موضع گیری های ارزی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم چیست؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ارز پرس، در این روزها و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری تنور انتخابات داغ و داغ تر می شود. در این بین کاندیدهای ریاست جمهوری نیز سعی می کنند با ارائه نظرها، گفتمان و راهبرد ها و تیم اجرایی خود را برای مخاطبانشان شفاف تر کنند. از همین رو میزگردهای اقتصادی آنها در رسانه ی ملی آغاز شده و هر یک از این نامزدها سعی در ارائه نقطه نظرات و دیدگاه های خود در خصوص موضوعات مختلف اقتصادی دارند.

در این گزارش قصد داریم تا به مرور نظرات نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ی ریاست جمهوری بپردازیم. گفتنی است تا کنون میزگرد اقتصادی یکی از نامزدها برگزار نشده است و به همین جهت در این گزارش، آورده نشده که البته در ادامه تکمیل می شود.

زاکانی: سپردن نرخ ارز بدست بازار، بسیار غلط است

زاکانی در خصوص مدیریت نرخ ارز و عدم رسمیت بخشی به بازار غیر رسمی گفت: بانکی را در کشور داریم که طی یک سال 7.5 درصد تورم در کشور ایجاد کرده است. نقدینگی مثل آب میماند و میشود آن را هدایت کرد و یا مثل سیل شود، یکی از مثالهای آن بحث مسکن است. نرخ ارز دستوری نیست و دستوری هست، یعنی نمیشود بدون کار کارشناسی دستور تغییر نرخ ارز را داد. نرخ ارز را به دست بازار نمیدهند این کار بسیار غلط و نادرستی است.

قاضی زاده هاشمی: بازار غیر رسمی ارز را باید به رسمیت بشناسیم

دیگر نامزدی که تا کنون در خصوص حوزه ارز اظهار نظر کرده است، قاضی زاده هاشمی است که در این حوزه گفته است:

حراج هلندی می‌تواند نوسانات ارز را کنترل کند و به جای اینکه وارد سرکوب قیمت شویم باید ذره ذره سرمایه گذاری را میان مدت و دراز مدت کنیم.

مشاور پزشکیان: در دولت پزشکیان، ارز باید تک نرخی شود

عبده مشاور اقتصادی پزشکیان نیز در خصوص رویکرد این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در خصوص حوزه ی ارز گفت: اصلاحات اقتصادی یکی از لزوماتش ایجاد ارتباط با دنیاست. راه حل های عمومی اقتصاد در دنیا، شناخته شده هستند و توسط 195 کشور که تورم تک رقمی دارند امتحان شده اند. نظام ارزی ما آشفته است و به همین دلیل است که افراد به دنبال عدم عرضه محصولات خود در بازار هستند.

40 سال است که اقتصاددانان ما می گویند نظام تک نرخی برای ارز حاکم باشد. بنابراین باید به دنبال نظام تک نرخی ارز باشیم.

قالیباف: نرخ نیمایی در قالب یک کریدور، ماهانه 1.5 تا 1.7 درصد باید رشد کند

قالباف دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به پیش بینی پذیر کردن نرخ ارز گفت: همانطور که اقتصاد باید پیش بینی پذیر باشد نرخ ارز نیز باید قابل پیش بینی باشد. ما نمی توانیم نسبت به نرخ ارزی که در چهارراه استانبول یا هرجای دیگری هست، بی تفاوت باشد. دولت باید به گونه ای در
این بازار مداخله کند، که در آخر در انتهای سال صفر باشد.

وی ادامه داد: دولت نباید سیاست های غلطی را تدوین کند که جذابیت واردات ما بیشتر از صادرات شود. یکی از کارهایی که در قانون بانک مرکزی قرار دادیم این بود که عهده ی کامل ارز را به بانک مرکزی واگذار کردیم که نگوید بخشی از آن در مدیریت من نیست. ما حتما باید نرخ نیمایی را باید بگونه ای باشد که نرخ ماهیانه آن بین 1.5 تا 1.7 رشد کند. همچنین با دخالت در بازار ازاد نیز بتوانیم آن نرخ را به سمت پایین کنترل کنیم.

جلیلی: یکی از عوامل اختلال بازار ارز، فاصله ی تخصیص تا تامین است.

ما اگر در خصوص این صحبت می کنیم که بازار ارز باید سامان پیدا کند، ابتدا باید مشخص کنید که مصارف ارزی و منابع ارزی شما چیست. یعنی چه چیزی را می خواهی تخصیص بدهی، اولویت ها با چیست. به عنوان مثال یکی از اشکالات بازار عرض چیست؟ این است که یک وارد کننده می رود  ثبت سفارش می کند، دستگاه مربوط (وزارت صمت) ثبت سفارش می کند، بر اساس این ثبت سفارش، وارد کننده می رود برای تخصیص ارز، اما در اینجا فاصله ی تامین ارز تا تخصیص ارز، چندماه زمان میبرد.

وی ادامه داد: وارد کننده برای اینکه زودتر بتواند واردات خود را سامان دهد، می رود و از بازار غیر رسمی ارز تهیه می کند و واردات خود را انجام  میدهد. همین موضوع یکی از مواردی است که منجر می شود تا نرخ ارز در بازار غیر رسمی به واسطه ی تقاضایی که شکل گرفته افزایش یابد. بعد از اینکه تامین ارز توسط بانک مرکزی صورت گرفت وارد کننده ارز خود را در بازار غیررسمی می فروشد. در واقع در اینجا عامل اخلال فاصله ی بین تخصیص تا تامین ارز است. همچنین ما باید به حاکمیت ریال در اقتصاد ایران بهای بیشتری بدهیم و آن را پیاده کنیم.

انتهای پیام/

 

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.