سفر باقری به عراق؛ فرصتی برای تعمیق روابط با اقلیم کردستان

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اواخر هفته گذشته برای سفری ۲ روزه راهی عراق شد و با مقامات بلندپایه این کشور همسایه ملاقات و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ارز پرس، بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار بود سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید جمهوری اسلامی ایران در تاریخ هشتم خردادماه در قالب سفری از پیش برنامه‌ریزی شده و به مدت سه روز میهمان مقامات بغداد باشد ولی با وقوع سانحه سقوط بالگرد و شهادت وی و وزیر  امورخارجه ، عملا این تاریخ با رفت و آمد مقامات عراقی و سایر کشورهای جهان به تهران برای اعلام تسلیت و ابراز همدردی همراه شد.

سفر باقری به عراق؛ فرصتی برای تعمیق روابط با اقلیم کردستان
ادای احترام نخست‌وزیر عراق به شهدای خدمت

با توجه به راهبردی بودن روابط ایران با عراق، همواره اراده مقامات جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط با این کشور در حوزه های مختلف در چارچوب تامین منافع مشترک دو کشور بوده است و سفر اخیر باقری به بغداد و ۲ شهر اربیل و سلیمانیه در همین چارچوب قابل بررسی و ارزیابی است .

گستره مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میان ایران و عراق  گسترده، متنوع و دیرینه است، بنابراین رایزنی و تبادل آرا در تمامی سطوح مقام‌های ۲ کشور، موضوعی مستمر و متداول است.

دیدار اخیر  سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از عراق  نیز در گام نخست با هدف قدردانی و سپاس از کثرت حضور مقام‌های بلندپایه عراقی در مراسم های تشییع و تکریم شهدای خدمت، همچنین برگزاری مراسم‌های  مردمی در  عراق به این مناسبت در ابراز همدردی با  دولت و مردم  ایران و در گام بعدی با هدف انجام رایزنی‌های سیاسی و پیگیری برخی توافقات و برنامه‌های موجود در دستور کار روابط دو جانبه انجام شد.

با توجه به سابقه حمایت گسترده ایران از دولت، مردم و ارتش عراق در دوره هجوم تروریست‌های داعشی و حضور پررنگ و برجسته شهید قاسم سلیمانی در حمایت از امنیت عراق، همکاری امنیتی بین دو کشور یکی از ظرفیت های بزرگ تعامل و پیوند بین دو کشور است و جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که  امنیت و ثبات عراق را به مثابه امنیت خود می‌داند.

 در این سال‌ها در چارچوب رایزنی های انجام شده ، مقام های ۲ کشور ایران و عراق به فهم مشترکی از وجود تهدیدات و چالش‌های امنیتی رسیده اند و این کمک بزرگی برای پیشبرد توافقنامه مشترک امنیتی (منعقده در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱) میان ۲ کشور  است، توافقنامه‌ای که بخش قابل توجهی از آن اجرایی شده و  اجرای کامل آن تضمین کننده صلح و ثبات در مجاورت مرزهای مشترک است.

سفر باقری به عراق؛ فرصتی برای تعمیق روابط با اقلیم کردستان
توافقنامه امنیتی ایران و عراق

مرزهای ۲ کشور ایران و عراق ، دروازه‌های همکاری تجاری و بازرگانی و اقتصادی ۲ کشور هستند و اخیرا هم دومین نشست سه استان همجوار ایران و عراق در اربیل کردستان برگزار شد. براساس آمار اعلام شده حدود ۱۵ میلیون از جمعیت عراق ساکن در استان های همجوار ایران هستند در همین چارچوب توجه به ظرفیت همکاری بین استان‌های همجوار  ۲ کشور امری ضروری است.

 بعد از چالش‌های سال گذشته میان ایران و اقلیم کردستان عراق در ارتباط با مسائل امنیتی چنان که  روابط تهران و بغداد را نیز تحت تاثیر خود قرار داد، دیدار رسمی اخیر نچیروان بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق و هیات همراه از ایران، باعث ایجاد فضای دوستانه‌تری میان کشورمان و اقلیم کردستان عراق  شد و در همین راستا پس از وقوع سانحه سقوط بالگرد و شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه، مقامات ارشد این منطقه، برای ابراز همدردی با دولت و ملت ایران راهی تهران شدند.

 به گزارش ارز پرس ، علی باقری صبح روز پنچ شنبه در راس هیاتی راهی بغداد شد و در هنگام ورود به فرودگاه بغداد، مورد استقبال «محمد حسین بحرالعلوم» معاون وزیر امور خارجه عراق، سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد قرار گرفت.

سفر باقری به عراق؛ فرصتی برای تعمیق روابط با اقلیم کردستان
استقبال از باقری در فرودگاه بغداد

باقری در بدو ورود به بغداد در محل یادمان فرماندهان شهید سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس در نزدیکی فرودگاه بغداد حضور یافت و به این فرماندهان شهید ادای احترام کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی از فرودگاه بغداد راهی  وزارت امور خارجه عراق شد و با فواد حسین وزیر امور خارجه این کشور عربی و اسلامی دیدار و رایزنی کرد.

سفر باقری به عراق؛ فرصتی برای تعمیق روابط با اقلیم کردستان
ادای احترام باقری در محل یادمان شهیدان سلیمانی و المهندس

سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر خارجه عراق پس از  این دیدار در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک به تشریح نتایج دیدار ۲ جانبه خود  و رایزنی های انجام شده در این دیدار پرداختند .

 علی باقری در این نشست مطبوعاتی گفت: ایران و عراق دو رکن اصلی در منطقه هستند و مسئولیت ارتقای امنیت منطقه را بر عهده دارند. 

سفر باقری به عراق؛ فرصتی برای تعمیق روابط با اقلیم کردستان
دیدار باقری و وزیر خارجه عراق

وی افزود: ایران در عملیات وعده صادق ثابت کرد از همه توانمندی‌های خود برای ثبات، صلح و امنیت منطقه استفاده می‌کند و اجازه نخواهد داد حتی صهیونیست‌های متجاوز ذره‌ای در ثبات و امنیت منطقه خلل وارد کنند.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت :ما تاکید می کنیم که همه کشورهای منطقه با تعامل و همبستگی برای ساخت منطقه‌ای امن و باثبات در کنار هم هستند و این صهیونیست‌ها هستند که نشان دادند اصلی‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه هستند. تاکید ما این است که این وحدت و این همکاری میان کشورهای منطقه باید تقویت شود.

 دیدار با «عبد اللطیف جمال رشید» رئیس جمهور عراق در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور یکی دیگر از برنامه های باقری در جریان  سفر به بغداد بود.

طبق گزارش خبرگزاری شفق نیوز، ۲ طرف در این دیدار درباره پرونده‌های مختلف و در راس آنها پرونده جنگ غزه رایزنی کردند.

ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: عبد اللطیف جمال رشید در این دیدار به عمق روابط دو جانبه میان ۲ کشور و نیاز به کار مشترک برای تقویت این روابط اشاره کرد.

 به گزارش ارز پرس ،محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق  نیز روز پنچ شنبه درجریان دیدار با سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان و هیأت همراه وی در خصوص منافع ۲ کشور و تقویت روابط دوجانبه رایزنی کرد.

سفر باقری به عراق؛ فرصتی برای تعمیق روابط با اقلیم کردستان
دیدار باقری و نخست‌وزیر عراق

 علی باقری در این دیدار  بر حمایت ایران از تلاش‌های عراق در اجرای پروژه جاده توسعه  و آمادگی‌ برای مشارکت در آن تاکید کرد.

 به گزارش ارز پرس، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که  از هر گونه ابتکار و پروژه در مسیر توسعه عراق، از جمله احداث جاده توسعه که بندر فاو در عراق را از طریق موصل به ترکیه متصل می‌نماید، استقبال می‌کند؛ اما  در همین چارچوب تاکید دارد که مسیر شرقی- غربی نیز در این پروژه گنجانده شود تا باعث همگرایی بیشتر میان ۲ کشور شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در جریان سفر به بغداد با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق ، نوری مالکی نخست وزیر سابق و رئیس ائتلاف دولت قانون، سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق و اعضای مجموعه چارچوب هماهنگی عراق نیز دیدار و رایزنی کرد.

براساس این گزارش علی باقری براساس برنامه‌ریزی انجام شده در روز جمعه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات منطقه کردستان عراق وارد اربیل شد.

 باقری پس از ورود به اربیل مورد استقبال مقامات اقلیم کردستان عراق، سرکنسول و اعضای سرکنسولگری کشورمان قرار گرفت.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران در اولین برنامه رسمی خود در سفر به اربیل با «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر باقری به عراق؛ فرصتی برای تعمیق روابط با اقلیم کردستان
دیدار باقری و مسعود بارزانی

علی باقری همچنین با "مسرور بارزانی"، نخست‌وزیر  اقلیم کردستان عراق دیدار و به همراه وی در یک کنفرانس خبری  مشترک حضور پیدا کرد.

باقری در این کنفرانس خبری تأکید کرد: ما بر تقویت روابط ۲ جانبه به ویژه در زمینه اقتصادی تأکید کردیم.

سرپرست وزارت خارجه افزود: ما به صورت جدی برای گسترش همکاری اقتصادی که به نفع ما و به نفع دوستان‌مان در عراق و به ویژه اقلیم کردستان باشد، تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد : طی این نشست از همکاری و تسهیلاتی که اقلیم کردستان به ایرانی‌ها می‌دهد، قدردانی کردم. ما درباره موانعی صحبت کردیم که مانع گسترش همکاری مشترک می‌شود. ما برای از بین بردن این موانع به صورت برادرانه و دوستانه تلاش خواهیم کرد.

مسرور بارزانی بعد از این دیدار  با انتشار پیامی در حساب خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) تاکید کرد: «از این که از آقای باقری کنی استقبال می‌کنم ، خرسند هستم.»

او در ادامه این توئیت تصریح کرد: «اقلیم کردستان عراق برای روابط با همسایگانش ارزش قائل است و اجازه نمی‌دهد هیچ گروهی از منطقه کردستان برای تهدید امنیت آنها استفاده کند.»

سفر باقری به عراق؛ فرصتی برای تعمیق روابط با اقلیم کردستان
کنفرانس خبری باقری و مسرور بارزانی

علی باقری  دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با مسرور بارزانی، با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق  نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس اعلام دفتر رئیس اقلیم کردستان، در این دیدار طرفین بر اهمیت روابط ایران با عراق و اقلیم کردستان بر اساس حسن همجواری و منافع مشترک تاکید و تمایل متقابل خود را برای توسعه این روابط به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری اعلام کردند.

باقری نیز در این دیدار  به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران از اقلیم کردستان برای ارائه تسهیلات به زائران ایرانی هنگام زیارت عتبات عالیات تشکر کرد.

در این نشست تعدادی از مقامات اقلیم کردستان عراق نیز حضور داشتند.

 علی باقری پس از دیدار با مقامات اربیل ، راهی سلیمانیه شد و با مقامات حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق دیدار و رایزنی کرد.

 سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هنگام ورود به این  شهر مورد استقبال قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم  کردستان عراق، سرکنسول و کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه قرار گرفت.

باقری در سفر به این شهر با حضور بر سر مزار جلال طالبانی  به مزار  رهبر فقید اتحادیه میهنی کردستان عراق و رئیس جمهور اسبق این کشور ادای احترام و دفتر یادبود وی را امضا کرد.

سفر باقری به عراق؛ فرصتی برای تعمیق روابط با اقلیم کردستان
حضور باقری بر سر مزار جلال طالبانی

 سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر جمعه در سفر به سلیمانیه با برهم صالح، رئیس جمهور سابق عراق  نیز دیدار و رایزنی کرد.

برهم صالح در این دیدار ایران را یک همسایه مهم و تأثیرگذار با روابط دیرینه با اقلیم کردستان و عراق توصیف کرد.

به گزارش ارز پرس ، یکی از دیدارهای مهم علی باقری در جریان سفر به سلیمانیه دیدار با «بافل طالبانی» رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق بود.

در  دیدار علی باقری کنی، سرپرست وزارت امورخارجه با بافل طالبانی، رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق که شامگاه جمعه با حضور تعدادی از اعضای دفتر سیاسی در شهر دباشان برگزار شد،  وضعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی در اقلیم کردستان، عراق و منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر لزوم هماهنگی و کار مشترک برای حفظ ثبات و غلبه بر چالش‌ها تاکید شد.

سفر باقری به عراق؛ فرصتی برای تعمیق روابط با اقلیم کردستان
دیدار باقری و بافل طالبانی

علی باقری در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران به نقش رئیس جمهور مام جلال در ساخت عراق جدید و روابط دوستانه خود با اقلیم کردستان که به آن متعهد هستیم احترام می‌گذارد. رایزنی‌ها و هماهنگی‌های مستمر ما در زمینه های مختلف عاملی برای حفظ ثبات و توسعه در منطقه است.

 علی باقری که در سفر به منطقه اقلیم کردستان عراق با تعدادی از  سران احزاب کرد اقلیم کرستان نیز دیدار و رایزنی کرد ،شامگاه جمعه به سفر دو روزه خود به عراق پایان دارد و راهی تهران شد .

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.