تجهیزات همه مراکز معاینه فنی خودروها نوسازی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، میرزایی قمی در آیین رونمایی از تجهیزات نوین سنجش آلایندگی خودروها در مراکز معاینه فنی شهرداری تهران که صبح امروز با حضور مهدی پیرهادی؛ رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته یک میلیون 664 هزار و 17 خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که یک میلیون و 300 هزار خودرو یعنی حدود 73 درصد خودروها موفق به دریافت گواهی معاینه فنی شده‌اند.

وی ادامه داد: در این بین 180 هزار 361 مورد از خودروها یعنی حدود 15 درصد مراجعین موفق به دریافت معاینه فنی برتر و 27 درصد آنها در مسیر اخذ گواهی معاینه فنی مردود شدند.

سرپرست ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه در شهر تهران 8 مرکز معاینه فنی وجود دارد که مالکیت آنها با شهرداری است اما مراکز دیگری هم وجود دارد که به صورت خصوصی و سیار هستند، تصریح کرد: به طور کلی 32 خط معاینه فنی سبک در تهران فعال است که 13 سال از نوسازی تجهیزات آنها گذشته است.

وی با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین مرکز معاینه فنی، مرکز بیهقی بوده که در سال 79 به عنوان اولین مرکز معاینه فنی کشور فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: طی 24 سال گذشته تعداد مراکز افزایش یافت اما آخرین اورهال مربوط به 13 سال گذشته بوده است و دستگاه‌های آلانایزر این خطوط از برندهای مختلف بوده‌اند علاوه بر این، عمر دستگاه‌های سنجش آلایندگی گازی نیز منقضی شده بود و لازم بود به‌روزرسانی شوند.

وی افزود: این در حالی بود که تأمین قطعات یدکی آنها نیز با مشکل مواجه شده بود و با توجه به متفاوت بودن برندها، از نظر هزینه‌ای نیز تعویض قطعات به صرفه نبود. مجموعه این عوامل باعث شد تا برای نوسازی تجهیزات اقدام کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین با طی پروسه قانونی، تجهیزات 8 مرکز معاینه فنی و 32 خط موجود نوسازی شد و دستگاه‌ها مورد امتحان قرار گرفتند و هماهنگی آنها با مرکز " سیمفا" نیز تست شد؛ علاوه بر خریداری دستگاه‌های سنجش،  تجهیزات کامپیوتری نیز که باید منطبق با دستگاه‌های آنالایزر باشد، خریداری و نوسازی شد.

میرزایی‌قمی در ادامه گفت: پیش‌بینی ما این است که استفاده از دستگاه‌های جدید می‌تواند منجر به کاهش 23 درصدی مونوکسیدکربن، کاهش 17 درصدی ترکیبات آلی و کاهش 8 درصدی نیتروژن شود.

وی با اشاره به آغاز پیک سفرهای تابستانی از شهروندان درخواست کرد حتما پیش از سفر، به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا شاهد حوادث کمتری باشیم زیرا 40 درصد تصادفات مربوط به خودروهای فاقد معاینه فنی است که اگر پیش از سفر نسبت به رفع مشکلات خودروی خود اقدام می‌کردند شاهد بروز این حوادث نبودیم.

سرپرست ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه خودروهای شهرستانی نیز می‌توانند به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند، اظهار کرد: همه مراکز معاینه فنی خودروها ظرفیت و استعداد پذیرش 3.7 میلیون خودرو در سال را دارند اما همانطور که اعلام کردم مراکز خصوصی و سیار، استعداد پذیرش 3.7 میلیون خودرو در سال را دارند اما سال گذشته تنها یک میلیون و 664 هزار خودرو مراجعه کردند.

به گفته وی، همه دستگاه‌ها و تجهیزات نصب شده مبتنی بر استانداردهای روز دنیا و استانداردهای داخلی است و هیچ گونه عقب ماندگی در این زمینه نداریم.

میرزایی‌قمی در پایان گفت: در فاز دوم نوسازی، دستگاهای سه گانه دارای پارامترهای ایمنی خودرو تا پایان نیمه اول سال انجام می‌شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.