گلایه عضو شورای شهر از خودروسازان و محیط زیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، مهدی پیرهادی؛ رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران امروز در آیین رونمایی از تجهیزات نوین سنجش آلایندگی خودرو‌ها در مراکز معاینه فنی شهرداری تهران، با اشاره به اینکه هفته گذشته مربوط به محیط زیست بود، اظهار کرد: در چند سال گذشته به موضوعات محیط زیستی به صورت بنیادین پرداختیم و چندین مطالعه و مصوبه در خصوص این موضوع داشتیم که یکی از آن‌ها الزام شهرداری به طرح بازچرخانی آب و طرح جامع آب خام بوده است.

وی ادامه داد: در تهران با کمبود منابع آبی مواجه هستیم و این طرح‌ها می‌تواند باعث صرفه‌جویی کلان در این حوزه شود؛ گرچه موضوع آب صرفاً در آب شرب و فضای سبز نیست زیرا بیشتر هدر رفت آب در کشور مربوط به حوزه کشاورزی است و سایر موضوعات نقش بسیار ناچیزی در این امر دارند که لازم است دولت بعدی به این امر توجه کند.

پیرهادی در ادامه با بیان اینکه مدیریت شهری تهران نسبت به موضوع محیط زیست توجه ویژه داشته است، افزود: برقی‌سازی خودرو‌ها، اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها آغاز رویه‌ای بی‌نظیر در شهر تهران بود که کمتر به این مسأله توجه شده بود.

وی ادامه داد: از ظرفیت همه خودروساز‌های داخلی استفاده شده اما با توان آن‌ها نمی‌شد تا 20 سال آینده اقدام خاصی کرد. این در حالی است که هر ساله هزاران نفر در تهران جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند اما اکنون که شهرداری نسبت به برقی‌سازی اقدام کرده خیلی از افراد این موضوع را زیر سؤال می‌برند در حالی که در گذشته خواهان برقی‌سازی بودند!

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: جدا از تأثیر برقی‌سازی بر آلودگی هوا، بر نقش این خودرو‌ها در آلودگی صوتی کمتر توجه می‌شود در حالی که آلودگی صوتی در خودرو‌های برقی به شدت پایین است و کاهش مصرف سوخت و افزایش سلامت مردم از دیگر تفاوت‌های خودرو‌های برقی با دیزلی است.

به گفته وی، باید رسانه‌ها در خصوص برقی‌سازی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها روشنگری کنند چراکه کار خوب را نباید بد جلوه داد و نباید در بازی افراد قدرت و ثروت قرار گرفت.

پیرهادی در ادامه سخنان خود به رونمایی از تجهیزات نوین سنجس آلایندگی خودرو‌ها، اشاره کرد و گفت: تجهیزات نوینی که امروز شاهد افتتاح آن هستیم در راستای موضوعات محیط زیستی است و اگر سراغ برقی‌سازی می‌رویم حتماً باید تجهیزات نوین این عرصه را هم داشته باشیم.

وی با گلایه از خودروساز‌ها گفت: چرا 22 درصد از خودرو‌هایی که زیر 2 سال هستند در معاینه فنی مردود می‌شوند؟ من سال‌های سال سوار یک ماشین خارجی شدم و یک بار به تعمیرگاه نرفتم ولی الان چرا باید خودرو‌های داخلی به این شکل باشد؟

وی با بیان اینکه در سال گذشته شهرداری تهران را ملزم کردیم که یک سیاهه انتشار جدید را تهیه کند که دانشگاه علم و صنعت برنده این موضوع شد، خاطرنشان کرد: این هم یک اتفاق محیط زیستی است و فکر می‌کنم احکام صادره این دوره یکی از مترقی‌ترین احکام دوره‌های مدیریت شهری است.

پیرهادی گفت: بر اساس سیاهه انتشار، 11 درصد انتشار آلاینده‌های گازی و 4 درصد ذرات معلق ناشی از منابع متحرک خودرو‌های پلاک شهرستان است و متأسفانه صرفاً 37 درصد از خودرو‌های پلاک تهران به مراکز مراجعه می‌کنند و 40 درصد به شهر‌های اقماری ‌می‌روند.

به گفته وی، باید خودرو‌های تهران در پایتخت معاینه فنی بگیرند و از دولت می‌خواهیم که این موضوع را به جد پیگیری کند چراکه بسیاری از بیماری‌های شهروندان مربوط به آلاینده هاست.

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه خرابی دوربین‌های نظارتی موضوع دیگری است که دولت و شهرداری باید نسبت به مرتفع کردن آن اقدام کنند، اظهار کرد: از سازمان محیط زیست به دلیل عدم الزام موتورسیکلت‌ها به معاینه فنی که باعث افزایش آلاینده‌ها می‌شود گلایه داریم و از دولت بعدی تقاضا می‌کنم نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز یکی از موضوعاتی که کاندیدا‌های رئیس جمهوری باید به آن بپردازند موضوع محیط زیست است، گفت: به کسی که موضوع محیط زیست برایش اولویت نباشد نباید رای داد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.