عملیات پاکسازی و استقرار گسترده نیروهای امنیتی عراق در مناطق اطراف بغداد

نیروهای امنیتی عراق برای سومین روز پیاپی همزمان با استقرار تعداد زیادی از نظامیان در بغداد، به عملیات پاکسازی در مناطق اطراف بغداد در چارچوب استراتژی که به تازگی برای کنترل امنیت پایتخت و اطراف آن آغاز شده ادامه می‌دهند.

به گزارش ارز پرس، در اطراف بغداد مناطق مختلفی وجود دارد که تحت عنوان «کمربندی بغداد» شناخته می‌شود، مناطق گسترده‌ای که شامل زمین‌های کشاورزی است که پایتخت را به دیگر استان‌های اطرافش متصل می‌کنند، در بسیاری از مواقع این مناطق به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی موجب نگرانی دولت بغداد می‌شوند و به همین دلیل بغداد سعی در کنترل امنیت آنها دارد.

طبق بیانیه امروز -شنبه- فرماندهی عملیات بغداد که مسوول امنیت پایتخت عراق است، نیروهایی از ارتش و یگان‌های وابسته به آنها با پشتیبانی دستگاه‌های اطلاعاتی امروز عملیات امنیتی را برای بررسی و تفتیش مناطق و عملیات شناسایی مسلحانه در مناطق شمالی اطراف بغداد انجام دادند و این عملیات شامل مناطق «ام الصون، کف علی، بوستان البو بندر، البو محسن، البو رکیبه، القصیر، الخزنه، سید حمد و منطقه اطراف پل الطارمیه» بود.

همچنین در این بیانیه تاکید شد که عملیات در راستای تقویت امنیت و ثبات و حفظ دستاوردهای امنیتی به دست آمده، انجام شد.

نیروهای امنیتی عراق روز چهارشنبه عملیات نظامی گسترده‌ای را برای تامین امنیت مناطق کمربندی بغداد آغاز کردند که شامل مناطق اطراف پایتخت از جمله «بزایز العبید، عکاشات، شاخة ۵، السعیدات، محله القادسیه، الشعار، الغریباویین، الفداغه، الرعاط، السعدان، فزع الشنتیر، الجهیم، البو عیس، الفلوجیین، کرطان البو عباس، الجنابیین، البو یونس، العبایچی، بوستان التمیمی، الغزیلیه و الخزنه» واقع در شمال و جنوب بغداد بود.

ابتدای ماه جاری میلادی نیروهای امنیتی عراق اعلام کردند که امنیت شهرک «الطارمیه» به عنوان یکی از محورهای مهم بغداد به طور کامل برقرار شده است، در طول دوره‌های مختلف تنش‌های امنیتی و اقدامات خشونت‌آمیزی در آنجا گزارش شدند البته نقش ساکنان و همکاری آنها با دستگاه‌های امنیتی در برقراری امنیت در این شهرک پررنگ بوده است.

اهداف عملیات امنیتی در کمربندی بغداد

یکی از افسران فرماندهی ارتش عراق در گفت‌وگو با «العربی الجدید» اظهار کرد: این عملیات با هدف رفع شکاف‌ها و اجرای عملیات پاکسازی در این مناطق آغاز شد، این مناطق به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی و گستردگی گهگاه به پاکسازی به عنوان اقدامی امنیتی و پیشگیرانه نیاز دارند.

این افسر عراقی به شرط اینکه نامش فاش نشود، گفت: این نیروها در چارچوب طرحی برای کنترل فراگیر امنیت مناطق اطراف بغداد تلاش می‌کنند و این عملیات گهگاه برای جلوگیری از هرگونه تلاشی برای نفوذ امنیتی تکرار خواهد شد.

این منبع تاکید کرد: کنترل امنیت مرکز بغداد در گروی کنترل امنیت کمربندی آن است.

این عملیات همزمان با استقرار نیروهای نظامی و ایجاد ایست‌های امنیتی سیار انجام شد که از زمان آغاز حملات به برخی رستوران‌های آمریکایی در بغداد در اواخر مه گذشته، شب‌ها در مناطق بغداد فعال هستند.

پیش از این «کاظم الفیاض» از نمایندگان پارلمان عراق با انتقاد از استقرار گسترده نظامیان در بغداد گفت: کنترل امنیت مساله‌ای ضروری و مهم برای جلوگیری از نفوذهای امنیتی از جمله حملات به رستوران‌ها و دیگر اماکن است اما استقرار گسترده نیروهای امنیتی و تبدیل خیابان‌های بغداد به پادگان نظامی، راه‌حل کنترل امنیت و ثبات نیست و این استقرار نیروها پیام‌های منفی دارد.

الفیاض در ادامه تقویت نقش دستگاه‌های اطلاعاتی در ممانعت از هرگونه تحرک و اقدام خارج از قانون پیش از وقوع آن را خواستار شد.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق نیز به صورت مستمر این موضوع را دنبال می‌کند و از فرماندهان امنیتی خواسته طرح‌های جدیدی را ارائه کرده و عملیات مستمری را برای کنترل امنیت و جلوگیری از هرگونه تلاش برای برهم زدن امنیت به ویژه در بغداد در پیش بگیرند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.