جهانی است. اعضای آن نیز در حال افزایش است. ترکیه در تلاش است تا امسال که ریاست بریکس در اختیار روسیه است به عضویت آن در بیاید.

عربستان  نیز متقاضی عضویت در بریکس بود. زمانی که ما در حال پیگیری عضویت در بریکس بودیم، وزیر خارجه عربستان چند روز در آفریقای جنوبی مستقر شد تا بتواند عضویت خود را نهایی کند. این  درحالی است که براساس پروتکل‌های کشور عربستان این رویه معمول نبود.

امکان درآمدزایی ارزی از کریدور شمال-جنوب به اندازه درآمدهای نفتی/ چگونه ایران کریدور آغبند را جایگزین زنگزور کرد؟

جمشیدی در خصوص تلاش‌های انجام شده در مورد توسعه کریدورها گفت: تلاش برخی کشورها این بود که کریدور شمال-جنوب را دور بزنند. کار مهمی که آقای رئیسی انجام داد این بود که محکم پای آن ایستاد و امیدوار هستیم این رویکرد ادامه پیدا کند. این کریدور می‌تواند به اندازه نفت، برای کشور درآمد ارزی ایجاد کند. کریدور شمال-جنوب سبب می‌شود تا ایران محوریت پیدا کند در نتیجه اهمیت راهبردی نیز دارد.

یکی از کریدورهایی که بسیار مهم است و برخی کشورها و حتی ناتو به دنبال ایجاد آن بودند، زنگزور است. آقای رئیسی کسی بود که توانست پروژه ترانزیتی که به ضرر مردم ایران بود را متوقف کند. با مذاکراتی که با کشورهای حوزه قفقاز انجام شد، عملاً این مسیر از ایران عبور کرد. به این کریدور آغبند یا ارس گفته می‌شود. وقتی کریدورها از مسیر دیگری عبور کند، در نتیجه آن شما حذف خواهید شد.

وی افزود: شاید جدی ترین پروژه عملی آمریکا و دشمنان ما در 20 سال گذشته این بوده است که ایران را از تمام خطوط ترانزیتی، انتقال برق و انرژی از اطراف ایران عبور کند تا ایران منزوی شود. کاری که رئیس جمهور انجام داد کاملاً برعکس بود. رویکرد دولت این بود که همه مسیرها باید از ایران عبور کند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.