میزگرد زاکانی/محدویتی برای ارتباط حتی با عربستان وجود ندارد

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری ارز پرس، برنامه‌ «میزگرد سیاسی» عصر امروز شنبه 26 خرداد با حضور علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و دو تن از کارشناسان این نامزد از جمله  جلال دهقانی فیروزآبادی و  مجید غلامزاده برگزار شد.همچنین 3 تن از کارشناسان سجادپور، متقی، فواد ایزدی در برنامه حضور داشتند.

زاکانی در این برنامه درباره سیاست خارجی اظهار کرد:  سیاست خارجی برای ما بسیار مهم است چرا که انقلاب اسلامی یک پیام جدیدی را برای جهان داشت. سیاست خارجی به واسطه موقعیت ممتاز فرهنگی اسلامی ایرانی و موقعیت ویژه جغرافیای سیاسی کشور و اهمیت منطقه غرب آسیا در جهان اهمیت دارد که به ما دیکته می‌کند سیاست خارجی را به عنوان اولویت اساسی مدنظر داشته باشیم.

وی گفت: یاد کنیم از حاج قاسم سلیمانی و شهید آیت الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان که مردان نقد کردن این میدان در عرصه دیپلماسی و حرکت در سمت منافع ملی بودند. جهان در حال گذار است و امروز نظم دو قطبی قبل از سال 1991 و قبل از آن ادعای بوش پدر برای نظم نوین و خاورمیانه بزرگ در 2001 با بوش پسر و در ادامه حمله به لبنان در سال 1385، 2006 با ادعای خورمیانه جدید با شکست مواجه شد.

زاکانی اضافه کرد: بعد از طوفی الاقصی یک اعتبار مضاعفی برای مقاومت اسلامی و به ویژه ایران فراهم شده است که اهمیت دارد تا ایده خود را با یک کنشگری در انجام امور در منطقه و جهان تبدیل کنیم و منزلت بالای ایرانی را بالاتر برده و تثبیت کنیم. عناصر سیاست خارجی ما مبتنی بر یک ایده محوری و یک سطوح پنجگانه است تا در این سطوح ظرفیت‌های جدیدی خلق کنیم و در شرایط جدید جهانی یک جایگاه ممتازی را اختصاص بدهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت سیاست خارجی ادامه داد: اولویت اول سیاست خارجی ارتقای کرامت انسانی و سعادت بشری است. ما مبتنی بر توانمندی‌های اختصاصی که مکتب امام و راهبری رهبری و پشتوانه مردمی است، عمق استراتژیک را دنبال می‌کنیم تا به بهترین نحو این ارتقای کرامت انسانی و سعادت بشری را پیام‌آور باشیم و از درون عمیق‌ترین کشورها یارگیری‌ کنیم. امروز در دانشگاه‌های آمریکا صدای مقاومت از زاویه کرامت انسانی بلند است.

وی تصریح کرد:‌ اهمیت ایران در غرب آسیا مهم است. ما باید نقطه آغاز حرکت خود را ایران قرار دهیم و ظرفیت‌های درونی را طوری بسیج کنیم تا امنیت ایران امنیت دیگران شود و یکی از آنها کریدورهای شمال به جنوب است. در این مسیر می‌شود شرایط را به سمتی برد که سایر کشورها از این شرایط سود ببرند.

زاکانی گفت: گام بعدی ارتباط همسایگی و عمق بخشی محور مقاومت و ایجاد پیوستگی فرهنگی با ملتها و ایجاد پیوستگی با همه دولتهای همسایه است و ما هیچ محدودیتی در ارتباط حتی با عربستان نمی‌بینیم. می‌توانیم پیمان‌های دفاعی و امنیتی ببندیم و منطقه را عاری از بیگانگان کنیم. ایران باید محور نقش آفرین در یمن، عراق، سوریه، لبنان، افغانستان، قفقاز و در غرب آسیا باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: گام چهارم تعریف یک چهره جدید از ایران است. باید با دیپلماسی و گردشگری علمی و اقتصادی و با بهره گیری از ایرانیان خارج از کشور به پیشرفت همه جانبه کشور کمک کنیم. اولویت پنجم ما نقد کردن و نفوذ استراتژیک است ما با یک دیپلماسی فعال و با یک تقویت دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی بهره‌مندی ماندگاری خود را افزایش می‌دهیم. ما امروز از طریق پالایشگاه‌های فراسرزمینی تحریم را به سخره گرفتیم یا از طریق مبادلات دانش بنیان از تحریم عبور کردیم. زمانی که فرآورده فروشی را به جای خام فروشی قرار دهیم دیگر تحریم معنی ندارد.

وی تاکید کرد: تحریم به عنوان یک موضوع ظالمانه در دستور کار است گرچه در تحریم باید از خنثی کردن شروع کرد و با توانمندی‌های داخلی اساس تحریم را به سخره گرفت اما باید به دنبال شکستن شرایطی بود که ظالمان برای ما ایجاد کردند. در حوزه تخصصی ما مراکز پزشکی هسته‌ای تعطیل شد و دانشمندان ظرف 3 ماه ژنراتور احیا کردند و دیگر تحریم اثری ندارد، در موضوع واکسن و بنزین نیز همینطور است.

قلدرمآب‌های بین‌المللی بدانند که ملت ایران اهل باج دادن نیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در سفری که به چین داشتیم در حوزه منابع مالی و تامین یوزانس توانستیم ظرفیت‌های بزرگی خلق کنیم. در این سفر پیمان 13 میلیارد یوری نوشتیم و 1670 یورو قرارداد امضاء شد و ضمنانت‌نامه بانکی از چین دریافت کردیم و این برنامه در سایر مجموعه‌ها نیز صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در موضوع تحریم، راه حل آن در داخل کشور و پیمان‌های دو جانبه است، گفت: قلدرمآب‌های بین‌المللی نیز بدانند که ملت ایران اهل باج دادن نیست و امروز ایران 45 سال پیش نیست و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ما بسیار زیاد است.

زاکانی تاکید کرد: ما در آینده جهان باید نقش ویژه‌ای داشته باشیم و دوره نظام تک قطبی و چند قطبی گذشته است. امروز نیازمند همگرایی منطقه‌ای و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بین‌المللی هستیم. یکی از ویژگی‌های شهید رئیسی حضور در 2 پیمان  بریکس و شانگهای بود. ما به هیچ وجه نباید از این پارامترهای قدرت خودمان غفلت کنیم و باید آن را به بهترین نحو داشته باشیم و یک رهبری جدیدی در عرصه بین الملل فراهم کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: نقش تعیین کننده ایران، روسیه و چین در یک مثلث متساوی الاضلاع مهم است. نقد کردن توانمندی‌های میدان در یک دپیلماسی فعال و اثرگذار با ایجاد پشتوانه‌های سیاسی برای آینده کشور شرایط ویژه‌ای ایجاد می‌کند.

مشاوره زاکانی: سیاست خارجی نیاز به یک وحدت درونی دارد

در ادامه این برنامه دهقانی فیروزآبادی، یکی از مشاوران زاکانی گفت: دیپلماسی تعریف‌های مختلفی دارد. دیپلماسی به معنای هنر و فن اعمال مسالمت آمیز قدرت در روابط بین الملل است. دیپلماسی خود یک عنصر قدرت و قدرت افزا است. دیپلماسی جایگاه بسیار مهمی دارد و سیاست خارجی به حیات کشورهای ربط دارد.

وی گفت: سیاست خارجه موفق و کارآمد در دولت چهاردهم چند ویژگی دارد که از آن جمله می‌توان به سیاست خارجی کنشگری به معنای کارگردانی نظام منطقه‌ای اشاره کرد. کنشگر به معنای استفاده بهینه از فرصت‌ها و تبدیل تهدیدها به فرصت است. دوم سیاست خارجی یکپارچه است که در ادبیات روابط بین المل علی‌رغم همه اختلافات، کشورها با یک زبان و یک دست عمل می‌کند و نیاز به یک وحدت درونی دارد. من بارها گفتم بیش از 50 درصد سیاست خارجی سیاست اجتماع سازی داخلی است.

دهقانی تصریح کرد: اجماع شناختی به این معناست ما در شناخت موقعیت ایران و نظام بین الملل باید به یک وحدت نظر برسیم. تعامل فعال و موثر نیز مهم است. انزوا با کشورمان ایران سازگاری ندارد و به یک تعامل موثر نیاز داریم که مبتنی بر اصول عزت و حکمت باشد. شناسایی موجودیت منافع ملی ایران بسیار مهم است. مذاکره نتیجه بخش فعال نیز مهم است یعنی موضوع مذاکرات، زمان، محل، سطح و نوع مذاکرات را ما تعیین کنیم و نتیجه بخش باشد.

ادامه دارد...

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.