جمهوری‌خواهان به دنبال توقف بودجه برای اسکله نظامی غزه

جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا تازه‌ترین افرادی هستند که از ابتکار «جو بایدن» مبنی بر ساخت اسکله نظامی در غزه جهت ارسال کمک‌ها به این باریکه انتقاد کرده‌اند و پیش از آن افراد و رسانه‌های دیگری نیز نارکارآمدی و هزینه سنگین آن را برجسته ساخته بودند.

به گزارش ارز پرس، گروهی از قانونگذاران جمهوری‌خواه در اصلاحیه پیشنهادی به لایحه اختیارات دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۲۵ به دنبال ممنوعیت پنتاگون از تخصیص بودجه به این پروژه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هستند.

پایگاه خبری «میدل ایست آی» به نقل از این اصلاحیه گزارش کرد: «وزارت دفاع برای سال مالی ۲۰۲۵ نباید اجازه ارسال بودجه‌ای جهت ساخت، حفظ و یا تعمیر اسکله نظامی غزه را بدهد.»

«نانسی میس» نماینده جمهوری‌خواه کنگره از ایالت کارولینای جنوبی که این اصلاحیه را به مجلس نمایندگان آمریکا معرفی کرده، ضمن آنکه این پروژه را «فاجعه» خواند، بودجه‌ای را که صرف این اسکله نظامی می‌شود را مستحق خود آمریکایی‌ها دانست و شهروندان این کشور را «اولویت» قرار داد.

در بحبوحه انتقادات شدید از رویکرد دولت آمریکا در قبال جنگ غزه، «جو بایدن» در اوایل سال جاری میلادی از ساخت اسکله‌ای نظامی جهت انتقال کمک‌ها به این باریکه خبر داد اما این اسکله ۲۳۰ میلیون دلاری که تقریبا دو هفته پیش به دلیل شرایط آب‌وهوایی شکسته شد و ظاهرا قرار است مجددا فعالیت خود را از سر بگیرد، ثابت کرد که مفید واقع نشده و شاید به زودی به فاجعه‌ای بدل شود.

این اسکله نظامی از ابتدا با مشکلاتی مواجه بوده است. پس از فروریختن بخشی از این اسکله موقت در اثر امواج شدید، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به «سنتکام» اعلام کرد که چهار کشتی متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده که در یک ماموریت پشتیبانی بشردوستانه در سواحل غزه مستقر بودند، بر اثر شرایط جوی ناپایدار و امواج شدید دچار آسیب شدند. هم‌چنین کمک‌ها در این اسکله یا بعضا غارت شدند و یا مقدار محدودی از آنها به دست مردم غزه رسید.

ایالات متحده اکنون به دلیل نگرانی‌ها از شرایط بد آب‌وهوایی، در حال بررسی برچیدن موقت و یا تغییر مکان این اسکله در سواحل غزه برای دومین بار است.

پس از آنکه در ماه گذشته میلادی این اسکله دو بار آسیب دید و تعمیر شد، اکنون با این سؤال مواجه است که آیا سازمان ملل حتی به استفاده از آن برای توزیع کمک‌ها ادامه خواهد داد یا خیر.

جمهوری‌خواهان به دنبال توقف بودجه برای اسکله نظامی غزه
اسکله نظامی غزه

موانع فزاینده‌ای که مدتهاست بر سر این اسکله قرار گرفته، مُهر تاییدی است بر آنچه مقامات سابق آمریکا، آژانس‌های امدادی و ناظران دولتی می‌گویند؛ آنها معتقدند که این اقدام دولت جو بایدن صرفا «خودنمایی» بوده تا افکار عمومی را از جنایات مداوم رژیم صهیونیستی در نوار غزه و محدودیت‌های این رژیم در ارسال کمک به این باریکه دور کند.

«اسکات پُل» که سیاست‌های بشردوستانه در سازمان کمک‌رسانی آکسفام را رهبری می‌کند، به میدل ایست آی گفت: «این اسکله حواس‌پرتی بسیار زیاد و پرهزینه‌ای نسبت به کاری که باید انجام دهیم و مشکلاتی که باید حل کنیم، بوده است. این راهی برای اجتناب از پرداختن به بحرانی‌ترین موانع کمک‌های بشردوستانه در غزه بود و بنابراین فکر می‌کنم منصفانه است که بگوییم حتی انتظارات متوسط ​​دولت از آن را نیز برآورده نکرده است.»

«آنی شیل» مدیر گروه حقوق بشری «مرکز امور غیرنظامیان در درگیری» نیز در گفت‌وگو با میدل ایست آی گفت: «وجود این اسکله اعتراف مشخصی است که رئیس‌جمهور بایدن رسما از آن خودداری کرده؛ اینکه اسرائیل به طور سیستماتیک کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌های گرسنه را مسدود می‌کند.»

علاوه بر تمامی انتقادات علیه طرح بایدن برای این اسکله، مجله تایم هم اخیرا در گزارشی تاکید کرد: «به طور خلاصه، هزینه‌ها و خطرات اسکله بیشتر از مزایای آن است. ایالات متحده هیچ چیز استراتژیکی از این اسکله به دست نمی‌آورد و با بهره‌برداری کامل، تنها بخشی از کمک‌های روزانه مورد نیاز غزه تامین می‌شود که آن هم به شدت ناکافی است.»

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.