روایت جمشیدی از مذاکرات شهید رئیسی برای گسترش روابط خارجی

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری ارز پرس، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی درخصوص اقدامات شهید رئیسی در دولت سیزدهم بیان کرد: عملکرد آقای رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی مورد اقبال گسترده کشورهای جهان قرار داشت و تعامل‌ها نیز بسیاری از کشورها می‌گفتند رویکرد موفقی در سیاست خارجی دارید.

وی افزود: تعامل‌های گسترده‌ای از شرق آسیا تا آفریقا، آمریکای لاتین و حتی اروپا وجود داشت. ایشان شخصاً موضوعات سیاست خارجی را دنبال و پیگیری می‌کرد.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور عنوان کرد: بعد از شهادت ایشان، کشورهای متعددی اعلام عزای عمومی کرده و با حجم پیام‌های تسلیت مواجه بودیم. رهبر معظم انقلاب صراحتاً اعلام کردند که عملکرد آقای رئیسی موفق بوده است.

جمشیدی اظهار داشت: برخی می‌گویند که فقط آقای رئیسی شخصیت خوبی داشت ولی بنده می‌گویم در حکمرانی، کشورداری و سیاستمداری شخصیتِ فردِ مسئول نقش مهمی دارد. اتفاقا مهم است که چه کسی با چه ویژگی‌های فردی رئیس‌جمهور می‌شود و این‌ها در کشورداری موثر است. 

وی با بیان اینکه شهید رئیسی به انقلاب و انقلابی‌گری کاملا معتقد بود، گفت: آقای رئیسی هرچه دستاورد در عرصه سیاست خارجی داشت، به‌خاطر اعتقادش به انقلاب و خط امام و رهبری بود. انقلاب ما، ایران را سربلند کرد و استقلال را برای کشور آورد و موجب شد ایران خط مشی ملی مستقل داشته باشد و زمینه برای کار فراهم می‌شود.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: آقای رئیسی بین کشورهای مختلف و دوستان و دشمنان اعتبار داشت و از او حساب می‌بردند. کسی که خود را از انقلاب جدا می‌کند، مانند کسی است که خود را والدینش جدا می‌کند. ایشان انقلاب را نقطه قوت می‌دانست و کسی بود که وقتی می‌خواست در حوزه سیاست خارجی ورود کند، از نقاط قوت کشور شروع می‌کرد.

جمشیدی اظهار داشت: آقای رئیسی بر استقلال کشور تأکید داشت و این در حالیست که برخی این‌گونه نبودند. استقلال با انزوا متفاوت است و وابستگی موجب می‌شود که رابطه ارباب و رعیتی ایجاد شود. تاریخ سیاسی کشور ما در 100 سال گذشته بر این مفاهیم بوده است.

وی ادامه داد: برخی احساس می‌کنند اگر دنبال افزایش قدرت ملی‌مان باشیم، این را در وابستگی می‌بینند. استقلال ارزش ذاتی دارد و بسیاری از کشورهای دنیا به هویت‌های ملی خود باز می‌گردند. ملیّت‌ها و هویت‌های ملی ارزش بیشتری یافته است. امروزه در اروپا ملیت‌ها مطرح شده و اروپا خود را از آمریکا جدا می‌کند.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور اضافه کرد: هر وقت به سوی استقلال حرکت کردیم، قدرت‌های بیگانه مقابل ملت ایران ایستادند؛ زمان مصدق وقتی به سوی ملی کردن صنعت نفت رفتیم، ما را تحریم کردند و تحریم متعلق به بعد از انقلاب نیست. و وقتی مصدق به آمریکا پناه برد، به او خیانت شد و کودتا کردند.

جمشیدی گفت: وقتی انقلاب مردمی ایران شکل گرفت، آمریکا و غرب ما را تحریم کردند؛ وقتی در حوزه هسته‌ای حرکت کردیم ما را تحریم کردند.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید صادقانه محیط را ببیند و ارزیابی صحیح از وضعیت داشته خاطر نشان کرد: در دولت‌های گذشته یکی از مقامات عالی کتابی درخصوص عملکرد خود در حوزه خارجی و مساله امنیت ملی نوشته است. بنده اسناد این کتاب را دیده و خوانده‌ام؛ مثال‌ها زیاد است ولی در کتاب خود درخصوص مذاکرات هسته‌ای نوشته که "توافق شد برنامه هسته‌ای ایران به‌صورت مقطعی متوقف و یا تعطیل شود". ولی بنده اصل سند را دیدم و کلمه‌ی «مقطعی» وجود نداشت و بلکه کلمه «قطعی» وجود داشت.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: آیا این صداقت با مردم است؟ چرا کتاب می‌نویسند و خلاف واقع می‌گویند؟ در مذاکراتی که در دوره گذشته دنبال می‌شد، طرف آمریکایی به ایران پیشنهاداتی برای  آغاز مذاکراتی که منجر به برجام شد، داشت. گفته می‌شد آمریکا چیزهایی را پذیرفته و امتیازهایی می‌دهد که برخی ارزش راهبردی داشت که شاید انگیزه مذاکرات از آن‌جا شکل گرفت، یک کشور هم بین ایران و آمریکا واسط بود. واقعیت این بود که با بررسی‌ها متوجه شدیم برخی افراد در داخل کشور مواردی را به مقامات عالی و بالا منتقل کردند که واقعیت نداشته و در مذارکات مطرح نشده بود.

جمشیدی خاطر نشان کرد: مثلا من می‌گویم این معامله را می‌کنم به شرطی که قیمت این‌قدر باشد و بعد می‌بینیم که عدد این نبوده و خودشان اعداد را منتقل کردند. این عدم صداقت با جامعه و حاکمیت است. صداقت برای رئیس‌جمهور و تیمش مهم است.

وی عنوان کرد: آقای رئیسی می‌گفت تلاش را انجام دهید و اگر درباره وعده‌ای نتوانستید، موضوع را با مردم در میان بگذارید. بنده در فعالیت‌های سیاسی‌ام متوجه شده‌ام که صفت شجاعت برای کارگزاران نظام مطرح شده، واجب است و تشریفاتی نیست؛ چون وقتی فرد در جایگاه تصمیم‌گیری برای ملت قرار می‌گیرد، انبوهی از فشارها از داخل و خارج شکل می‌گیرد و فرد باید به‌خاطر منافع کشور جلوی جریان‌ها بایستد. اگر کسی به‌خاطر منافع مردم و کشورش هزینه دهد، این شجاعت می‌خواهد.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور بیان کرد: شهید رئیسی در عین حالی که در سیاست خارجی دستاورد داشت، ویژگی‌های فردی‌اش به‌درد سیاست خارجی می‌خورد. اگر کسی منافع خود، طیف و جناحش را در نظر بگیرد، نمی‌تواند در عرصه بین‌الملل پیروز شود.

جمشیدی گفت: دولت آقای رئیسی بسترهای زیادی برای تعامل خارجی ایجاد کرد؛ درک درست از دنیا این است که قدرت و ثروت از غرب به شرق در حال  حرکت است و خود آمریکایی‌ها به این اذعان دارند. سیاست آقای رئیسی به شرق هم توجه داشت، البته شرقِ جغرافیایی مد نظر نیست و شرقِ اقتصادی مد نظر است. باید پیوندها بین ایران و کشورها تقویت شود و این‌طور نبود که ما در دامن یک یا دو کشور افتاده باشیم.

وی افزود: آقای رئیسی در گفت‌وگو با یک مقام عالی هند گفت که ما با همه کشورها کار می‌کنیم و این‌طور نیست که فقط با یک یا دو کشور کار کنیم. بعد از این تعاملات بود که ما در بریکس عضویت یافتیم؛ بریکسی که نظام اقتصادی و مالی دنیا را طراحی می‌کند و در حالیست که ترکیه هم‌اکنون می‌کوشد که عضو بریکس شود.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: زمانی که در حال کار برای عضویت در بریکس بودیم، وزیر خارجه عربستان چندین روز به آفریقا رفت تا بتواند عضویت در بریکس را بگیرد.

جمشیدی بیان کرد: برخی نگاه علمی و راهبردی ندارند؛ باید با همه دنیا تعامل کرد. برخی کاندیداها می‌گویند باید با کشورها روابط گسترده داشته باشیم؛ دولت آقای رئیسی روابط با کشورها را احیا کرد. زمانی که شیخ نمر اعدام شد که کار ناشایستی هم بود، دولت و وزارت کشور وقت تذکر دادند که مراقب باشید حریم سفارتخانه عربستان حفظ شود و البته حمله به سفارت عربستان کار درستی نبود ولی این اتفاق در کدام دولت رخ داد؟

وی ادامه داد: در زمان وحشی‌گریِ اسرائیل، بسیاری از جریانات می‌خواستند به کشورهای اروپایی فشار بیاورند ولی ممکن بود تجمع‌ها از کنترل شود، دولت آقای رئیسی این را کنترل کرد؛ در حالی که اقدامات اسرائیل شدیداً را محکوم می‌کنیم.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفت: امروزه یک بستر برای تعامل و تجارت مهیاست. جدای از روابط تجاری بین ایران و بسیاری از کشورها، برای اولین‌بار در تاریخ انقلاب اسلامی ما قرارداد تجارت آزاد با اوراسیا را امضا کردیم؛  این موجب می‌شود وقتی از یک کشور کالایی وارد کنید، مزیت‌سنجی می‌شود و موجب تسهیل تجارت خواهد شد.

جمشیدی اظهار داشت: مثلاً ما با کشورهای اوراسیا و سوریه تجات آزاد را امضا کردیم؛ باید منفعت اقتصادی به ایران هم برسد و تجار و بخش خصوصی انگیزه‌ی کار در این کشورها داشته باشند.

وی گفت: امروزه که روزهای پایان دولت شهید رئیسی است، کارها دنبال می‌شود تا ان‌شاالله منافع سرشاری نصیب ملت ما شود. برخی قراردادها که در حال انجام است می‌تواند انقلاب صنعتی را در ایران اجرا کند.

جمشیدی بیان کرد: برای اینکه کشور تاب‌آوری داشته باشد و کشور معطل غرب نشود و بند به لبخند برخی کشورها نشود، حواس آقای رئیسی به تحولات جهانی هم بود. امروزه جنگ جاری بر سر کریدورهاست. مشاور امنیت ملی آمریکا در یک سخنرانی گفته بود ما ترسیم کریدور هند-امارات-عربستان- اسرائیل را دنبال می‌کنیم و این، کریدور شمال-جنوب را دور می‌زند. اما آقای رئیسی بر کریدور شمال-جنوب ایستادگی کرد و این کریدور به اندازه درآمد نفتی، برای ما درآمد دارد.

وی افزود: برخی کشورها و ناتو می‌خواستند کریدور زنگزور از قفقاز عبور کند و آقای رئیسی این پروژه ترانزیتی را که به ضرر ایران بود را متوقف و این مسیر از داخل ایران عبور کرد و نامش کریدور ارس است. ایشان نیز در آخرین سفرشان، در محل این کریدور رفته و بازدیدی داشتند.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفت: جدی‌ترین پروژه عملی آمریکا و دشمنان ما این بوده که مسیرهای ترانزیتی و خطوط انتقال انرژی از ایران عبور نکند و ما را در منطقه منزوی کنند اما آقای رئیسی پیگیری می‌کرد این مسیرها از ایران عبور کند و موجب می‌شد که ایران محوریت پیدا کند.

جمشیدی خاطر نشان کرد: ما در تجارت خارجی رکورد زدیم و چشم دنیا به فروش نفت ما متحیر شد. من نگرانم این دستاوردها که به نفع ملت ماست، تفکرات سابق بیایند و دچار عقب‌گرد شویم. رقابت‌های ژئوپلتیک در دنیا احیا شده و اگر کسی بازیگری فعال ایران در عرصه خارجی را کُند و یا متوقف کند، جا می‌مانیم.

وی اضافه کرد: مثلاً کشور افغانستان که شرایط خاص خود را دارد، در ایجاد کریدور ترانزیتی پیش می‌رود؛ با اینکه کشوری با شرایط خاص و محدودیت‌هاست. وقتی این کشورها تلاش می‌کنند، ما فعالیت نکنیم و دنبال موضوع مذاکره با آمریکا برویم؟

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیسی می‌گفت سیاست خارجی ما از برجام شروع نمی‌شود و به آن ختم نمی‌شود. البته مذاکرات انجام شد و حدود 40 درصد توافق برجام بهبود یافت و طرف مقابل در وقایع سال 1401 آن را متوقف کرد و دشمنان خارجی و داخلی بازی‌های متفاوتی را رقم زدند.

جمشیدی اظهار داشت: در این شرایط، باید با مردم صادقانه صحبت کرد. آقای رئیسی در سفر پاکستان به دو ایالت این کشور سفر کرد و به موضوع تمدن توجه داشت. ایشان در جلسات، به پیوندهای تمدنی، فرهنگی و دینی دقت داشت و به هویت ما نگاه داشت. ما با یکی از کشورهای همسایه، یک شاعر مشترک داریم و آن شاعر بیشتر به زبان آن کشور شعر می‌سرود و آن‌ها وی را متعلق به خود می‌دانستند؛ آقای رئیسی می‌گفت باید اجلاس بزرگداشت این شاعر را برگزار و پیوند تمدنی را مستحکم کنیم.

وی افزود: در دولت قبل، رئیس‌جمهورِ یک کشور بزرگ شرقی به ایران آمد و با او حتی در تشریفات هم بد برخورد شد و آن مقام آسیایی گفت که این‌ها نمی‌خواهند با ما کار کنند و من هنوز در تهرانم و مقامات ایرانی به سراغ یک مقام اروپایی می‌روند. به‌همین خاطر بود که زمینه‌های کار کردن با ایران متوقف شد. فشارِ این موضوع هم به مردم می‌آید؛ باید با کسی تعامل کرد که با ما کار اقتصادی کند؛ این‌ها مشکلات کشور بوده است.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت: ان‌شاالله دولتی بر کار بیاید که به تفکرات سابق بر نگردیم. ما در عملیات وعده صادق بسیاری از پروژه‌های غرب را از بین بردیم. شیعه‌هراسی، ایران‌هراسی و امثال آن که علیه ایران بود، با حمایت ایران از فلسطین زمانی که اعراب بی‌صدا بودند و ایران از فلسطین دفاع می‌کرد، از بین رفت و دیگر سخنی از ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی نبود.

جمشیدی عنوان کرد: آقای رئیسی نشان داد که زبان دنیا را می‌فهمد و زبان دنیا، با فیگور گرفتن نیست.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.