واگذاری پرونده حج به دولت سوریه؛ واقع‌گرایی سیاسی ریاض

یک رسانه عربی در گزارشی به اقدام تازه ریاض در راستای گسترش روابط با دمشق و دادن پرونده حج به دولت سوریه و نتایج مثبت این گام پرداخت.

به گزارش ارز پرس، بعد از وقفه ۱۲ ساله به دلیل جنگ علیه سوریه، ریاض بعد از سرگیری روابطش با دمشق به واقع‌گرایی سیاسی روی آورد و پس از غلبه بر تمامی موانع لجستیکی در این زمینه، پرونده حج را به طور انحصاری به دولت سوریه و تحت نظارت وزارت اوقاف این کشور تحویل داد.

کاروان‌های حجاج سوری از فرودگاه بین‌المللی دمشق عازم اماکن مقدس در سرزمین حجاز شدند، این گام بی شک منجر به گسترش اختلافات و شکاف میان ریاض و گروه‌های موسوم به «جبهه مسلح معارضان سوری» شد.

حسام طالب، پژوهشگر و کارشناس امور گروهای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد در این باره گفت: عربستان با نپذیرفتن گذرنامه‌های صادره از سوی یک طرف غیرقانونی و تروریستی (گروه‌های معارض سوری) که در سال‌های جنگ سوریه امور حجاج این کشور را انجام می‌داد، موضعی قانونی و اخلاقی اتخاذ کرد.

وی تاکید کرد: اقداماتی که عربستان اکنون در این راستا انجام می‌دهد گامی در حمایت از ثبات منطقه است به‌ویژه اینکه روابط ریاض و دمشق در تمامی سطوح سیاسی و امنیتی از سرگرفته شد بنابراین طبیعی است که ریاض گذرنامه‌های صادره از سوی یک طرف سوری غیررسمی را نپذیرد.

این پژوهشگر افزود: سوریه اکنون روابط خوبی با عربستان دارد و این امر در راستای ثبات منطقه است به ویژه اینکه روابط ایران و عربستان نیز از سرگرفته شده و ما مرحله متفاوتی از سیاست عربستان را تجربه می‌کنیم و امیدواریم در راستای تقویت ثبات در منطقه تداوم داشته باشد.

حسام طالب درمورد موضع ترکیه در این زمینه نیز گفت: آنکارا در تمام سالیان جنگ علیه سوریه گذرنامه‌های صادره از سوی طرف‌های غیر رسمی را قبول نمی‌کرد و درب کنسولگری سوریه در ترکیه در مرحله جنگ باز بود و هیچ‌گاه بسته نشد. بنابراین حتی ترکیه که حامی این گروه‌های تروریستی است و به آن‌ها پوشش سیاسی، نظامی و امنیتی می‌دهد، علیرغم ملاحظات گسترده نسبت به اقدامات خونین در سوریه، حاضر به انجام این کار نشد و برای انجام کارهای رسمی در تمامی زمینه‌ها با دولت سوریه تعامل می‌کند.

از سوی دیگر، محمد علی، تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با العهد در این خصوص گفت: اقدام ریاض در دادن پرونده حج به وزارت اوقاف سوریه و اعزام کاروان های حجاج سوری از فرودگاه بین‌المللی دمشق گامی طبیعی در راستای تلاش عربستان برای انتقال از مرحله درگیری منطقه‌ای به مرحله تفاهم است. گام عربستان در تعیین سفیر در دمشق نشان می‌دهد که این کشور به دنبال ایجاد تفاهم‌های منطقه‌ای برای مدیریت درگیری‌های منطقه است تا در باتلاق این درگیری‌ها نیفتند.

وی تاکید کرد: روابط ریاض با معارضان سوری قطع نشده است اما این روابط دیگر به صورت حمایت‌های مخفیانه از آن‌ها نیست. چه بسا عربستان به این گروه‌ها فشار بیاورد تا موضع متناسب با سیاست‌های جدید ریاض اتخاذ کنند و وارد درگیری‌هایی که پیامدهای آن مشخص نیست نشوند. همچنین ممکن است عربستان میان دمشق و این گروه‌های مسلح میانجیگری کند و امور به مرحله قبل از بحران سوریه بازگردد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.