40 سوال دانشجویان دانشگاه علامه از نامزدهای انتخابات

به گزارش گروه دانشگاه پایگاه خبری ارز پرس، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی در نامه‌ای خطاب به نامزد‌های چهاردهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری، 40 پرسش در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجه را مطرح و خواستار پاسخگویی آنها به این سوالات و انتشار آن از سوی این تشکل دانشجویی برای افکار عمومی شد. 

 

در این نامه آمده است:

آقایان: مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی

سلام علیکم

احتراماً با توجه به در پیش بودن چهاردهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی (ره) با هدف تبیین معیار‌های نامزد اصلح، روشنگری لازم را در عرصه‌ی عمومی جامعه انجام دهد. ناظر به این موضوع 40 پرسش در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجه آماده گشته‌است تا نامزد‌های محترم با پاسخگویی به آن‌ها اهداف و راهبرد‌های دولت خود را به جامعه معرفی کنند.

پیشاپیش از حسن توجه شما سپاسگزاریم.

اقتصادی

1_سیاست ارزی دولت شما به عنوان ابزاری جهت کنترل تورم چگونه خواهد بود، چند نرخی یا تک نرخی و اگر تک نرخی، قیمت معیار چه خواهد بود؟

2_اولویت‌های دولت شما جهت اصلاح نظام بانکی چیست و در حال حاضر با مال‌های ساخته شده بانک‌ها به عنوان یکی از عوامل ناترازی شبکه بانکی چه کار خواهید کرد؟

3_سیاست‌های مالیاتی دولت قبل را چگونه ارزیابی میکنید و راهکار شما جهت مقابله با فرار مالیاتی برخی اقشار پر درآمد مثل پزشکان یا طلافروشان چیست؟

4_باتوجه به کسری بودجه عملیاتی در سالیان مختلف در کشور، راهبرد شما جهت اصلاح نظام بودجه‌ریزی چیست و چگونه از نفوذ برخی نمایندگان جهت تحمیل پروژه‌های بدون توجیه اقتصادی یا افزایش اعتبارات برخی ارگان‌های خاص جلوگیری خواهید کرد؟

5_جهت مشارکت حداکثری مردم در اقتصاد آیا برنامه‌ای برای ایجاد تعاونی‌های فراگیر ملی (مطابق سیاست‌های کلی اصل44) دارید؟

6_راهکار شما جهت اصلاح صنعت خودروسازی چیست؟ و بنظر شما واردات خودرو باعث بهبود آن میشود یا خیر؟

7_راهکار شما جهت برچیدن فقر مطلق و تأمین حداقل نیاز خانوار‌ها چیست؟

8_باتوجه به ناترازی‌های متعدد در حوزه انرژی علی الخصوص مسأله‌ی گاز و بنزین، راهکار شما جهت افزایش بهره‌وری در تولید و عدالت در مصرف چیست؟

9_باتوجه به ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریا محور، راهبرد شما جهت انجام این سیاست‌ها باتوجه به منابع محدود مالی و تحریم‌ها چیست؟

10_باتوجه به ظرفیت عظیم گردشگری در نقاط مختلف کشور، علت اصلی سهم کم این حوزه در درآمدملی را چه می‌دانید و راهکار شما جهت افزایش آن چیست؟

11_باتوجه به بروز تنش‌های آبی در بسیاری از نقاط کشور، اصلی‌ترین مشکلات مدیریتی این حوزه را چه میدانید و راهکار شما جهت اصلاح آن چیست؟

12_باتوجه به بحران صندوق‌های بازنشستگی که یکی از چند بحران فعال کشور است و در صورت تداوم، در آینده‌ای نه چندان دور باید منتظر تبعات جبران ناپذیر آن باشیم، علاوه بر اصلاح سن بازنشستگی که به تنهایی نمی‌تواند در بهبود وضعیت صندوق‌های بازنشستگی اثر گذار باشد، در دولت شما، نگاه به این ابر بحران چگونه است؟ چه برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت فعلی صندوق‌ها دارید؟

13_بنظر شما آیا تعیین حداقل دستمزد به صورت ملی صحیح بوده است؟ اگر بله، راهکار شما جهت استیفای حقوق کارگران و از طرفی کاهش فشار هزینه به خصوص به حوزه‌ی خدمات چیست؟
14_راهکار شما جهت عادلانه سازی نظام پرداخت‌ها در کشور به گونه‌ای که موجب گسترش بازار غیر رسمی و فرار از قانون هم نشود چیست؟

فرهنگی

1_نظر شما در مورد مدیریت فضای مجازی چیست و چه راهکاری برای عمومیت یافتن حداکثری پیام‌رسان‌های داخلی به عنوان ابزاری جهت جلوگیری از آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی آن دارید؟

2_در دولت شما به طور مصداقی چه تصمیم گیری‌هایی شفاف خواهد شد و بنظرتان شفافیت باعث بهبود در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود یا باعث گرایش به تظاهر و تصمیمات پوپولیستی می‌شود؟

3_راهکار شما جهت بهبود اجرای اصل 27 قانون اساسی چیست؟

4_بنظر شما علت پایین بودن سرانه مطالعه در کشور چیست و راهکار شما جهت جهش آن چیست؟

5_باتوجه به اهمیت و گسترش بازی‌های رایانه‌ای در کشور و همچنین اهمیت صنعت انیمیشن در تربیت کودک و نوجوان، راهبرد و برنامه‌ی شما در این زمینه‌ها چیست؟

6_راهکار شما جهت تقویت جایگاه مدارس دولتی باوجود منابع محدود وزارت آموزش و پرورش چیست؟

7_راهکار شما جهت گسترش عدالت آموزشی (اعم از توسعه‌ی امکانات آموزشی و شناسایی و پرورش استعداد‌ها به صورت عادلانه) در تمام کشور چیست؟

8_بنظر شما عامل اصلی مهاجرت نخبگان مخصوصا کادر بهداشت و درمان در حال حاضر چیست و راهکار شما جهت حفظ و بازگشت آن‌ها چگونه است؟

9_راهکار شما جهت جهش در تولید مواد اولیه دارو و محصولات پزشکی جهت کاهش وابستگی هزینه درمان به نوسانات نرخ ارز چیست و همچنین چگونه میخواهید بستر غیررسمی در بازار دارو را حذف کنید؟

10_از نظر شما مشکل اصلی در افزایش روز افزون نسبت طلاق به ازدواج چیست و راهکار شما جهت اصلاح آن چیست؟

11_باتوجه به کاهش قابل توجه نرخ رشد جمعیت در دهه‌های اخیر، و پیش بینی ایجاد بحران جمعیتی، راهکار شما جهت تغییر شرایط چیست؟

12_راهکار عملیاتی شما در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب چیست؟ و بنظر شما چقدر صنعت مد و لباس در این زمینه اثر دارد و آیا قابل نظارت هست یا خیر؟

13_راهبرد شما جهت حل مشکل حاشیه نشینی در شهر‌های بزرگ که خود عامل گسترش ناهنجاری‌های اخلاقی است چیست؟

14_ رویکرد شما نسبت به مسئله‌ی اتباع غیرمجاز مخصوصا برادران و خواهران افغانستانی چیست؟ و آیا با طرح دیوار کشیدن بین مرز ایران و افغانستان موافقید؟

سیاست خارجه

1_باتوجه به بروز و ظهور علائم تغییر نظم جهانی، به نظر شما جایگاه جمهوری اسلامی ایران درحال حاضر چیست و در جهان آینده چگونه می‌تواند حضور پرقدرت‌تر و تأثیرگذار‌تری داشته باشد؟

2_نوع مواجه‌ی شما با مسأله‌ی تحریم‌ها چگونه خواهد بود و بنظرتان مذاکرات رفع تحریم چقدر می‌تواند راه‌گشا باشد؟

3_علی‌رغم دیپلماسی فعال دولت شهید رئیسی و عضویت ایران در پیمان شانگ‌های و گروه بریکس، اما همچنان اثرات قابل توجهی در تعاملات اقتصادی ما احساس نمی‌شود، آسیب شناسی شما از این مسئله چیست و راهکار شما جهت بهبود این شرایط چگونه‌است؟

4_باتوجه به تمرکز فروش نفت ما به کشور چین، این مسأله می‌تواند موجب سوء استفاده این کشور در تعاملات اقتصادی و سیاسی با ما شود. راهکار شما جهت گسترش و تقسیم بازار نفت ما چیست؟

5_باتوجه به تحریم‌های بین المللی، بسیاری از مبادلات تجاری ما از طریق تراستی‌ها انجام می‌شود که باعث افزایش هزینه‌ی تبادل و از آن مهم‌تر، قدرت گرفتن آن‌ها جهت تعیین نرخ ارز در خارج از کشور است. بنظر شما چرا همچنان ارز‌های محلی و پیمان‌های پولی چندجانبه سهم قابل توجهی در مبادلات ما ندارد و راهکار شما جهت بهبود این وضعیت چیست؟

6_راهبرد شما جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی با فرض تداوم تحریم‌ها چیست و اولویت‌های شما جذب این سرمایه در کدام بخش است؟

7_پس از عملیات طوفان الاقصی رژیم جنایت‌کار صهیونیستی ماهیت خود را به تمام دنیا نشان داد، اما علی رغم فشار‌های بین المللی، کشور‌های منطقه هنوز ارتباطات خود را با آن‌ها قطع نکرده‌اند. بنظر شما چگونه می‌توان این کشور‌ها را به قطع روابط تشویق کرد و چه راهکار‌های دیگری جهت گسترش فشار‌ها علیه رژیم صهیونیستی مدنظر دارید؟

8_آسیب شناسی شما از ضعیف بودن دیپلماسی فرهنگی_اقتصادی ما در آسیای میانه باوجود اشتراکات فرهنگی زیاد چیست و راهکار شما جهت توسعه و تعمیق روابط با این کشور‌ها چیست؟

9_راهبرد و نوع تعامل شما با کشور‌های همسایه علی الخصوص پاکستان و ترکیه چگونه خواهد بود؟

10_راهبرد شما نسبت به کشور‌های حوزه‌ی خلیج فارس چیست و نوع تعامل شما با آن‌ها چگونه خواهد بود؟

11_آیا برنامه و راهبردی برای گسترش روابط با کشور‌های آفریقایی دارید؟ لطفا به صورت مصداقی بیان کنید.

12_بنظر شما ارتباط با کشور‌های آمریکای لاتین را در چه زمینه‌هایی باید دنبال کنیم و چه منافعی در این زمینه می‌توانیم داشته باشیم؟

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.